În acest moment, 10 tramvaie noi fabricate de Astra Vagoane Arad sunt în depourile Societății de Transport București (STB). Un al 11-lea tramvai este pe drum. Vehiculele așteaptă niște semnături din partea comisiei de recepție pentru a putea circula pe principalele linii din Capitală. 

Până acum, între Astra și primărie s-au tot făcut schimburi de hârtii care să ateste că noul motor Siemens, pentru care a optat fabricantul, respectă caracteristicile din caietul de sarcini.

Compania de transport a Bucureștiului speră ca bucureștenii să circule cu tramvaiele noi începând cu jumătatea lunii noiembrie.

O licitație cu bucluc și amânări peste amânări

Asta, cu toate că la livrarea primelor tramvaie, din iunie, primarul Nicușor Dan a promis că în septembrie vor intra în circulație. 20 de tramvaie Imperio Metropolitan fabricate de Astra Vagoane Arad vor circula pe linia 41, aici urmând să fie introduse prima dată. Câte 12 vor circula pe liniile 21, 25, 1, 10 și 32, iar alte câte 10, pe liniile 40 și 55. Adică cele mai aglomerate trasee.

În total, sunt 100 de tramvaie noi cu o lungime de 36 de metri, podea integral coborâtă, aer condiționat, capacitate de 322 de călători, wi-fi și sistem pentru transportul bicicletelor. Contractul, semnat în mai 2021 între Primăria Capitalei și Astra, este de aproape 850 de milioane de lei, fonduri europene nerambursabile.

Un profesor universitar din Sibiu e acuzat de mai multe forme de abuz asupra studenților. Reacția Universității
Recomandări
Un profesor universitar din Sibiu e acuzat de mai multe forme de abuz asupra studenților. Reacția Universității

Probleme cu tramvaiele sunt încă de acum patru ani. Municipalitatea a oferit contractul de licitație pentru vehicule unei companii din Turcia, în urma unui „aranjament” neconform girat de fostul edil Gabriela Firea, după cum a arătat Libertatea la vremea aceea. Astra a făcut contestație și a câștigat procesul, iar pentru că toate căile din instanță au fost epuizate, contractul de livrare a celor 100 de tramvaie a fost oferit companiei românești.

Pentru neregulile din derularea licitației, Primăria Capitalei a pierdut 84 de milioane de lei, corecții financiare reprezentând 10% din valoarea contractului, potrivit Economedia.

Blocaj în Primăria Capitalei pentru noile tramvaie Astra. Compania a schimbat motoarele, iar municipalitatea amână recepția
Tramvai Imperio produs de Astra Vagoane Arad

Un motor de 100 de kW în loc de cel de 120 kW

Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a recunoscut la finalul lunii septembrie că întârzierea recepției a fost cauzată de faptul că între Astra și municipalitate nu s-au purtat discuții față în față care să lămurească problemele apărute.

Anul 2024, cel mai cald din istoria măsurătorilor meteorologice. Ziua în care 24 de stații meteo din România au arătat peste 40 °C
Recomandări
Anul 2024, cel mai cald din istoria măsurătorilor meteorologice. Ziua în care 24 de stații meteo din România au arătat peste 40 °C

„Primăria nu își permite să primească tramvaie care sunt sub parametrii tehnici pe care i-a cerut în caietul de sarcini și ofertați”, a spus atunci Nicușor Dan.

Edilul se referă la faptul că Astra Arad a înlocuit, în timpul fabricării, motorul pe care ar fi urmat să-l aibă inițial noile tramvaie, cu o putere de 120 de kW, cu unul care poate atinge o putere între 100 și 150 de kW, cel mai nou fabricat de compania germană Siemens. 

„Pe noi ne costă mai mult, dar e mult mai performant și mai economic”

„Beneficiarul spune că tramvaiul trebuie să care atâția pasageri, să alerge cu viteza asta. Iar fabricantul stabilește, în urma unor calcule, care sunt motoarele cele mai adecvate pentru acest tip de tramvai. Acum cinci ani, am considerat că motorul de 120 de kW corespunde nevoilor din București. Dar știința evoluează și noi ne-am reorientat”, explica Valer Blidar, șeful companiei Astra Vagoane Arad, săptămâna trecută într-o conferință de presă.

Contactat de Libertatea, Blidar a mărturisit că Astra a luat decizia de a monta altfel de motoare pe noile tramvaie fără să ceară aprobarea beneficiarului, adică a Primăriei Capitalei. Pentru că nu este nevoie, a subliniat el: stabilirea capacității motorului este în sarcina fabricantului, nu a beneficiarului.

