Asociația Declic a dat în judecată Guvernul României, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Ministerul Energiei, precum și pe prim-ministrul Nicolae Ciucă, ministrul mediului și ministrul energiei pentru ca aceștia să ia măsurile necesare în vederea reducerii cu minimum 55% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030. 

Este primul proces pe climă din România, conform Asociaţiei 2Celsius. Organizațiile 2Celsius și Bankwatch Romania sunt intervenienți în dosar, adică cineva care intervine în proces pentru a-și apăra un drept propriu sau pentru a sprijini apărarea altuia.

Dosarul a fost înregistrat pe 31 ianuarie 2023, iar pe 10 aprilie, Curtea de Apel Cluj a respins excepţiile ridicate de ministere şi a dispus începerea judecăţii pe fond, conform Hotnews. Următorul termen de judecată va fi pe 22 mai. 

De Ziua Pământului, sărbătorită astăzi, pe 22 aprilie, la nivel global, Libertatea a discutat cu Raul Cazan, președintele organizației 2Celsius și cu Roxana Mândruțiu, avocata reclamanților, despre semnificația acestui proces. 

Ce cer reclamanții

Conform avocatei Roxana Mândruțiu, asociațiile cer obligarea Guvernului României, Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și Ministerului Energiei:

Falimentul agriculturii comuniste. Cum a ajuns un CAP din Dolj să erbicideze grâul cu celebra substanță otrăvitoare „verde de Paris”
Recomandări
Falimentul agriculturii comuniste. Cum a ajuns un CAP din Dolj să erbicideze grâul cu celebra substanță otrăvitoare „verde de Paris”
  • „Să ia toate măsurile necesare în vederea reducerii cu minim 55% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în anul 2030, respectiv atingerii neutralității climatice până în anul 2050”;
  • „Să ia toate măsurile necesare în vederea creșterii ponderii regenerabilelor din consumul final de energie la 45% și creșterii eficienței energetice cu 13% până în anul 2030”;
  • „Să adopte în maximum 30 zile de la rămânerea definitivă a hotărârii planuri concrete și coerente în vederea combaterii schimbărilor climatice, precum și mecanisme anuale de monitorizare și raportare a progresului în atingerea acestor obiective”.
Primul proces pe climă din România. „O cale prin care să limităm importurile de mașini second-hand din Occident”
Roxana Mândruțiu, avocat | Foto: Linkedin

„Un transfer al poluării din vest în est”

„Procesul are o viziune relativ largă, adică se referă la reducerea emisiilor în general pe România, însă ceea ce ne interesează pe noi, ca asociație, e mai ales partea legată de transporturi”, precizează Raul Cazan, președintele organizației 2Celsius. 

Primul proces pe climă din România. „O cale prin care să limităm importurile de mașini second-hand din Occident”
Raul Cazan, președintele asociației 2Celsius (stânga). Foto: 2celsius.org

România este în continuare un cimitir al mașinilor second-hand aduse din străinătate, importurile lor fiind încurajate de politicile fiscale şi programele guvernamentale, spune activistul. 

„Încă din 2017 încercăm să găsim o cale prin care să oprim sau să limităm importurile de mașini second-hand din Occident. Pentru că asta e de departe sursa cea mai scârboasă de poluare a aerului și de emisii de CO2, care contribuie imens la schimbările climatice”, motivează el. 

  • Transportul a fost sursa a circa un sfert din totalul de emisii de CO2 din UE în 2019. Dintre acestea, 71,7% au provenit din transportul rutier, conform unui raport al Agenției Europene de Mediu.

Peste 200.000 de mașini vechi intră în România pe an, explică Cazan. „Vârful de intrări a fost atunci când guvernul deghizat Dragnea, începând cu 2017, a tăiat taxa la înmatriculare, timbrul de mediu. În anul acela au intrat vreo 550 de mii de mașini atunci, deci peste o jumătate de milion de mașini vechi în România, din care vreo 300 și ceva de mii erau numai dieseluri puturoase”. 

Cele mai multe dintre mașinile second-hand importate sunt din Germania, adaugă el. 

„Chestia asta e dumping al poluării, transfer al poluării din vest către est, clar”, spune activistul. 

„Marea problema aici nu-i nici statul român, de fapt, și nici perversitatea nemților sau a Uniunii Europene. Suntem parte din piața unică, motiv pentru care ai niște mijloace de manevră destul de limitate, dacă nu chiar foarte limitate. Deci politicele tale publice trebuie să fie extrem, extrem de inteligente, astfel încât să reușească să ocolească demența asta a pieței unice, a pieței libere”.

Primul proces pe climă din România. „O cale prin care să limităm importurile de mașini second-hand din Occident”
Peste 200.000 de mașini vechi intră în România pe an, explică Raul Cazan. Foto: Dumitru Angelescu / Libertatea

Contextul internațional

Procesul început la Cluj face parte dintr-un șir de litigii strategice la nivel internațional pe teme de climă, explică Raul Cazan. 

„Ne legăm de toată țesătura asta de litigii strategice care se întâmplă în Europa”, adaugă el. „Litigiul strategic era o chestie care în România lipsea complet”.

„Nu contează dacă câștigăm sau pierdem, trebuie să utilizăm absolut toate căile”, precizează activistul. „Urgența climatică este probabil cea mai mare problemă globală a prezentului”.

„În 2018 am participat în ceea ce se numea People’s Climate Case,  prin care mai mulți oameni din Europa au dat în judecată Uniunea Europeană, reprezentată prin Parlamentul European și Consiliul European. Și la vremea respectivă am cerut nici mai mult, nici mai puțin decât ca limita de emisii să fie 55% până 2030. În esență noi ceream ca Acordul de la Paris să fie satisfăcut, din perspectivă europeană, prin reducerea emisiilor până în 2030 în proporție de 55%”, povestește Raul Cazan.

Reclamantul din România era un cioban din Ardeal, Petru Vlad.

În același an, au început mișcările de stradă pentru mediu, continuă Cazan. „Tinerii de liceu francezi, germani ies pe străzi, începe Fridays for Future. Moment din care, dintr-odată, interesul începe să explodeze la nivel european. Primim telefoane de la Comisia Europeană, de la parlamentari europeni, Climate Action Network ne ușura intrarea în instituțiile europene. Cu mișcările de stradă ale tinerilor, dintr-odată, politicienii de la Bruxelles au început să se deschidă către tema asta. M-am și speriat. Până alaltăieri erați negaționiști. Dintr-odată, tot spectrul politic din Parlamentul European, cu excepția fasciștilor și demenților erau de acord, cel puțin, cu baza științifică a schimbărilor climatice”, povestește el.

Au pierdut procesul, dar din punct de vedere politic, a fost un câștig, consideră activistul. „Faptul că apare Fit for 55, că se ia un boost, îi dă o accelerare Green Deal-ului. Fit for 55 este fix asta, că până în 2030 trebuie să reducem emisiile la nivel european cu 55%. Practic noi am câștigat, politic vorbind”.

Procesul împotriva Primăriei București

La nivel național, asociația a dat în judecată, împreună cu alte ONG-uri, Consiliul General al Municipiului București pentru a obține anularea unei hotărâri de consiliu prin care fusese aprobat „Planul Integrat de Calitate a Aerului (PICA) în Municipiul București 2018-2022”.

„Am dat în judecată împreună cu Ecopolis și câțiva primăria generală pentru calitatea aerului. La vremea respectivă ne ajuta și Clientearth. Am câștigat procesul, am anulat PICA în instanță și a început tărăgănarea la infinit. De câteva luni, oricum, PICA a expirat. Acum ei trebuie să facă un nou plan integrat de calitate a aerului”, precizează Cazan. 

Activistul de mediu spune că interesul pentru subiecte de mediu în România rămâne scăzut pentru că cercetarea pe acest subiect lipsește, dar și din cauza „deficitului democratic”.

„Oamenii nu se implică în societate și asta nu e vina lor, ei trebuie să se implice în niște structuri care deja există, care sunt organice, care merg de la sine, cum ar fi rețele ale societății civile, comunități locale bine înfipte. E o stare așa de tristețe prelungă, văzând că toți sunt victime cu capul plecat ale marilor companii și ale unui stat rapace”, adaugă el.

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI

Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentarii (8)
Avatar comentarii

seaman651 22.04.2023, 16:31

Interesant ar fi daca activistii de mediu s-ar duce la razboi cu un plan bine facut. Nu doar cu scoase de undeva, ci cu un plan despre cum vad ei ca s-ar putea face o revolutie in ceea ce priveste clima: costuri pentru implementare, posibilitati de reducere a preturilor mijloacelor de transport ecologice, ce implica utilizarea unui vehicul electric, atat in ceea ce priveste riscurile pentru pasageri, proprietati si mediu (riscul de incendiu, de pilda), cat si in ceea ce priveste costurile reciclarii bateriilor, posibilitatea utilizarii altor tipuri de baterii, care nu contin metale rare, sau care implica sclavia sau poluarea ca forma de obtinere. SUA are de obicei initiative de genul asta: vreau sa reduc poluarea, va dau o tinta si nu ma intereseaza cum o atingeti, important este la data limita sa fiti toti gata. Nu conteaza cat costa, cine plateste, sau daca implementarea duce la altceva negativ.

Avatar comentarii

musatm000 22.04.2023, 20:49

Hai sa ne aflam in treaba...cam asa arata ceea ce vor sa zica acesti "activisti ! Zeci de ani s-a tot aratat ca sunt accidente rutiere din cauza "rablelor" aceleasi masini se plimba bine mersi prin occident cu diferenta ca ,atunci cand ai odefectiune nu treci controlul tehnic...politicieni ce sunt sponsorizati de constructori de autoturisme autohtoni ii dau cu masinile electrice , aproape fara bun simt rad in nas celor ce isi permit abia un euro 4...problema trebuie inceputa mai intai cu inchiderea "fabricilor de permise" unde sunt adevarate mafii in care ,cot la cot instructori,examinatori ,politisti dau permise analfabetilor ce nu fac diferenta intre acceleratie si frana !!!...iar ca sa revenim la cornutele noastre, occidentul a gasit solutia,ei respecta ceva mai mult cetateanul,se circula cu 30 km la ora,asa cred ei ca este mai eficace reducerea noxelor,ei au lasat-o mai moale cu masinile electrice pentru ca : nu exista infrastructura de incarcare a autoturismelor,s-ar termina undeva peste 20 de ani,nu exista suficient lithium pentru baterii decat pentru maximul a jumatate din autoturismelor existente si procesul ar dura in jur de 30 de ani ! Ai nostri politicieni vor sa faca totul intr-o legislatura,autostrazi,spitale,reforme in invatamant,inarmarea armatei ,cat despre cercetare au uitat toti ,cumparam tot ce ne experimenteaza altii. Vrajeli *** care,la alti nu tin,la noi...

Acest comentariu a fost moderat pentru: limbaj vulgar sau jignitor

Avatar comentarii

pikpik 22.04.2023, 21:49

Mda, in caz cå nu aveti ce faci, deschideti astfel de procese, mai ales cei ce primesc ordine de la stim noi cine. Am ajuns så nu mai vedem o cårutå cu cai in RO, tåranu nu mai creste porci, vite, gåini...Låsati RO så fie asa cum e, oricum ar fi alte probleme nerezolvate din 1989 incoace.

Vezi toate comentariile (8)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.