• „Dezincriminarea nu înseamnă legalizarea sau promovarea consumului de canabis. Scopul este de a aborda problema într-un mod mai echilibrat, punând accentul pe prevenție și tratament, în locul penalizării”, explică Simina Tulbure, unul dintre parlamentarii REPER inițiatori ai proiectului.

Un nou proiect de modificare a Legii 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri a fost depus astăzi, 8 mai, în Parlament. Documentul a fost depus la Camera Deputaților de către deputații REPER Simina Tulbure, Oana Cambera, Cristina Rizea, Andrei Lupu și Daniel Toda. El susține înlăturarea sancțiunilor penale (închisoare, amendă penală) și înlocuirea acestora cu sancțiune contravențională în cuantum cuprins între 1.000 și 3.000 de lei, pentru posesia de cantități mici de canabis (limita de 3 grame) în vederea consumului personal.

Inițiatorii propun ca sumele provenite din aplicarea amenzilor să fie folosite pentru finanțarea programelor naţionale de prevenire şi asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri. Și pentru programele de interes naţional de prevenire şi asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri.

Ce spune legea din prezent și cum ar fi modificată

Proiectul urmărește să modifice Articolul 4 din Legea 143/2000, în care sunt stabilite pedepsele pentru deținerea de droguri pentru consum propriu: 

  • (1) Cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpărarea sau deținerea de droguri de risc pentru consum propriu, fără drept, se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
  • (2) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) privesc droguri de mare risc, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 3 ani.

Acestuia i se adaugă, conform proiectului de lege, articolul 4.1 cu următorul cuprins:

  • (1) Prin excepție de la prevederile art. 4 alin. 1, deținerea de canabis, în limita a 3 grame, pentru consum propriu, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 de lei.

Motivarea proiectului de lege

În expunerea de motive a proiectului de lege se citează rapoartele realizate de Agenția Națională Antidrog (ANA) care estimează că peste 800.000 de români (6,1% din populația generală cu vârsta între 15 și 64 de ani) au consumat canabis cel puțin o dată în viață. Dar estimările ANA sunt încă reduse față de rezultatele studiului realizat independent de către psihologul Mihai Copăceanu, care a aplicat chestionarul pe un eșantion de peste 10.000 de tineri. 

Acesta arată că 45% dintre tinerii cu vârste între 16 și 25 de ani au consumat cel puțin o dată canabis, iar 51% dintre tinerii cu vârste între 16 și 25 de ani consideră necesară dezincriminarea canabisului în România. 

Inițiatorii proiectului elaborat împreună cu Vlad Zaha, criminolog la Oxford, spun că în ultimii 20 de ani politicile publice globale din jurul consumului recreațional de canabis s-au schimbat enorm. S-a trecut de la prohibiție la dezincriminarea posesiei pentru consum propriu. Țări precum Portugalia, Cehia, Spania, Austria, Luxemburg, Malta, Italia oferă asistență psihologică și medicală consumatorilor de substanțe și au renunțat la pedepse penale pentru cei care dețin cantități mici de canabis pentru consum propriu.  

Contactată de Libertatea, deputata Tulbure spune că se așteaptă la reacții diferite din partea societății la primul proiect de acest fel depus vreodată în Parlamentul României.

„Ştiu că acceptarea unui astfel de proiect poate fi dificilă într-o societate conservatoare, dar este important să analizăm atât argumentele pro, cât și cele contra. În cele din urmă, dezbaterea publică și educația vor juca un rol cheie în a ajuta societatea să înțeleagă beneficiile potențiale ale acestui demers și să ia o decizie informată.”

Traficul de droguri rămâne să fie urmărit penal

Se estimează că 78,5 milioane de adulți din Uniunea Europeană (15-64 de ani), adică 27,2 % din această grupă de vârstă, au încercat canabisul la un moment dat în viață. 

În motivarea proiectului se subliniază însă că „deținerea de canabis (în limita menționată) pentru uz personal și consumul în sine rămân în continuare interzise legal. Numai că încălcările acestor interdicții sunt considerate a fi exclusiv încălcări administrative și sunt eliminate din domeniul infracțional. 

Traficul de droguri continuă să fie urmărit penal sub formă de infracțiune”. 

Ce spun procurorii

Legea 143/2000 a fost modificată recent printr-o altă inițiativă legislativă, care a crescut pedepsele pentru trafic de droguri, fiind schimbat articolul 2 al legii. În urma acestui proiect, articolul 4 nu a fost schimbat în vreun fel, adică pedepsele pentru posesia de droguri de risc și de mare risc au rămas aceleași, așa cum a arătat Libertatea. Mai multe voci din societate au susținut însă că legea poate fi interpretată, „de un judecător grăbit”, astfel încât un consumator de droguri să fie pedepsit penal la fel ca un traficant, atât timp cât nu sunt specificate în lege cantități care să facă diferența între posesie pentru consum propriu și posesie pentru trafic. 

Cu toate acestea, procurorul Viorel Cerbu, șef DIICOT pe combaterea și prevenirea traficului de droguri a arătat într-un interviu pentru Libertatea că în 90% din dosarele care vizează deținerea de droguri pentru consum propriu (Articolul 4 din Legea 143/2000), procurorii dau renunțare la urmărirea penală, dacă nu se probează traficul de droguri. 

„Sunt sub 10% condamnări cu închisoarea pentru consumatori de droguri și situația aceasta este generată exclusiv de antecedența penală, nu de fapta în sine”, spunea procurorul DIICOT, în interviul acordat ziarului. 

Acesta recunoștea însă în discuția cu reporterul Libertatea că procurorii pot ajunge sufocați de dosare – aproximativ 5.000 pe an – în care se concentrează pe consumul de droguri, în detrimentul traficului de droguri. 

Alte inițiative legislative care vor să modifice aceeași lege

„Prin dezincriminarea posesiei de canabis pentru consum propriu în limita a 3 grame și substituirea cu amenda contravențională, preconizăm scăderi semnificative ale problemelor sociale, medicale și penale asociate consumului de canabis, scăderi semnificative ale consumul de etnobotanice, precum și eliberarea a mai mult de 50% din dosarele DIICOT pentru cantități mici de canabis și eficientizarea activității forțelor de ordine”, transmit inițiatorii într-un comunicat de presă. 

La acest moment, în Parlamentul României, mai există și alte inițiative legislative de modificare a legii 143/2000, atât din partea PSD (care voia să sancționeze cu ani de închisoare minorii consumatori), cât și din partea PNL (care vrea să crească limitele de pedeapsă cu închisoarea pentru consumatorii de substanțe interzise). 

„Faptul că există propuneri atât pentru înăsprirea pedepselor, cât și pentru dezincriminarea posesiei de canabis în cantități mici arată că acest subiect continuă să genereze dezbateri aprinse între parlamentarii români”, adaugă deputata Tulbure, convinsă de necesitatea unei dezbateri bazate pe dovezi, „care să permită o analiză obiectivă a avantajelor și dezavantajelor fiecărei propuneri”.

 
 

Urmărește-ne pe Google News