Cazul a fost tratat pe larg și de Maritime Executive, cea mai citită platformă online de știri din domeniul maritim din lume. Dincolo de cantitatea uriașă de cocaină confiscată și de valoarea acesteia, peste 120 de milioane de euro la revânzare pe piața drogurilor, traseul navei și implicarea căpitanului român și a echipajului sunt scoase în evidență.
Povestea capturii a-nceput pe 6 octombrie 2021, când autoritățile franceze au raportat o captură-record de mai mult de o tonă de cocaină, 1.127 kg, în valoare de zeci de milioane de euro, pe cargoul Trudy, la intrarea în Canalul Mânecii. A fost cea mai mare captură din apele franceze, din 2018 încoace.
Într-un efort coordonat, autoritățile vamale franceze, asistate de marina militară și poliție, au interceptat nava în apropiere de portul francez Dunkerque, pe 1 octombrie. Imaginile arată un elicopter zburând deasupra navei, în timp ce bărci de patrulare au venit alături, iar ofițerii au urcat în navă pentru o inspecție. Nava a fost după apoi în port, pentru o investigație amănunțită.
Nava transporta, oficial, sare și metal
Autoritățile au primit un pont care a dus la interceptarea vasului. Potrivit celor declarate de căpitan în timpul audierilor, Trudy avea calele pline cu sare și produse metalice și a părăsit portul din Rotterdam la jumătatea lunii iulie 2021, plecând spre coasta de est a Statelor Unite, de unde a ieșit din nou pe mare, cu cala goală, la mijlocul lunii august, cu destinația Brazilia.
A urcat așa pe Amazon până în portul fluvial Munguba. Acolo a fost făcută o primă încărcătură de caolin (o pulbere albă folosită în fabricarea hârtiei). A doua escală braziliană mai lungă a avut loc lângă Salvador de Bahia, în portul Aruta, de data aceasta, pentru a îmbarca magneziu. Încărcătura mergea la Anvers, în Belgia, și la Rotterdam, în Țările de Jos, două porturi considerate a fi porțile principale ale traficului european de droguri.
Trudy a plecat din Brazilia la jumătatea lunii septembrie și a mai făcut o oprire în Las Palmas. Naviga în apele franceze cu destinația Anvers, unde urma să descarce o încărcătură de cretă de var.
„După câteva ore de investigații, echipele de căutare, asistate de câini speciali, au descoperit, ascunse în spatele unui perete despărțitor, 40 de pungi care conțineau bucăți compacte cu o pulbere albă. Testele antinarcotice au confirmat prezența cocainei”, au anunțat autoritățile.
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 5Cei 20 de membri ai echipajului au fost audiați de autoritățile franceze și 19 au fost ulterior inculpați pentru acuzații legate de trafic de droguri.
Comandantul navei, care aparține unui armator german, dar naviga sub pavilion liberian, e un român, Romulus F., care a fost arestat. Secundul lui e un rus, iar din echipaj mai fac parte marinari ruși, ucraineni, filipinezi și etiopieni.
Armatorul a trimis pe 3 octombrie un echipaj înlocuitor, după ce i-a concediat pe toți cei arestați.
Pe 10 octombrie, în jurul orei 1.00, aproximativ 10 bărbați înarmați și purtând cagule s-au urcat pe navă, care era sechestrată în portul Dunkirk, și i-au luat prizonieri pe membrii noului echipaj. Liderii grupului vorbeau engleza și erau „violenți și amenințători”, potrivit poliției locale. Au percheziționat vasul, dar au plecat cu mâinile goale pe la ora 5.00, înainte de răsăritul soarelui.
Nu au fost raportate persoane rănite. Forțele de securitate ale portului nu i-au interceptat și nu au fost efectuate arestări. În ceea ce privește motivul, „scopul probabil a fost recuperarea drogurilor și a banilor”, a declarat o sursă din poliție, pentru Ouest France.
A doua captură
Povestea nu se termină însă aici.
După ce nava a fost eliberată de autoritățile franceze, a ajuns, pe 25 octombrie, în portul Rotterdam.
Când nava a andocat, autoritățile olandeze au efectuat protocolul standard de verificare și au raportat că au găsit încă 29 de cutii mari, fiecare conținând aproximativ 10 pachete de aproximativ un kilogram cu droguri. De asemenea, au descoperit un bloc de nouă kilograme și 46 de pachete mai mici. În total, încă 529 de kilograme de cocaină au fost scoase de pe vas. Valoarea estimată a ultimei confiscări a fost de peste 40 de milioane de euro.
Nici autoritățile franceze, nici cele olandeze n-au reușit deocamdată să stabilească cui îi era adresat transportul de droguri.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro