Bucureștenii pot testa aceste aplicații și pot contribui la optimizarea lor.
„Bucureştiul se află într-o nouă etapă de dezvoltare, a tranziţiei către statutul de oraş «inteligent», cea a includerii tehnologiei moderne în proiectarea şi utilizarea serviciilor publice, pentru a le creşte calitatea şi pentru ca bucureştenii şi vizitatorii Capitalei să le poată accesa mai uşor. Primăria Municipiului Bucureşti are în derulare o serie de astfel de proiecte, ca parte a Strategiei Smart City recent finalizată, unele dintre acestea fiind implementate şi în testare”, au precizat, duminică, reprezentanții Primăriei Capitalei.
Cele patru proiecte implică dezvoltarea de aplicații pentru telefonul mobil cu sistem de operare iOS sau Android. Aplicațiile pot fi instalate și folosite gratuit. Acestea au ca scop facilitarea accesului bucureștenilor și a turiștilor care vizitează Capitala la serviciile de transport public, la parcările administrate de Primărie sau să optimizeze comunicarea cetăţenilor cu autoritatea locală.
Aplicațiile mobile se află în prezent în faza de testare și urmează a fi îmbunătăție, pe baza reacțiilor primite de la utilizatori.
InfoSTB – Ajungem împreună la destinaţie
Societatea de Transport Bucureşti a dezvoltat prin care intenționează să-și informeze călătorii prin intermediul telefoanelor inteligente despre programul mijloacelor de transport în comun, rutele disponibile, pentru a diminua timpul de așteptare în stații.
Potrivit PMB, aplicaţia foloseşte datele transmise de echipamentele GPS/GSM4G instalate pe 1.440 de mijloace de transport în comun utilizate de STB, precum şi pe noile autobuze achiziţionate şi este disponibilă pentru telefoane mobile cu sistem de operare iOS sau Android.
„Vorbim, practic, despre schimbarea radicală a modului de lucru utilizat la nivelul STB în ultimii 40 de ani – marcată prin trecerea la înregistrarea informatizată şi adăugarea componentei de dispecerizare, pe baza echipamentelor de localizare instalate. Acest operaţiuni au fost realizate înainte de dezvoltarea aplicaţiei. InfoSTB este mai mult decât o aplicaţie, are şi o importantă componentă de utilizare internă, la nivelul operatorului de transport public – fiind un sistem de monitorizare în timp real a vehiculelor şi de configurare a rutelor, fapt care permite îmbunătăţirea constantă a proceselor interne”, se arată în comunicatul Primăriei Capitalei.
Cu ajutorul aplicației, călătorul poate găsi ruta optimă în București, folosind transportul în comun și informațiile referitoare la rută: stațiile STB și localizarea mijloacelor de transport, împreună cu datele depre timpii de așteptare și de parcurs, dar și să vizualizeze pe hartă traseul fiecărei linii STB în parte.
Pentru alegerea unei rute, utilizatorul introduce locul de „plecare” și cel de „sosire”, selectează alte detalii (de exemplu, distanța maximă pe care dorește să o parcurgă) și activează butonul „Căutare”. Mai apoi, primește rezultatele căutării: rutele propuse de aplicație pentru căutarea efectuată.
Platforma va oferi variante de rute după criteriul „cea mai mică durată de parcurgere a rutei”. Pentru fiecare dintre rutele propuse, utilizatorul va vedea o serie de detalii despre timpii de parcurs (cu mijloace STB și pe jos, dacă este cazul, între diferite stații), liniile STB recomandate și tipul călătoriei (cu autobuz, troleibuz, tramvai), denumirea stațiilor și orele de plecare/sosire; ora de sosire la destinație, numărul de schimbări, numărul de stații etc. Interfața aplicației este disponibilă în română și engleză.
Ghidul de utilizare al aplicației InfoSTB poate fi accesat aici.
Parking Bucureşti
Aplicaţia Parking Bucureşti oferă posibilitatea identificării parcărilor publice gestionate de Primăria Capitalei şi de a plăti online, cu card bancar sau prin SMS, tarifele pentru utilizarea acestora. Operaţiunile sunt securizate, tranzacţiile fiind realizate prin intermediul unui procesator de plăţi.
Urmează ca aplicaţia să aibă, în etapa următoare, şi o componentă de căutare a locurilor libere de parcare, prin instalarea de camere video şi/sau senzori în parcări conectate la aplicaţie. Această operațiune este programată să se închie în acest an.
Pentru fiecare parcare identificată, aplicația afișează: denumirea parcării, numărul total al locurilor de parcare, numărul de locuri de parcare libere (caracterisitcă în curs de optimizare). Utilizatorii pot vizualiza tariful orar pentru parcare, pot accesa traseul spre respectiva parcare și pot efectua plata pentru parcare, fie online (cu card bancar), fie prin SMS.
