Până acum, deși tehnologia există, mașinile care se conduc singure nu au luat prea mare viteză, din cauza unor complicații legate de tehnologie, siguranță și reglementări. Google a fost una dintre primele companii care a investit masiv în dezvoltarea de vehicule fără șofer, lansând proiectul său de mașini care se conduc singure la începutul anului 2009 din laboratorul său X, cunoscut și sub numele de Moonshot Factory.
În 2015, specialiștii din industria auto preziceau că în cinci ani mașinile care se conduc complet singure vor fi reginele șoselelor. În 2022, încă așteptăm ziua în care vom putea să ne relaxăm în mașină, în drum spre o destinație de vacanță, fără să fim atenți la drum.
General Motors, al doilea cel mai mare producător de mașini din lume, nu a renunțat însă la vis. Compania dorește să schimbe un pic direcția tehnologiei existente, astfel ca mașinile autonome să-i învețe pe oameni să conducă!
Feedback în timp real și un scor al abilităților
Mașina GM ar învăța oamenii să conducă folosind senzori și feedback în timp real. Un procesor de la bord determină o acțiune pentru șofer, iar atunci când șoferul întreprinde acea acțiune – de exemplu, efectuarea unui viraj la stânga într-o intersecție aglomerată în momentul în care semaforul trece de la verde la galben – mașina ar compara acțiunile șoferului cu ce ar fi făcut algoritmul său. La final ar genera un scor în funcție de cât de mult se potrivește performanța șoferului cu specificațiile mașinii.
În plus, mașina ar putea permite cursantului să controleze un anumit număr de funcții ale mașinii, în concordanță cu performanțele sale. În cazul în care, de pildă, într-o intersecție aglomerată mașina e pe punctul de a produce o coliziune cu o altă mașină sau un pieton, vehiculul GM ar consemna evenimentul și ar stabili gradul de ajutor al acestui cursant. În același timp, calculatorul ar prelua controlul.
Evident, că există și cârcotași care se întreabă, pe bună dreptate, de ce ar trebui ca oamenii să știe să conducă, dacă în viitor mașinile se vor conduce singure și, în plus, multe dintre modelele de autovehicule nici nu au volan. Dar cererea de brevet a GM notează că, în ciuda existenței mașinilor care se conduc singure în viitor, este posibil ca oamenii să nu aibă întotdeauna acces la ele, să se afle într-o locație sau într-o situație în care nu le este permis sau „să dorească să conducă pentru satisfacție personală”, mai scrie Singularity Hub.
În cererea de brevet, aceștia mai spun că dezavantajele instruirii umane includ faptul că poate fi costisitoare și consumatoare de timp, poate include riscuri și e posibil ca unii profesori să transmită prejudecăți elevilor.
Performanțele șoferului ar putea fi transmise șoferului sau altor persoane. Cererea de brevet nu specifică dacă mașina va oferi feedback în timp real șoferilor prin intermediul unui sistem audio sau al unui alt mijloc, cum ar fi un ecran pe tabloul de bord.