Cotațiile au urcat cu 3,76%, până la 119,39 dolari pe baril pentru petrolul cu livrare în luna iulie, în vreme ce țițeiul Brent – de referință în Europa – a ajuns la 124,02 dolari pe baril, în urcare cu 1,93%.
Precedentele scumpiri ale prețului barilului de petrol s-au resimțit la pompă.
75% din importuri, eliminate imediat
Acordul european vine după ce s-a ajuns la un compromis care a eliminat opoziția Ungariei, care folosește țiței rusesc.
Charles Michel, președintele Consiliului European, a spus că acordul acoperă două treimi din importurile de petrol din Rusia.
Embargoul petrolier european este parte din al șaselea pachet european de sancțiuni împotriva Rusiei.
Consiliul European a anunțat că în cazul unor „întreruperi bruște” ale livrărilor, vor fi introduse „măsuri de urgență” pentru a asigura securitatea furnizării.
Cum stă România
România are trei rafinării de petrol funcționale: Petrobrazi – deținută de Petrom, Petromidia – deținută de Rompetrol și Petrotel – deținută de grupul rus Lukoil.
Țara noastră are o capacitate de rafinare de țiței de circa 13 milioane de tone, dar aceasta nu este folosită în totalitate mereu.
Conform Institutului Național de Statistică (INS), România a produs anul trecut 3,1 milioane de tone de petrol și a importat 6,8 milioane de tone.
Producția internă este în totalitate realizată de către Petrom, dar nu este îndeajuns pentru a acoperi tot necesarul de rafinare.
Rafinăria Petrobrazi are o capacitate de circa 4,5 milioane de tone anual, astfel că o parte din țițeiul rafinat este importat. Petrom a anunțat de la finalul lunii aprilie că societatea nu mai importă țiței din Rusia.
Grupul rus Lukoil operează o rafinărie lângă Ploiești. Aceasta are o capacitate de procesare de 2,5 milioane de tone, iar marfa este de asemenea importată.
În fine, Rompetrol procesează anual circa 6 milioane de tone la Petromidia. Țițeiul este importat din Kazahstan, însă vine printr-o conductă prin Rusia până la Marea Neagră.
Importăm și carburanți
Pe lângă petrol, România importa și carburanți, în special motorină. Conform Economica.net, România a importat anul trecut 1,9 milioane de tone de motorină la un consum de 6,2 milioane tone.
Potrivit INS, România a importat anul trecut în total carburanți echivalenți cu 3,9 milioane tone echivalent petrol.
Pe lângă Petrom, Rompetrol și Lukoil, care dețin rafinării proprii, în România mai activează și grupurile MOL (Ungaria), Gazprom (Rusia) și SOCAR (Azerbaidjan).