Pentru afirmațiile sale făcute în cadrul unei emisiuni la Radio Trinitas, unde era moderator, postul de radio al patriarhiei a fost sancționat cu somație publică de Consiliul Național al Audiovizualului. Profesorul Răducă, prodecan al facultății de Teologie, a spus inițial că violul duce la graviditate doar dacă este consimțit „și ți-a plăcut să se repete”și că sexul cu prezervativ este o formă de masturbare.
„Regret faptul că vorbele mele, adresate în contextul unui dialog la radio, cu persoane care cereau îndrumare din punct de vedere creştin ortodox pentru situaţiile delicate de viaţă în care se aflau, au avut un ecou nedorit”, a spus la o zi după ce întreaga situație a devenit publică, preotul Vasile Răducă, formulând mai multe precizări trimise Paginademedia.ro.
„Sper ca punctul meu de vedere, in perfect acord cu dogma
crestin-ortodoxa si clarificat in aceste randuri să tempereze multe
din aspectele generate de graba cu care, poate, am vorbit în
contextul dialogului telefonic, la radio”, a mai spus teologul.
„Din punctul de vedere al moralei creștine, relatiile sexuale sunt permise exclusiv în cadrul căsătoriei, altfel omul își poate duce viaţa şi fără să întrețină relații sexuale. Morala creștină nu este de acord cu utilizarea prezervativului”, susține prodecanul Facultății de Teologie.
Acesta și-a menținut însă poziția inițială, făcând apel
la literatura medicală de specialitate.
„Punctul de vedere al specialiștilor, pe care acum regret că mi l-am însușit și l-am expus, este că, dacă o femeie rămâne însărcinată în urma unui viol, este vorba mai degrabă de un viol la care aceasta a fost constrânsă să consimtă din punct de vedere fiziologic”.
Redăm integral precizările preotulului Vasile Răducă:
„Dragii mei,
Constat cu regret faptul că vorbele mele, adresate în contextul
unui dialog la radio, cu persoane care cereau îndrumare din punct de
vedere creştin ortodox pentru situaţiile delicate de viaţă în
care se aflau, au avut un ecou nedorit.
Revin, aşadar cu explicaţii pe care le găsesc necesare pentru a
clarifica problemele extrem de delicate care nu puteau fi ‚rezolvate
la telefon şi la radio, din lipsă de timp, dar care au avut un
răspuns cât se poate de valid din punct de vedere teologic:
1. Din punctul de vedere al moralei creștine, relatiile sexuale
sunt permise exclusiv în cadrul căsătoriei, altfel omul își
poate duce viaţa şi fără să întrețină relații sexuale.
Morala creștină nu este de acord cu utilizarea prezervativului.
Cea mai bună metodă contraceptivă și acceptată de Biserică
este abstinența. Orice act sexual are urmări mult mai profunde
decât simpla jubilare sexuală individuală a ambelor sexe şi are o
finalitate. Spre exemplu, în timpului ciclului menstrual organismul
femeii produce o serie de estrogeni. Unii sunt folositori
organismului. Alții sunt și cancerigeni. Excesul de estrogeni poate
fi nociv organismului femeii.
Testosteronul din lichidul seminal masculin are menirea să
neutralizeze efecul nociv al acestor estrogeni. De aici necesitatea
unor relații sexuale normale, firești, fără bariere fizice,
precum prezervativul.
Bineînțeles că sunt și cazuri speciale despre care nu am fost
întrebat în emisiune. Din nefericire, în România ne moare femeia
tânără, lovită de boli necuțătoare. De multe ori nu știm
etiologia acestor situații.
Poate că necunoașterea semnificației profunde a actului sexual,
aceea de fuziune în cadrul căsătoriei binecuvântate (De aceea va
lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de femeia sa.
Şi vor fi amândoi un trup; aşa că nu mai sunt doi, ci un trup.
Mc., 10,7-8), este una din cauze. Nu strică să vorbim despre ea
persoanelor active din punct de vedere sexual și să o cunoaștem.
Recomand spre parcurgere persoanelor mai interesate de aspectele
științifice, cel puțin următoarele volume: prof. Dr. Petrache
Vârtej, Ioana Vîrtej, Cătalina Poiana, Ginecologie
endocrinologica, Ed. All, 2003, Dr. John C. WILLKE, Barbara H.
Willke, Abortion Questions and Answers Love Them Both, Hayes
Publishing Co. Inc., 2003; dr. Larisa Ciochină, Constantin Iftime, O
viziune asupra vietii, ed. Provita media.
2. Mi s-a adresat întrebarea dacă un copil conceput printr-un viol trebuie să fie avortat. În calitate de preot ortodox, eu am comunicat punctul de vedere al Bisericii care socotește că acest lucru nu trebuie făcut.
Dacă minunea conceperii unui prunc s-a produs, acel prunc nu
trebuie avortat, indiferent de condițiile în care pruncul a fost
conceput. Se stie ca unirea celor două celule germinale nu se
produce în momentul săvârșirii actului sexual, ci după mai multe
ore.
Din punct de vedere știintific însă, eu nefiind medic ginecolog
sau obstretician, dar prin prisma activității didactice fiind
nevoit să parcurg literatura specializata ale cărei puncte de
vedere le preiau, știu că cercetătorii în domeniul medical
consideră că, în cele mai multe cazuri, violarea unei femei nu se
soldează automat și cu rămânerea gravidă a acesteia.
În cazul unui viol care ar presupune o eventuală stare de
graviditate, în ciuda traumei suferite, victima are la dispoziție
câteva ore în care ar putea ajunge la un centru medical
specializat, unde primește îngrijiri igienice speciale (sau poate
face ea însăși acest lucru), încât violul să nu se soldeze cu o
sarcină.
Aceste aspecte însă țin și de educația primită. Punctul de
vedere al specialiștilor, pe care acum regret că mi l-am însușit
și l-am expus, este că, dacă o femeie rămâne însărcinată în
urma unui viol, este vorba mai degrabă de un viol la care aceasta a
fost constrânsă să consimtă din punct de vedere fiziologic.
Personal, sunt împotriva oricărei forme de viol. Traumele prin
care trec aceste femei sunt de neimaginat și consider că, după
trauma unui viol, poate că nu este recomandabil ca femeia să treacă
printr-o nouă traumă, aceea a avortului.
Aceste victime merita rugăciunea și empatia noastră, a tuturor
în paralel cu luarea oricăror măsuri ca violatorii să fie
descurajați, pedepsiți și ajutați să nu mai facă așa ceva.
3. Nu am nimic cu căsătoriile inter-etnice și inter-religioase. În calitate de teolog, am arătat un punct de vedere cu privire la antropologia islamică, comparativ cu cea creștină.
Vă rog să citiți cel puțin Șura a IV-a din Coran. Veți vedea
de câtă demnitate se bucură femeia în islam. Nu acuz și nu
condamn punctul de vedere al islamului.
Citiți și Evangheliile și veți vedea cum este văzută femeia
de Hristos, respectiv, în creștinism. Pe doamna care m-a întrebat
cu privire la respectiva căsătorie am îndemnat-o să privească la
demnitatea pe care cele două religii o acordă femeii astfel ca,
ulterior să își poată îndruma fiica în consecință.
Acestea fiind zise, sper ca punctul meu de vedere, in perfect
acord cu dogma crestin-ortodoxa si clarificat in aceste rânduri să
tempereze multe din aspectele generate de graba cu care, poate, am
vorbit în contextul dialogului telefonic, la radio.
Pr. Vasile Răducă”