Concret, este vorba despre contracte încheiate de primar cu asocieri conduse de companiile Construcții Erbașu și Palex Construcții.
Proiectul de reabilitare era finanțat în proporție de 48% din fonduri europene, din Programul Operațional Regional (POR), precum și din bani de la bugetul național și din bugetul primăriei.
Trei asocieri de firme au câștigat, la finalul lui 2015, licitația cu o valoare estimată la peste 144 de milioane de euro, arată datele din SEAP, iar două dintre asocieri erau conduse de Construcții Erbașu și Palex Construcții Instalații.
Potrivit Context.ro, în cursul auditului de operațiuni făcut de Autoritatea de Audit din cadrul Curții de Conturi, prin care se verifică legalitatea cheltuielilor solicitate la rambursare Comisiei Europene, s-au descoperit „indicatori de fraudă”.
„Primăria lui Negoiță a încălcat legislaţia privind achizițiile publice și a făcut plăți de milioane de euro pentru lucrări și materiale fictive, arată documentele”, conform publicației citate, iar, în acest context, Autoritatea de Audit a stabilit o corecție de un sfert din valoarea acordului cadru şi a tuturor contractelor subsecvente analizate, sumă care trebuia să fie exclusă de la finanţarea din fonduri europene.
Sursa citată precizează că, de obicei, beneficiarul este cel care suportă corecția financiară, în acest caz fiind vorba despre Primăria Sectorului 3. Există însă o ordonanță de urgență din 2022, prin care este permis ca aceste corecții din contracte finanțate prin POR să fie suportate de la bugetul de stat, dar nu este clar cum s-a întâmplat în această situație.
Conform auditorilor, cele două asocieri de firme și-au creat un avantaj în timpul procedurii de atribuire, adică, de exemplu, au făcut oferte cu prețuri mici pentru placarea a peste 1,6 milioane mp de pereţi exteriori și oferte cu prețuri mari pentru cantități mici de schelă. Ofertele au fost acceptate. Cum schelele nu erau suficiente, cantitățile au fost crescute prin semnarea de contracte subsecvente, care au ajuns să reprezinte mai mult de 20% din cheltuielile de reabilitare, au mai constatat auditorii.
Autoritatea de Audit a mai precizat că sumele decontate pentru demontarea și remontarea aparatelor de aer condiționat au fost nejustificate, prețurile fiind foarte mari.
Concret, pentru reabilitarea unui bloc s-au decontat 142.000 de lei pentru 75 de aparate de aer condiționat, sumă obținută prin faptul că „pentru fiecare aparat demontat și remontat cantitățile de materiale decontate de primărie au fost egale cu greutatea aparatelor”, notează Context.ro.
În urma examinării cheltuielilor din perioada 2017-2018, auditorii au stabilit o corecție de peste 2,3 milioane de euro, 25% din valoarea acordului-cadru și a contractelor subsecvente analizate, unde au fost găsite nereguli. Iar după verificările cheltuielilor din 2018-2019, s-a cerut o corecție de peste 2,7 milioane de euro.
„Cheltuielile neeligibile identificate de auditori în cele două rapoarte, adică valoarea materialelor care nu se regăsesc în lucrările executate de cele două asocieri de companii, dar pe care primăria le-a deconectat, însumează 6,5 milioane de euro”, precizează publicația citată.
Autoritatea de Audit a sesizat Departamentul pentru Lupta Antifraudă (DLAF), care a transmis, într-un răspuns pentru Context.ro, că „nu a constatat indicii privind săvârșirea unor fapte de natură penală care să afecteze interesele financiare ale Uniunii Europene în România”.
Publicația citată precizează că primarul Robert Negoiță și companiile Construcții Erbașu și Palex Construcții Instalații nu au răspuns solicitărilor de a oferi un punct de vedere până la publicarea articolului.
Articolul complet poate fi citit pe Context.ro.
Foto: Hepta