Totodată, comisionul de vânare a poliței RCA va fi limitat la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție din contractul RCA.
În ceea ce privește înlocuirea temporară de către asigurător a vehiculului avariat, „calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăși tariful mediu practicat de reprezentanțele rent-a-car”. Acest lucru este posibil atâta timp cât autovehiculul nu mai este utilizabil.
„Depășirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite conform prezentei hotărâri și practicarea comisioanelor de distribuție la un nivel mai mare decât cel prevăzut (…) de către asigurătorii RCA constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei”, mai arată documentul.
Proiectul privind plafonarea prețurilor la polițele RCA pe 6 luni după falimentul Euroins, elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară și pus în dezbatere publică de Ministerul de Finanţe, urma să fie discutat vineri, 24 martie, în ședința de Guvern, însă ASF l-a retras, după mai multe critici din piață.
Proiectul propunea plafonarea tarifelor la nivelul datei de 1 martie 2022, iar în cazul în care tarifele erau mai mari decât cele din data de 1 martie 2023, firmele RCA erau obligate să aplice cel mai mic tarif de primă dintre cele două, o măsură imposibil de aplicat și care, spun asigurătorii, încălca normele europene.
Cum motivează ASF modificările făcute la proiect
Autoritatea de Supraveghere Financiară a transmis în nota de fundamentare că, dată fiind „evoluția ascendentă a tarifelor de primă practicate” de firmele RCA, coroborate cu creșterea prețurilor pentru populație, per total, există riscul ca clienții să nu mai plătească polița RCA, fapt care atrage o serie de consecințe:
- imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic;
- scăderea gradului de cuprindere în asigurare a parcului național auto, cu încălcarea obligațiilor ce îi revin României din aplicarea legislației europene;
- creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când, ca urmare a accidentului, rezultă vătămări corporale grave sau deces;
- creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperi prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;
- obligația vinovaților de producerea accidentelor de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție.
„Prin aplicarea acestei măsuri, se elimină potențialul impact negativ al creșterii prețurilor inclusiv ca
urmare a inflației și a luării în calcul a ultimului tarif de referință publicat de către A.S.F. în luna martie
2023”, precizează Autoritatea, adăugând că situația actuală „poate fi încadrată ca și situație de criză, dezechilibru major între cerere și ofertă”
După adoptarea de către Guvern, toate prevederile din acest proiect de HG ar urma să intre în vigoare în 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial, mai puțin dispozițiile privind amenzile, care se vor aplica în 10 zile de la publicarea actului în Monitorul Oficial.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
mrc.inl • 28.03.2023, 10:05
Varianta refuzului de a ne mai asigura e de luat în calcul. Măresc și amenda pentru lipsa RCA? Dacă o fac 1.000, cât cea mai ieftină poliță, ne costă 500 plătiți în 15 zile. Rentează, mai ales la tinerii cu mașini cu motoare de 2-3 l. Circulăm mai încet, mai cu prudență, să nu producem noi accidentul iar cu cel ce dă în noi și nu are RCA vom ajunge să ne judecăm, asta e consecința numirii de politruci corupți și incompetenți în asemenea autorități, așa e și cu ANRE și alte instituții infestate cu politruci și acoliți de-ai lor.
Johnvisiniu • 28.03.2023, 06:56
Niste ***. In feb 23 polita este mult mai mare decat in mar 22
Acest comentariu a fost moderat pentru: limbaj vulgar sau jignitor.