Statul, principalul beneficiar
Din câte se poate observa, practic cel care încasează cei mai mulţi bani de pe urma comercializării carburanţilor este statul român, care prin accize şi TVA bagă la buget 2,75 de lei pe litru vândut. Posibilitatea ca statul român să reducă nivelul accizelor este însă practic nulă. În momentul aderării la UE, am acceptat să impunem un anumit nivel al acizelor la combustibili, care oricum sunt la cel mai mic nivel din Europa.
Singurele componente la care se pot face reduceri sunt TVA-ul şi costurile de rafinare şi de livrare (în care este inclus şi profitul), pe care le percep companiile comerciale. Acestea din urmă nu sunt deloc de neglijat, dacă luăm în considerare că acei 0,3 lei se înmulţesc cu sute de milioane de litri, cât reprezintă vânzările anuale de benzină din România.
De ce nu intervine ANRE?
Automobil Clubul Român, care protestează şi el faţă de costul exagerat al carburanţilor auto, atrage atenţia asupra unei instituţii a statului care ar trebui să se implice în stabilirea preţului. De exemplu, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei se ocupă doar de energia electrică, de gazele naturale şi de energia eoliană. “Lipsesc intenţionat sau din greşeală departamente similare pentru o altă sursă de energie, respectiv petrolul, ţiţeiul şi derivatele, adică benzină şi motorină”, arată ACR. Nici preţul gazelor lichefiate folosite de maşini nu e controlat de ANRE.
Semnează şi tu petiţia pe www.libertatea.ro
Libertatea a demarat campania “Nu ne mai scumpiţi benzina!”, prin care încearcă să determine autorităţile să ia măsuri împotriva companiilor petroliere care majorează nejustificat preţul combustibililor.
Libertatea solicită Guvernului să emită o ordonanţă de urgenţă prin care preţul la carburanţi să fie îngheţat pentru o perioadă de timp. Libertatea consideră că o intervenţie a statului în ceea ce priveşte preţul carburanţilor este necesară deoarece acest lucru îi protejează pe toţi românii, ţinând cont de faptul că benzina şi motorina sunt un barometru al preţurilor alimentare, scumpirea lor demarând o creştere în lanţ a preţurilor. De asemenea, solicităm Consiliului Concurenţei să demareze o anchetă, în care să verifice dacă societăţile petroliere au o înţelegere între ele prin care stabilesc abuziv preţurile la aceste produse. Din acest motiv, Libertatea lansează o Petiţie online, la care să adere cât mai mulţi dintre români. Semnăturile voastre le vor fi trimise apoi guvernanţilor, care vor trebui să ţină seama de dorinţele populaţiei.
Vezi aici cât reprezintă taxele şi accizele în preţul benzinei în toate statele europene.
Mii de români se alătură campaniei
Ieri, până la ora 18.00, 4.572 de români au semnat petiţia iniţiată de ziarul Libertatea, “Nu ne mai scumpiţi benzina!”, campanie împotriva companiilor petroliere care majorează nejustificat preţul carburanţilor.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro