SURSA FOTO: PRESIDENCY.RO
Klaus Iohannis: „Până nu va exista autostrada care să lege Moldova de Transilvania şi de vestul Europei nu vom avea prosperitate în această importantă regiune europeană, care este Moldova”
Preşdintele Klaus Iohannis a declarat, în cadrul discursului, că este trist că a trebuit să se legifereze construirea acestei autostrăzi, şi că Guvernul avea toate pârghiile pentru a face acest lucru.
El a precizat că nu acesta este scopul legiuitorului, iar „realizarea unor obiective de acest fel nu ar fi trebuit să aştepte intervenţia Parlamentului”.
Iohannis a spus că legiferarea în Legislativ sancţionează pasivitatea guvernanţilor.
Şeful statului a somat Executivul să asigure bani, în bugetul pe 2019, pentru construirea Autostrăzii Unirii şi a dat asigurări că va urmări personal acest lucru.
„Cred că o să avem această autostradă, pentru că acum avem şi o lege şi nu îmi imaginez că Guvernul va ignora acest lucru”, a spus Klaus Iohannis, după ceremonie, precizând că este un proiect aşteptat de milioane de români.
Şeful statului a spus că Parlamentul a dat lege, iar Guvernul se va conforma.
„Este, însă, trist că a fost nevoie de o lege pentru ca guvernanţii să fie obligaţi să facă paşi concreţi. Nu acesta este scopul legiferării. Realizarea unor obiective de acest fel nu ar fi trebuit să aştepte o intervenţie a Parlamentului, Guvernul fiind cel care deţine toate pârghiile şi resursele pentru administrarea ţării. Faptul că legiuitorul a ales să intervină în această problematică sancţionează de fapt pasivitatea guvernelor de-a lungul timpului şi a celui actual, în mod special, în realizarea unor obiective cruciale pentru dezvoltarea ţării, în beneficiul românilor. Factorii politici ar fi trebuit să dea dovadă de viziune şi să adopte măsurile necesare cu mult timp înainte de celebrarea acestui moment istoric, astfel încât în anul Centenarului să putem circula deja pe Autostrada ‘Unirii’, nu abia să discutăm despre demararea procedurilor pentru realizarea acesteia”, a spus Iohannis, la Palatul Cotroceni, după ceremonia de semnare a decretului de promulgare.
Potrivit şefului statului, pentru ca acest proiect să ajungă, într-un final, lege, a existat o presiune publică foarte puternică, ”venită în primul rând din exasperare”.
”Cred că este important să nu uităm cum s-a ajuns aici. De-a lungul timpului, absenţa unor proiecte mari de infrastructură a avut efecte negative pentru România. De exemplu, regiunea Moldovei, deşi beneficiază de o resursă umană de foarte bună calitate, se confruntă cu o migraţie acută a forţei de muncă, iar potenţialul de dezvoltare a acestei zone, inclusiv în comparaţie cu altele, s-a diminuat substanţial. Moldova este singura mare regiune istorică fără o autostradă, deşi acest proiect se află pe agenda publică de 11 ani. Vorbim, aşadar, despre o perioadă extrem de lungă, în care este de neconceput că problema nu şi-a găsit o soluţionare. Prin indolenţa şi amatorismul unor politicieni, această nevoie absolut legitimă s-a transformat într-o chestiune de securitate sau de siguranţă naţională”, a subliniat Iohannis.
El a menţionat că această lege este „expresia voinţei legitime a cetăţenilor acestei ţări care aşteaptă realizări concrete, pe măsura momentului în care ne aflăm”.
„Politicienii trebuie să livreze ceea ce au promis, astfel încât românii să trăiască mai bine în ţara lor. Aşadar, este un moment foarte potrivit ca, în ajunul Centenarului Marii Uniri, să reflectăm serios la modul în care ne dorim să arate România viitoare. Suntem cu toţii de acord că o Românie fără autostrăzi este o Românie condamnată la subdezvoltare. Oamenii din Moldova, ca şi cei din Transilvania şi Republica Moldova, aşteaptă să circule spre Europa pe această autostradă, care să le facă viaţa mai bună şi mai sigură. Acest drum de mare viteză ar contribui în mod substanţial la reducerea decalajului între regiuni. Cu toţii ştim că autostrada este direct legată de creşterea investiţiilor şi a exporturilor. O spun fără ocolişuri: până nu va exista autostrada care să lege Moldova de Transilvania şi de vestul Europei nu vom avea prosperitate în această importantă regiune europeană, care este Moldova. În acelaşi timp, acest proiect are şi o importanţă strategică deosebită, contribuind, în mod ferm, la demersurile de integrare europeană a Republicii Moldova”, a arătat Iohannis.
La ceremonie au fost invitaţi reprezentanţii celor două asociaţii civice ieşene care militează pentru autostradă, dar şi a parlamentarii care au iniţiat proiectul.
Semnarea promulgării a fost făcută la Palatul Cotroceni, în Sala Unirii.
Autostrada Unirii ar urma să se finanţeze de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe şi din fonduri europene nerambursabile şi/sau prin parteneriat public-privat.
Autostrada Unirii începe la graniţa României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste râul Prut şi se termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Braşov – Borş, în apropierea oraşului Târgu Mureş.
Potrivit proiectului, Autostrada Unirii se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe şi din fonduri europene nerambursabile şi/sau prin parteneriat public-privat. În fiecare lege bugetară anuală, pe durata implementării proiectului, se vor aloca acestui obiectiv credite bugetare conform necesarului de finanţare comunicat de Ministerul Transporturilor.
FOTO: Inquam Photos
Citeşte şi: Ger în România până duminică dimineață! Informații de ultimă oră de la meteorologi