Fiecare utilizator poate înregistra una sau mai multe mașini în aplicație iar atunci când se apropie finalul perioadei pentru care a plătit parcarea, primește o notificare în acest sens. Manualul de utilizare a aplicației este disponibil în secțiunea „Termeni și condiții”. Utilizatorul poate vizualiza lista de mașini aferente contului său, data la care a fost introdusă fiecare în aplicație și are posibilitatea de a elimina din listă. Referitor la plăți și carduri, utilizatorul poate accesa lista de plăți efectuate, cu detalii despre momentul efectuării plății, valoarea plății, modalitatea de plată și locația pentru care a fost efectuată respectiva plată, lista cardurilor definite, cu posibilitatea de vizualizare parțială a seriei cardului, a datei la care acesta a fost definit de utilizator în aplicație și cu posibilitatea de ștergere a cardului.
Personalul care deservește parcarea poate vizualiza, de asemenea, statusul pentru fiecare mașină în parte.
Trafic Alert Bucureşti
Bucureştenii pot folosi aplicaţia pentru a semnala, direct către Primăria Capitalei, neregulile pe care le întâlnesc pe drumurile publice din Capitală:
- parcaje neregulamentare;
- drum în lucru nesemnalizat;
- semafor nefuncţional;
- groapă carosabil;
- groapă trotuar; indicator degradat;
- lucrări civile pe carosabil etc.
Platforma permite preluarea în timp util a solicitărilor cetățenilor referitoare la neregulile sau incidentele care pot afecta traficul, evaluarea rapidă, gestionarea și soluționarea acestora.
Astfel, aplicația este o modalitate modernă prin care bucureștenii pot face sesizări.
După ce se înregistrează în aplicație, utilizatorul poate semnala neregulile pe care le întâlnește. Acestea sunt apoi preluate în call-center-ul dedicat.
Pentru fiecare sesizare, cetățenii trebuie să introducă adresa, o descriere și, opțional, pot adăuga fotografii relevante de la fața locului. Mai apoi, utilizatorii pot avea acces la un istoric al sesizărilor făcute, precum și statusul pentru fiecare în parte (noi, în lucru, soluționate).
După instalarea aplicației, manualul de utilizare poate fi accesat din ecranul principal, butonul din colțul dreapta-sus.
Social Alert Bucureşti
Deservită prin intermediul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială a Municipiului Bucureşti, aplicaţia are rolul de facilita intervenţia echipajelor DGASMB în asistarea persoanelor aflate în dificultate pe raza Capitalei.
Sesizările le poate face oricine are instalată aplicaţia şi are un cont înregistrat, fie că este un cunoscut sau nu al persoanei aflate în dificultate.
Categoriile de sesizări ce pot fi semnalate sunt:
- persoane adulte fără adăpost;
- persoane cu handicap;
- tineri peste 18 ani care nu mai fac parte din sistemul de ocrotire a copiilor fără familie;
- vârstnic în situaţii de risc ridicat;
- femei victime ale violenţei.
Precum și în cazul aplicației precedente, utilizarea se face, după instalarea pe telefonul mobil, prin intermediul unui cont, înregistrarea fiind realizată cu adresa de mail și parolă.
Utilizatorul care dorește să semnaleze existența unui caz social introduce tipul sesizării, adresa, și date despre persoana vizată – categorie (bărbat, femeie, copil, familie etc), grad de mobilitate, dacă este însoțită sau nu și alte informații relevante pentru personalul social care se va ocupa de gestionarea cazului semnalat. Solicitările ajung la DGASMB pentru soluționare, iar utilizatorul are posibilitatea de a vizualiza, în cadrul aplicației, stadiul fiecărei solicitări trimise de el în parte (noi, în lucru, soluționate).
Manualul de utilizare este inclus în aplicație și poate fi accesat din ecranul principal, butonul din colțul dreapta-sus.
Aplicaţiile Parking Bucureşti, Trafic Alert Bucureşti şi Social Alert Bucureşti au fost dezvoltate de Compania Municipală Tehnologia Informaţiei Bucureşti, iar InfoSTB – de societatea RADCOM, selectată de STB în 2018, în urma unei licitaţii publice.
„Aplicaţiile menţionate sunt primele dintre cele realizate în cadrul Strategiei Smart City a Capitalei, alte zeci de proiecte fiind în pregătire / implementare pe toate dimensiunile unui oraş inteligent: mediu, spitale, mobilitate, administraţie, siguranţă publică, mod de viaţă, oameni şi competenţe, economie smart etc”, au mai precizat reprezentanţii Municipalităţii.
Fiecare aplicaţie re propriul manual /ghid de utilizare, cu descrierea detaliată modului de folosire.
Foto: Vlad Chirea / Arhivă
Citește și:
Prognoza meteo pentru luna aprilie | Meteorologii au anunțat cum va fi vremea de Paște