Cuprins:
Ce înseamnă „precampania” și cum funcționează?
Precampania este perioada de dinainte de începerea oficială a campaniei electorale (4 aprilie 2025), când candidații se promovează intens. Deși nu există reguli clare privind transparența în acest interval, banii curg, reclamele apar, dar puține informații ajung la public.
Legea permite strângerea de fonduri abia după ce candidatura este validată, adică din 20 martie, dar nu obligă candidații să spună cum își promovează imaginea înainte de asta. Autoritatea Electorală Permanentă nu oferă un sistem centralizat unde să poți vedea în timp real de unde vin banii și pe ce se duc.
Nicușor Dan, singurul candidat complet transparent
Nicușor Dan este singurul candidat care oferă publicului o imagine completă asupra donațiilor și a modului în care cheltuie fondurile, scrie EFOR. Pe site-ul său, el publică în timp real donațiile, inclusiv cine a donat, dacă nu e anonim, și cum sunt folosiți banii.
Este și singurul candidat care cere o dovadă de identitate la donație, pentru verificarea corectitudinii. Până la 6 aprilie, a strâns aproape 3 milioane de lei din peste 9.600 de donații, potrivit analizei EFOR.
La polul opus, alți candidați independenți precum Victor Ponta, Daniel Funeriu sau John-Ion Banu Muscel, nu au publicat niciun detaliu privind finanțarea activității lor din precampanie.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_ca50676747c845d75621cdabd6101b94.jpg)
Cât s-a cheltuit și unde?
Pe META, Facebook și Instagram, candidații au cheltuit pe reclame politice aproape 4,6 milioane lei, arată raportul EFOR.
Cei mai mari cheltuitori:
- Nicușor Dan: 1.223.000 lei, 277 reclame
- Crin Antonescu: 850.000 lei
- AUR: 821.000 lei (peste 4.000 reclame)
- Victor Ponta: 544.000 lei
- PNL: 408.000 lei
Prin reclamele plătite pe Google, s-au cheltuit în total 770.000 de lei, iar reclamele merg către site-uri de campanie sau clipuri de promovare, dar și către articole din presă despre candidați.
Cheltuielile au fost dominate de principalii preferați la alegerile prezidențiale:
- AUR – 229.000 lei
- Nicușor Dan – 215.000 lei
- Crin Antonescu – 209.000 lei
- PNL – 117.000 lei
Pe TikTok, considerat cel mai riscant spațiu din cauza lipsei de asumare, a viralizării mari, cu zero reguli clare, EFOR a identificat peste 40 de conturi care promovează candidați, în special AUR și Diana Șoșoacă. Cele mai multe nu sunt asumate oficial și postează conținut agresiv sau conspiraționist, uneori cu tone umoristice. Nicușor Dan și PNL folosesc conturi oficiale, cu prezență moderată.
Pe YouTube a fost înregistrată o publicitate indirectă prin podcasturi și clipuri sponsorizate. Mai mulți influenceri au început să promoveze candidați în interviuri sau clipuri aparent neutre. AUR, PNL și candidații independenți apar în podcasturi ca cele ale lui George Buhnici, Luis Lazarus sau la podcasturi de nișă. Nu este clar dacă unele apariții sunt plătite. Cert este că Crin Antonescu se vede deja în turul doi.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_c001a935ee3971f53376c9297ff82438.jpg)
Potrivit EFOR, pe YouTube, lipsa etichetării publicității politice creează confuzie între conținut editorial și plată mascată.
Reclame de campanie negative, neasumate
EFOR a descoperit și pagini care nu aparțin oficial niciunui partid, dar care plătesc reclame împotriva unor candidați, în special Nicușor Dan. Este vorba de pagini precum „Toți pentru unul”, „Pulsul României” sau „Diaspora Conectată”, care au cheltuit împreună aproape 180.000 de lei.
Toate au fost create recent, și-au schimbat numele de mai multe ori și par să aibă în spate același utilizator, chiar dacă folosesc adrese de contact diferite, un semn că regulile Meta nu sunt aplicate riguros.
Multe pagini afiliate AUR, PSD sau alți actori politici nu sunt asumate direct. De exemplu, pagina Diaspora Conectată se prezintă ca „publicație” și a plătit reclame negative împotriva lui Nicușor Dan.
Subvențiile de la stat: PSD, AUR și PNL, lideri la încasări și cheltuieli
În perioada ianuarie-martie 2025, partidele au primit 60 de milioane de lei de la bugetul de stat. Cei mai mulți bani:
- PSD – 19,8 milioane
- AUR – 11,8 milioane
- PNL – 10,9 milioane
- USR – 6,5 milioane
Au cheltuit în total 68 de milioane de lei, din care:
- 74,5% pe presă și propagandă
- PSD: 40 de milioane doar pentru promovare
- AUR: 8,4 milioane pe presă
- PNL: 5,7 milioane pe presă
EFOR atrage atenția însă că, în lipsa unor raportări detaliate, cetățenii nu pot afla ce site-uri sau televiziuni primesc bani din subvenții.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_ef10a2af90518bd2de0ff48a8df75587.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_60a7d7abcef5591882eff2969c006e12.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_22f86e1628e1a4d395afee7af9020568.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_8850f222472416c9633f2423edb0220f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_b7c23fecdcefe56e0885565fe909e326.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_153a2471fe508566f1a11db79855a5e1.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_e3e2963a4b584bdad8f4846234a1ebfd.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_bdb291717f092a97a1fa5e16881be2a6.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_2cc2f07ba0a9e3ebb0bb94d18642fdcc.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_90a5836c3def388e589f1ecd977038a5.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_ad296b5b37d0aa2737e6b29caca2bb0b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/233_8d5c7a8e444aa457fd174719e8afdcfe.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/115_34c917340766fcb215347afadd7258b1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_df7e8f4c0d1502fc5f0f9b16fb813e7b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/172_2576ea64fa326e0d9e2269790ec33c67.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/172_45dbefa9847b653c38fe7dc1796de5bd.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_9dd9f7807791469a90b054609b6b958f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_9e767df6dc18cb5704a0abe9b642a22a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_0f6201194691fe333e31f7d46e398205.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_f908da1961b1ee907a41ccd29ae80a33.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_78db589cbe0c4b14a997ddbbd04367c6.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_ebca9710cae5951c17d4d9ae48c863b4.jpg)
Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.