Strategia iubitei lui Sorin Oprescu pentru recuperarea vilei din Primăverii cumpărate pe numele ei. Statul a confiscat proprietatea
Recomandări
Strategia iubitei lui Sorin Oprescu pentru recuperarea vilei din Primăverii cumpărate pe numele ei. Statul a confiscat proprietatea

Tramvaiul pe care l-am livrat la București este dotat cu boghiu Siemens, motor mult mai performant decât cel propus acum cinci ani. Pe noi ne costă mai mult, dar este și mai puternic, și mai economic.

Valer Blidar, Astra Vagoane Arad:

Avantajul economic al acestui nou motor, explică Blidar, este că la viteză normală, rămâne la o putere mică, adică are un consum mai mic. Dacă este necesar, la viteză îi crește puterea până la 150 de kW, a mai spus el.

„Noi am informat primăria, am informat și Autoritatea Feroviară Română, care omologhează tramvaiele, că vrem să punem alt motor, și după aceea am procedat”, a adăugat Blidar.

Blocaj în Primăria Capitalei pentru noile tramvaie Astra. Compania a schimbat motoarele, iar municipalitatea amână recepția
Valer Blidar. Foto: specialarad.ro

Cât de mult contează puterea motorului?

Tramvaiele din flota STB sunt dotate cu motoare de 120 de kW. Unele modele au câte două motoare, iar altele au câte patru – câte două pe primul și pe ultimul boghiu, adică pe acel cadru care susține roțile. Asta înseamnă o putere totală de 240 de kW sau de 480 de kW, după caz. La tramvaiele noi au fost montate patru motoare de câte 100 de kW.

„Aceste motoare funcționează toate simultan. Dacă se strică unul, niciun călător nu va simți diferența pentru că celelalte vor funcționa în continuare. Tramvaiul nu va merge mai încet. În circulație, nu se simte dacă motorul are 120 de kW sau 100 de kW”, a explicat pentru Libertatea un inginer din STB.

„Tramvaiele de la Astra, așa cum sunt ele acum, cu acest motor, sunt bune, nimeni nu contestă asta. Problema stă în documente. Ce a ieșit din fabrică nu corespunde cu ce au promis ei. Iar un judecător va sancționa asta”, adaugă inginerul.

Astra spune că puterea motorului nu era prevăzută în documente

Fabricantul de la Arad susține că în documentele pentru licitație nu a fost cerută o anumită putere a motorului. Au fost prevăzute doar niște caracteristici pe care vehiculele trebuie să le respecte, precum capacitatea de transport, de exemplu, ori sistemul de numărare a călătorilor.

O anumită putere a motorului nu apare, într-adevăr, în caietul de sarcini, cu toate că chiar primarul Nicușor Dan s-a exprimat luna trecută așa: „Cerința din caietul de sarcini și oferta Astra pe care noi o verificăm este ca motoarele să dezvolte o putere de 120 kW în condiții care să-i permită o durată de viață lungă”.

Ce apare, în schimb, ca obligație în caietul de sarcini este viteza maximă pe care trebuie să o poată atinge un tramvai, de 70 de kilometri pe oră, limitată la 50-55 de km/h. Tramvaiele din București circulă, în medie, cu 13 km/h, conform statisticilor STB.

Puterea de 120 de kW a motorului a fost indicată doar în oferta cu care a participat Astra la licitație, consultată de Libertatea. „Noi am propus asta pentru că asta aveam la acel moment. Acum avem acest tip de motor de la Siemens”, a spus Blidar pentru Libertatea.

Comisia de recepție va lua o decizie în „cel mult două săptămâni”

Comisia de recepție din Primăria Capitalei trebuie să decidă acum dacă va semna pentru tramvaiele livrate. Aceasta a avut deja câteva întâlniri și discuții, în care a analizat documentele puse la dispoziție de Astra pentru noul motor, conform informațiilor ziarului.

„Eu cred că membrii comisiei vor ajunge la o concluzie în cel mult două săptămâni”, a declarat directorul STB, Adrian Criț, pentru Libertatea.

Eu am verificat documentele și rezultă clar că e un motor care respectă cerințele. Ceea ce s-a montat pe tramvaie este conform specificațiilor din ofertă.

Adrian Criț, directorul STB:

Probleme și cu infrastructura: stațiile sunt prea mici

Chiar și cu tramvaiele recepționate, va mai dura ceva timp până când bucureștenii vor putea circula cu ele. Asta pentru că încă se lucrează la mărirea peroanelor.

Garniturile produse de Astra Arad au 36 de metri, cu mult mai mult decât cele aflate acum în circulație, care nu au mai mult de 27 de metri. Lungimea peroanelor variază între 28 și 90 de metri, în funcție de perioada în care au fost construite sau modernizate, potrivit unui răspuns STB la solicitarea Buletin de București.

Deși ar fi trebuit să fie gata în septembrie, când era programată și intrarea în circulație a tramvaielor Astra, lucrările de modernizare și lărgire a refugiilor de pe linia tramvaiului 41 au început abia în august, cu termen de șase luni.

Tramvaie Imperio din seria 2020-2021 produse de Astra Vagoane Arad la fel ca cele din București circulă deja de mai mult timp în Cluj-Napoca și Oradea.

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Firma românească unde un simplu șofer are un salariu mai mare decât un prefect face angajări. Ce meserii se caută
Știrileprotv.ro
Firma românească unde un simplu șofer are un salariu mai mare decât un prefect face angajări. Ce meserii se caută
Sătulă de critici, Bianca Drăgușanu a răbufnit și a postat imagini fără machiaj! Niciodată nu a mai fost văzută așa, val de reacții
Viva.ro
Sătulă de critici, Bianca Drăgușanu a răbufnit și a postat imagini fără machiaj! Niciodată nu a mai fost văzută așa, val de reacții
Trecutul secret al Monicăi Bîrlădeanu. Cum arăta când era chelneriță, în Iași. Care au fost bărbații cu care s-a iubit
Libertateapentrufemei.ro
Trecutul secret al Monicăi Bîrlădeanu. Cum arăta când era chelneriță, în Iași. Care au fost bărbații cu care s-a iubit
Satul de poveste din România în care locuiau cei mai tari tăietori de lemne. I se spunea Valea Ungurului, dar aici s-au așezat slovacii. Ei fac sarmale din cartofi și pălincă din cireșe amare
FANATIK.RO
Satul de poveste din România în care locuiau cei mai tari tăietori de lemne. I se spunea Valea Ungurului, dar aici s-au așezat slovacii. Ei fac sarmale din cartofi și pălincă din cireșe amare
Fostul lider WTA s-a căsătorit » Cum a cucerit-o printr-o abordare pe stradă: „Este un film total! Am știut din prima”
GSP.RO
Fostul lider WTA s-a căsătorit » Cum a cucerit-o printr-o abordare pe stradă: „Este un film total! Am știut din prima”
Animalul pe care românii știu cum să-l crească, dar de care nu se bucură mai deloc. E prea scump pentru buzunarele noastre și ajunge pe mesele bogaților. S-a dat liber la export anul acesta și fermierii sunt sfătuiți să vândă cu banii jos
FANATIK.RO
Animalul pe care românii știu cum să-l crească, dar de care nu se bucură mai deloc. E prea scump pentru buzunarele noastre și ajunge pe mesele bogaților. S-a dat liber la export anul acesta și fermierii sunt sfătuiți să vândă cu banii jos
'În biserică, cu cununiile pe cap, telefoanele sunau și amanta urla'. Anamaria Prodan, noi dezvăluiri despre separarea de Laurențiu Reghecampf. A făcut publice detalii intime din relația lor!
Unica.ro
'În biserică, cu cununiile pe cap, telefoanele sunau și amanta urla'. Anamaria Prodan, noi dezvăluiri despre separarea de Laurențiu Reghecampf. A făcut publice detalii intime din relația lor!
Horoscop financiar 14 – 20 octombrie 2024. Află cine are câștiguri în plus săptămâna aceasta!
Financiarul.ro
Horoscop financiar 14 – 20 octombrie 2024. Află cine are câștiguri în plus săptămâna aceasta!
România, sub avertizare de ploi şi vânt. Zonele lovite de valul de frig săptămâna viitoare
Observatornews.ro
România, sub avertizare de ploi şi vânt. Zonele lovite de valul de frig săptămâna viitoare
Horoscop 13 octombrie 2024. Fecioarele ar putea fi mai interesate de problemele legate de starea de sănătate sau cele de la muncă
HOROSCOP
Horoscop 13 octombrie 2024. Fecioarele ar putea fi mai interesate de problemele legate de starea de sănătate sau cele de la muncă

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI