Erată: Într-o variantă anterioară a acestui articol, am scris că amenda aplicată firmei este în valoare de 100.000 de lei. Poliția Locală a Municipiului București a precizat pentru Libertatea că această amendă a fost aplicată firmei în cauză, dar pentru lucrări la o altă adresă. Pentru parcarea de la Timpuri Noi s-a aplicat doar amenda de 5.000 de lei, menționată acum în articol.
Spațiul verde și copacii de lângă stația de metrou Timpuri Noi, de la ieșirea spre bulevardul Gheorghe Șincai din sectorul 4, mai apar doar pe Google Maps. Din vară, au făcut loc unei parcări.
Trotuarul larg pentru pietoni a fost și el mult îngustat și înlocuit cu o stradă de acces în parcare prin fața magazinelor. Aici au fost, de asemenea, amenajate câteva locuri pentru mașini.
Pentru pietoni a rămas doar cam un metru de trotuar.
Parcarea cu cele 80 de locuri nu a fost încă deschisă, iar primăria nu a făcut niciun anunț cu privire la ea.
Compania a fost amendată în vară de Poliția Locală a Municipiului București, când încă lucra la parcare. Atunci a primit o sancțiune de 5.000 de lei pentru tăierea a cinci copaci dintr-un aliniament din fața intrării la metrou, a scris Hotnews.
Amendă de 100.000 la o altă adresă, tot în Sectorul 4
Firma a fost amendată și în septembrie, tot pentru diminuarea spațiului verde, dar la o altă adresă: intersecția Bulevardului Dimitrie Cantemir cu Splaiulul Unirii.
„Reprezentanții firmei executante a lucrărilor de amenajare de la intersecția Bd. Dimitrie Cantemir cu Splaiul Unirii au fost invitați la sediul D.G.P.L.C.M.B. pentru clarificarea situației lucrărilor din zona respectivă. Pentru că nu au dat curs solicitării polițiștilor locali, reprezentanții respectivei societăți comerciale au fost sancționați contravențional cu amendă în valoare de 100.000 de lei, conform OUG 195/2005 privind protecția mediului”, se arată în răspunsul Poliției Locale.
În luna iulie, același subcontractant a fost sancționat de polițiștii locali ai Direcției Control din cadrul D.G.P.L.C.M.B. pentru defrișarea fără aviz de mediu a cinci copaci în zona stației de metrou Timpuri Noi, intersecția B.dului Șincai cu Splaiul Unirii. Conform art. 2 din H.C.G.M.B. 304/2009, pentru defrișarea ilegală executantul lucrărilor a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 5.000 de lei.
Poliția Locală a Municipiului București:
Primăria spune că terenul nu figura ca spațiu verde
Terenul pe care a fost construită parcarea este în administrarea Primăriei Sectorului 4, se arată într-un răspuns al instituției la solicitarea Libertatea. A fost transferat de la Primăria Capitalei în 2017, în urma unei hotărâri de Consiliu General, prin care a preluat mai multe străzi, între care și bulevardul Gheorghe Șincai și zona adiacentă lui.
Primăria a trimis ziarului câteva fotografii cu terenul îngrădit înainte ca acesta să fie transformat în parcare: cu buruieni crescute și plin de gunoaie, sugerând că se afla într-o stare degradată și era neîngrijit.
În Planul Urbanistic General, bucata de teren nu figurează ca spațiu verde, ci ca „circulații”, mai precizează instituția.
În registrul verde al Bucureștiului, neactualizat, sunt însă marcate ca spații verzi aliniamentele de copaci din fața și din dreapta intrării de metrou, tăiați acum, precum și arborii de pe terenul defrișat.
Locuri de parcare de tip park&ride
Noua parcare de la Timpuri Noi este una de tip park&ride. Primăria se laudă și cu altele de acest fel pe care le-a făcut la metrou Piața Sudului, Constantin Brâncoveanu, Apărătorii Patriei și Tudor Arghezi.
„Scopul acestor locuri de parcare de tip park&ride este acela de a le oferi bucureștenilor o alternativă la transportul public, mai puțin poluant, reducându-se astfel considerabil poluarea cât și timpii petrecuți în trafic”, spune primăria, în răspunsul către ziar.
Am întrebat și Primăria Capitalei despre parcarea construită de Sectorul 4 pe bulevardul Gheorghe Șincai, însă reprezentanții acesteia au spus: „nu deținem informații”.
În sectorul 4 sunt peste 5.800 de locuri de parcare publice.
Cine este firma care a construit parcarea: pe pierdere și abonată la contracte cu statul
Lucrările la parcare au fost făcute de compania SC Alpenside SRL, în urma unui contract cadru semnat în martie 2019, în valoare de 182,6 milioane de lei, conform datelor din Sistemul de Achiziții Publice.
Contractul vizează lucrări și modernizări de străzi, alei și parcări în sectorul 4 pe un anumit lot, și anume în zona aflată la limita cu sectorul 5.
Compania nu este la primul contract cu o instituție publică. Are zeci de astfel de contracte, cu primăriile sectoarelor 1, 4 și 6, cu Consiliile Județene din Iași, Ilfov și Prahova, cu primăriile orașelor Ploiești și Iași, dar și cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Alpenside este de câțiva ani pe pierdere, iar la începutul acestui an a intrat în insolvență. A ajuns la pierderi de aproape 44 de milioane de lei și la datorii la stat de aproape 28 de milioane de lei, potrivit datelor de pe Termene.ro.
Compania este condusă de omul de afaceri Vlad Ionel Vameșu, acționar la mai multe firme din domeniul construcțiilor de drumuri. În 2014, el a fost reținut într-un dosar al DIICOT privind acuzații de spălare de bani, delapidare și evaziune fiscală cu un prejudiciu de 7 milioane de euro la stat. Ancheta în acest caz este încă în desfășurare, potrivit G4Media.
Bucureștiul duce lipsă de spații verzi
În ultimii ani, Primăria Sectorului 4 a transformat mai multe spații verzi în parcări. S-a întâmplat la fel cu cea de lângă Parcul Tineretului, de 700 de locuri. Terenul l-a primit de la Primăria Capitalei cu scopul de a face un parc, însă în final, l-a betonat.
Primarul Daniel Băluță a motivat la vremea respectivă că locuitorii din zonă au deja parcuri și că terenul nu era spațiu verde, ci un focar de infecție plin de gunoaie. Asta, deși chiar primăria îl lăsase neîngrijit mult timp după ce l-a preluat de la Municipalitate.
Un alt exemplu din sectorul 4 este pe șoseaua Olteniței, unde un spațiu verde de lângă Orășelul Copiilor a ajuns tot parcare. În situații asemănătoare sunt mai toate sectoarele Bucureștiului, după cum arată o analiză din 2019 făcută de Hotnews.
Deși legislația, atât cea europeană, cât și cea națională, prevede un minimum de 26 de metri pătrați de spațiu verde pe cap de locuitor, Bucureștiul are mai puțin de 10 metri pătrați.
Iar Organizația Mondială a Sănătății recomandă chiar 50 de metri pătrați de spații verzi pentru fiecare locuitor.