Libertatea a scris recent că Renault și mai multe firme subcontractoare au o înțelegere prin care nu își iau angajații de la una la alta.
Angajații din România acuză că, pe lângă Renault, din înțelegere mai fac parte firmele Alten, Bertrand, Akka Technologies, Expleo, Segula, FEV și ELJ Automotive.
Din cauza înțelegerii, angajații nu se pot muta liber de la o companie la alta, ceea ce îi privează de salarii mai mari și promovări.
Potrivit informațiilor Libertatea, câteva sute de ingineri din România au plecat din cauza acestei înțelegeri la firma Jaguar, în Marea Britanie.
Presa franceză tratează subiectul, dar din alt unghi: Peugeot și Toyota, doi constructori rivali, angajează pe bandă rulantă muncitori temporari și prestatori de la Renault.
În cazul Peugeot se mai observă un fenomen: compania recrutează foarte mulți directori de la Renault.
Predilecție pentru prestatori, chiar și la cele mai înalte niveluri
Grupul PSA, care deține mărcile Peugeot și Citroen, se felicită pentru fuziunea cu Fiat, însă la Renault atmosfera este tensionată. Mai ales când PSA ”se servește” de la rivalul său dintotdeauna, scrie France Inter.
La un an de la scandalul care a dus la demiterea lui Carlos Ghosn, fostul șef al Renault, grupul se află într-un context complicat, mai arată sursa citată.
France Inter, care face parte din radioul public francez, arată că mai mulți directori ai Renault au ajuns acum la rivala Peugeot.
”În orice caz, compania a fost ca un ciur timp de ani buni”, spune un muncitor dezamăgit de la Renault.
Tot ce trebuie să faci este să observi numărul de muncitori temporari la lopată în uzinele noastre și predilecția pentru prestatorii care defilează la toate nivelurile, chiar și la cele mai înalte. Aceștia își termină misiunile, pleacă și ajung în final acolo unde este de muncă. Când nu este PSA, este Toyota. După toate astea, cum mai vreți să vorbiți de secrete industriale?
Un angajat al Renault spune:
Peugeot ”se servește” cu șefi de la Renault
Sindicatul CGT a avertizat asupra fenomenului, în urmă cu mai mulți ani, dar acum spune că acesta a căpătat o nouă dimensiune.
În ultimele două luni, două persoane importante din conducere au părăsit Renault: Arnaud Deboeuf – directorul alianței Renault-Nissan, și Béatrice Foucher – vicepreședinte al Renault, specialistă în mașini electrice. Ambii s-au dus la eterna rivală: PSA.
În interiorul Renault, oamenii se întreabă de ce aceștia nu au clauze de non-concurență, mai ales ca urmare a statutului lor.
O situație similară s-a mai întâmplat în 2013, când Carlos Tavares, pe atunci numărul doi în Renault, a ajuns tot la conducerea grupului PSA.
”Cred că râde acum”, spune despre Tavares un lider sindical.
Bruno Azières, secretar pe domeniul industrial în cadrul sindicatului metalurgic CFE-CGC, crede că Tavares a profitat de o oportunitate.
Cifra de afaceri, revizuită în scădere la Renault
Subiectul plecărilor la nivel înalt către PSA este discutat intens pe culoare și totul are loc într-un context complicat: cifra de afaceri pentru anul 2019 a fost redusă cu 3-4% la Renault.
Din această cauză, compania este forțată să ia decizii de moment, cum ar fi abandonarea unor proiecte în derulare.
Sindicaliștii dau ca exemplu faptul că gamele Espace și Talisman nu au mai fost reînnoite, iar producția pentru modelul Scenic a fost oprită.
Urgența este refacerea strategiei. Statul francez deține 15% în cadrul Renault și 12,2% în cadrul Peugeot.
Grupul PSA mai are însă ca acționari familia Peugeot (12,2%) și constructorul chinez de stat Dongfeng Motor (tot cu 12,2%).
Renault, în căutarea unui nou șef
După arestarea lui Carlos Ghosn, director al grupului francez a fost numit Thierry Bollore, un apropiat al acestuia.
Bollore a fost și el concediat luna trecută, iar Renault încearcă să își refacă alianța cu Nissan, potrivit Reuters.
Clotilde Delbos, directorul financiar al Renault, este acum director interimar.
Sub conducerea președintelui Jean-Dominique Senard, fost director în cadrul producătorului de anvelope Michelin, compania a pornit în căutarea unui nou director. Ținta este numirea acestuia până la finalul anului, pentru a putea să se concentreze ulterior asupra operațiunilor sale.
Bruno Le Maire, ministrul francez al Finanțelor, preferă un director din cadrul industriei auto.
Conform unor surse citate de Reuters, Clotilde Delbos și-a depus candidatura pentru postul de director general, iar aceasta a fost deja lăudată de Senard.
Alte nume luate în calcul sunt Patrick Koller – directorul franco-german al producătorului de piese auto Faurecia, și Luca de Meo – directorul italian al mărcii Seat, deținută de grupul Volkswagen, potrivit sursei citate. Ambii vorbesc franceza.
Urmează reducerea cotei de acțiuni la Nissan
Președintele Renault a mai spus că se ia în calcul reducerea cotei de 43% deținută la Nissan.
”Lucrurile nu sunt scrise pentru eternitate”, a spus Senard într-un interviu pentru publicația germană Süddeutsche Zeitung.
Această reducere trebuie însă să aibă un sens.