Datele au fost descărcate din instalația de vitezometru tip IVMS de pe locomotiva EA 637. Acestea arată că înainte de impact cu câteva minute, trenul circula cu o viteză de 95 km/h, care a scăzut la 41 km/h și a fost cuprinsă apoi între 49 și 62 km/h.
„La trecerea peste inductorul activ de 2000 Hz de la semnalul de intrare în stația Roșiori Nord a fost acționat butonul «depășire ordonată» timp de 10 secunde, motiv pentru care nu s-a produs frânarea de urgență a trenului (…) După trecerea trenului de semnalul de intrare al stației Roșiori Nord (care ordona oprirea), trenul circulă cu viteze cuprinse între 52 km/h și 50 km/h o distanță de aproximativ 192 de metri. În continuare, de la 50 km/h, viteza trenului scade la zero într-o distanță de 117 metri, (…) adică garnitura se oprește”, scrie Club Feroviar, citând documentele din anchetă.
Concluzia este aceea că mecanicul „a manipulat nejustificat butonul depășire ordonată în dreptul inductorului activ de 2000 Hz, de la semnalul de intrare al Stației Roșiori Nord care ordona oprirea, din această cauză neproducându-se oprirea trenului prin frânare de urgență produsă de intrarea în acțiune a instalației INDUSI a locomotivei”.
„Înainte, la trecerea și după trecerea trenului de semnalul de intrare al stației Roșiori Nord (care ordona oprirea), mecanicul nu a luat măsuri de frânare rapidă a trenului, în vederea opririi în cel mai scurt timp posibil”, mai scrie în documentele citate.
Accidentul din 13 martie s-a produs între stațiile Roşiorii de Vede si Măldăeni.
Declarații contradictorii
Inițial, compania CFR a anunțat că mecanicul trenului de pasageri a frânat brusc pentru a evita impactul cu marfarul care se afla în fața lui. Ulterior, după aproape opt ore, compania a recunoscut că trenul de pasageri a lovit marfarul. Mecanicul trenului de pasageri a depăşit indicatorul „Oprire”, iar în urma impactului, trei vagoane ale marfarului, încărcat cu mașini, au deraiat.
„A fost un tren de călători în spatele unui tren de marfă și aici este prima eroare, un tren de călători nu merge niciodată în spatele unui tren de marfă, dar asta este o altă problemă, și un mecanic care spune că a văzut semnalul roșu și a mers puțin mai încet sperând să i se facă verde în continuare”, a declarat directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, pentru Europa FM.
Acesta a adăugat că mecanicul nu a oprit la timp, deși existau „toate premisele pentru ca trenul să oprească” în siguranță și a mers mai departe „pe răspunderea lui”, „mergând încet, crezând că se face verde”, iar între timp „a observat că nu i s-a făcut linie liberă, a frânat și de aia s-a întâmplat un incident minor”.
În total, 12 persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale în urma incidentului. Mecanicul trenului a fost reținut și apoi plasat sub control judiciar pentru 60 de zile.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro