Modalitatea este identică cu cea în care serviciul de furnizare a energiei termice a fost acordat către RADET și, după falimentul acesteia, către Termoenergetica.
Tarifele ar fi cu 5,8% mai mici decât dacă serviciul ar fi delegat unor privați, spune primăria. Compania ar trebui să modernizeze sistemul de iluminat public, care la acest moment este într-un stadiu dezastruos.
Iluminatul public se compune din: iluminatul arhitectural, destinat punerii în evidență a unor clădiri monumente istorice sau de artă iluminatul parcurilor, spațiilor de agrement, piețelor și târgurilor iluminatul festiv din timpul sărbătorilor sau evenimentelor iluminatul stradal și al căilor pietonale.
Contractul cu Luxten a expirat
Până în iunie 2019, de iluminatul public din București s-a ocupat firma Lixten Lighting, însă contractul a expirat, potrivit raportului.
Luxten este unul dintre foștii ”băieți deștepți” din energie despre care presa scria în urmă cu mai bine de zece ani. La aceasta a lucrat și Elena Băsescu, fost europarlamentar și fiica fostului președinte Traian Băsescu.
Copilul cu multe moașe
Pe lângă instalațiile, stâlpii și becurile folosite până de curând de către Luxten, sistemul de iluminat public mai folosește și stâlpii și rețelele de distribuție ale Enel, plus stâlpii Telekom și cei ai Societății de Transport București (STB), conform documentului.
Două treimi din cabluri aparțin Enel, iar o treime municipalității, arată experții primăriei. De asemenea, din cele peste 120.000 de puncte luminoase din București, cam 115.000 sunt gestionate de municipalitate.
Condiții care vizează direct Enel
În cele două mandate ale fostului primar Sorin Oprescu au existat mai multe negocieri între autorități și grupul italian Enel, care deține sistemul de distribuție a energiei electrice din sudul Munteniei.
În acel moment, Primăria dorea să preia infrastructura necesară pentru iluminatul public, dar cele două părți nu s-au înțeles asupra prețului.
În cazul în care autoritățile administrației publice locale vor să dezvolte Serviciul Public utilizând infrastructura sistemului de distribuție a energiei electrice existent, proprietarul sistemului de distribuție a energiei electrice este obligat să accepte utilizarea solicitată, în conformitate cu prevederile contractului-cadru.
Raport:
Ultima modernizare, în 2014
Ultima modernizare a sistemului de iluminat public datează din anul 2014.
Datele mai arată că:
– 60% din cei 5.013 kilometri de rețea de distribuție necesită reabilitare
– 40% din cei 101.829 stâlpi trebuie înlocuiți
– cutiile de distribuție trebuie înlocuite în proporție de 90%
– din 125.513 corpuri de iluminat, doar 12.439 sunt becuri LED, care sunt mai economice.
Datele arată că în 2016 au fost primite 10.536 reclamații cu privire la iluminatul stradal și 1.906 la cel pietonal, din care justificate au fost 6.868, respectiv 1.244.
Primăria dă vina pe italieni
Instituția menționează direct Enel drept cauză a problemelor.
O problemă semnificativă a Sistemului Public constă în starea critică a unor componente care aparțin societății Enel Distribuție Muntenia S.A., ceea ce conduce la defecțiuni frecvente și întreruperi în asigurarea Serviciului Public.
Raport:
Un procent de 15% din probleme au fost cauzate de starea rețelei Enel, acuză primăria.
Documentul arată că în 537 de cazuri Enel a remediat situația în mai bine de 30 de zile în anul 2015, față de 266 în 2014.
”Un singur proprietar”
Acesta este argumentul pentru ca serviciul de iluminat public să fie ” în administrarea unui singur proprietar, care va avea în vedere efectuarea investițiilor în lucrări de reabilitare și extindere”.
La concluzii, experții primăriei bifează clar ”separarea fizică a rețelelor de iluminat public față de rețelele de distribuție a energiei electrice”.
Raportul nu precizează ce se va întâmpla exact cu cablurile deținute de Enel și stâlpii aflați în proprietatea Telekom și ai STB.
Promisiuni de siguranță și tarife mici
Între 2013 și 2016 au fost investite 277 de milioane de lei, din care 155 de milioane pentru întreținere, 71 de milioane pentru energia electrică și 49 de milioane pentru reabilitare. În document este citat și un raport european, care susține că numărul accidentelor rutiere pe timp de noapte este redus cu 30% pe drumurile urbane în cazul unui iluminat corespunzător, cu 45% pe cele rurale și cu 30% pe autostrăzi.
Calculele efectuate de experții primăriei arată că gestiunea directă a serviciului public către o companie municipală ar duce la tarife mai ieftine cu 5,8% comparativ cu cazul în care operarea ar fi dată unui companii delegate.
Un șef la trei angajați
Documentul detaliază și câți angajați ar trebui să aibă compania care să se ocupe de iluminat: 28 de șefi și 137 de oameni încadrați ca personal de execuție. În total, costurile anuale ar fi de 15 milioane de lei numai cu salariile.
Compania Municipală Iluminat Public București SRL avea la finele anului 2018 un număr de 70 de angajați, potrivit datelor prezentate pe site-ul Ministerului Finanțelor. Firma a avut în 2018 o pierdere de 5,1 milioane de lei la o cifră de afaceri de 17,7 milioane de lei.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro