Bulevardul Tineretului din București, miercuri 22 septembrie, ora 9.30. Din cele câteva sute de locuri de parcare aflate în dreptul blocurilor sau, de partea cealaltă, în fața parcului doar câteva sunt ocupate. Cele mai multe sunt libere și așa rămân până după ora 18.00, când expiră perioada în care parcarea se plătește.
Începând cu 23 august, Primăria Sectorului 4 a trecut în regim de parcare cu plată aproximativ 2.500 de locuri amplasate pe marile artere. Cam tot atâtea persoane s-au trezit în situația de a nu-și mai putea parca mașinile în apropierea locuințelor.
În afară de Tineretului, parcări cu plată au fost amenajate pe bulevardele Constantin Brâncoveanu și Alexandru Obregia, pe șoseaua Giurgiului, șoseaua Berceni și pe străzile Sg. Ion Iriceanu, Străduinței și Luică.
În funcție de zonă, taxarea se face diferit:
- Zona Galbenă, tarifată cu 2 lei/oră, a fost creată în locuri în care există bănci, farmacii, spitale sau sedii ale unor instituții publice.
- Zona Verde, tarifată cu 1 leu/două ore, este valabilă în locații în care fluxul de mașini este unul redus.
Amendă de 500 de lei pe zi
Taxarea se face între orele 8.00 și 18.00. Nu există încasatori sau aparate speciale de taxat, ci plata se realizează exclusiv electronic, fie prin SMS (la numărul 7424), fie prin aplicațiile „Primăria Sectorului 4” și „AmParcat”.
Cine nu achită taxa riscă să i se blocheze roțile mașinii, iar deblocarea costă 500 de lei/zi, fiind calculată până când proprietarul o plătește.
„E păcat să riscați blocarea mașinii pentru sume de ordinul a câțiva lei”, a scris Daniel Băluță pe contul de Facebook.
Protestul riveranilor
Mesajele de protest ale cetățenilor s-au acumulat pe pagina de Facebook a primarului de sector. „Rezolvați mai întâi problema parcărilor de reședință pentru toți locuitorii sectorului 4 care plătesc taxe și impozite, iar ce mai rămâne liber taxați cu cât vreți pe oră!”, acuză unul dintre aceștia.
„Dacă sunt riveran ar trebui să fie un abonament lunar, nu o taxă pe oră. Acolo locuiesc, cum să plătesc pe oră 365 de zile pe an, e corect?”, se întreabă o internaută.
Primăria propune un abonament de 60 de lei pe lună
Primăria a reacționat, propunând un abonament de 60 de lei/lună pentru parcările de la bulevarde.
Abonamentul permite utilizarea unui loc de parcare „fără rezervarea sau nominalizarea acestuia”. El poate fi cumpărat exclusiv online, de pe site-ul Direcției de Mobilitate Urbană (DMU) Sector 4, indicându-se pe o hartă dinamică bulevardul și parcarea dorită.
Sistemul nu este funcțional
Măsura a fost adoptată în ședința din 10 septembrie a Consiliului Local Sector 4, dar sistemul de achiziție a abonamentului nu este funcțional deocamdată.
„În momentul de față, suntem în proces de implementare. Momentan, nu se pot face abonamente în parcajele publice. În perioada următoare, imediat ce va fi posibil, se va comunica pe site lucrul acesta și abia atunci veți putea face abonament. Acum se face doar plata cu ora”, au declarat pentru Libertatea reprezentanții Direcției de Mobilitate Urbană.
Parcările de reședință, mult mai ieftine
În București, taxa pentru parcările de reședință este stabilită de Consiliul General, cu toate că primăriile de sector sunt cele care o încasează. Ea este stabilită anual, în funcție de zone. De exemplu, pentru anul 2021, taxa variază de la 35,6 lei/an – în zona D la 83,95 de lei/an în zona A.
În sectorul 4, în afară de parcările de reședință pentru care se aplică aceste taxe există și o serie de „parcări la sol sau construite” unde o persoană fizică poate plăti un abonament de 20 de lei/lună pentru rezervarea unui loc, ceea ce înseamnă costuri de 240 de lei/an.
Abonamentul de 60 de lei/lună pe care Primăria Sectorului 4 îl propune pentru parcările de la bulevarde ar însemna costuri de 720 de lei/an.
Acest preț înseamnă de trei ori mai mult decât în parcările publice cu rezervare amintite mai sus și de aproape nouă ori mai mult decât în parcările de reședință din zona A, cele mai scumpe.
Noile taxe, nelegale?
Din pricina taxării parcărilor amenajate la bulevarde, administrația de sector este pe cale să intre în conflict și cu Primăria Generală.
Primarul Nicușor Dan a explicat presei că taxele introduse de sectorul 4 nu ar fi legale din două motive: primul – primăriile de sector se ocupă doar de parcările rezidențiale, nu și de cele aflate pe marile bulevarde; al doilea – taxele sunt stabilite de Consiliul General și nu de consiliile de sector.
Libertatea a solicitat un punct de vedere din partea Primăriei Sectorului 4. Până la momentul publicării articolului nu am primit niciun răspuns.
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 5Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro