Proba prelevată post-mortem de la o persoană din Dorohoi, suspectă de COVID-19, a fost trimisă de DSP Botoșani la Institutul Cantacuzino din București pe data de 11 iunie.
Angajații de la Urgent Cargus nu au știut ce transportă, susțin surse din interiorul Direcției de Sănătate Publică pentru Libertatea.
DSP spune că așa e regula pe țară
Eu sunt de două luni director. Contractul cu Cargus a fost făcut anterior. Toate DSP-urile din țară transportă probele către Cantacuzino prin curier, sunt reguli impuse de INSP.
Directorul DSP Botoșani, Monica Adăscăliței:
Institutul Național de Sănătate Publică a transmis însă ziarului că metodologia nu indică ce fel de transport trebuie să aleagă DSP-urile.
INSP zice că nu există o regulă
”INSP nu are atribuții în specificarea transportului ca atare. Este în responsabilitatea DSP-ului să se asigure că firma la care apelează respectă condițiile de transport. Există mai multe astfel de companii care pot transporta probe biologice, pentru că probele COVID sunt probe biologice”.
Tot specialiștii INSP au confirmat că DSP-urile folosesc firme de curierat.
Directoarea DSP Botoșani susține și că nu ar fi fost prima dată când instituția a trimis o probă de SARS-COv-2 prin acest curier.
Proba a plecat sigilată, în ladă frigorifică, toate condițiile de transport au fost de siguranță maximă, așa cum a fost și până acum.
Monica Adăscăliței:
”Cei de la Cargus nu ne-au anunțat că au blocat-o, șefa de la Epidemiologie a tot sunat în perioada asta la Cantacuzino să afle rezultatul. Ulterior, s-a aflat că proba nu a fost recepționată, motiv pentru care, pe data de 16, colegii au intrat pe traseul probei și au văzut pe internet că, într-adevăr, proba nu s-a primit la Institutul Cantacuzino”.
Când au aflat că proba e blocată, angajații DSP au trimis firmei de curierat un e-mail la care se plâng că nu au primit răspuns nici până azi.
”Proba e compromisă”
”Colegii au făcut sesizare către Urgent Cargus în care întrebăm de ce nu am fost informați, de ce proba nu a revenit? Nu am primit niciun răspuns. Nu mi se pare normal, până acum a fost o relație bună”.
Directoarea instituției subliniază că ”proba e compromisă”.
Urgent Cargus susține că nu transportă probe biologice. Totuși, angajații firmei i-au transmis directoarei DSP că au deblocat situația și că proba a ajuns, miercuri, la Cantacuzino.
”Noi nu transportăm și nu am transportat niciodată probe biologice. Sunt ca și alimentele perisabile, nu preluăm așa ceva. Am avea nevoie de o autorizație pe care nu o avem. Sunt însă multe cazuri în care clientul declară că pachetul conține ceva și de fapt conține altceva”, a explicat angajatul Urgent Cargus.
Organizația Mondială a Sănătății recomandă ca probele să fie însoțite de personal instruit, iar acest lucru e consemnat explicit în Metodologia Institutului Național de Sănătate Publică.
De fapt, site-ul INSP indică nevoia unui transport specializat
În ciuda declarațiilor verbale pentru Libertatea, pe site-ul INSP se specifică faptul că metodologia de transport tebuie să respecte indicațiile date de Organizația Mondială a Sănătății.
Personalul care transportă probele trebuie să fie instruit în privința practicilor corecte de manipulare a probelor, precum și a procedurilor de decontaminare. Personalul implicat va utiliza corespunzător echipamentul individual de protecție (PPE). Se va evita utilizarea sistemelor de transport pneumatic al probelor.
Metodologia publicată pe site-ul INSP:
În plus, probele trebuie ținute la o temperatură între 2 și 8 grade și transportate, de preferat, cât mai repede. Dacă trebuie înghețate, nu este acceptată înghețarea și dezghețarea lor repetată.
Medicii de la DSP au declarat pentru Libertatea că metodologia nu intră în detalii și însoțirea probelor de către personal instruit nu se referă la transportul coletului, ci la manipularea probei înainte de ambalare.
”Noi știm cum să ambalăm astfel de probe, nu punem pe nimeni în pericol și nu e nevoie de măsuri excepționale de transport pentru probele COVID. Ele au trei ambalaje, sunt în recipiente rezistente, sunt șanse minime să se întâmple ceva pe drum”, a spus unul dintre medicii DSP, socotind că recomandările OMS sunt excesive.
Reacția Urgent Cargus
Urgent Cargus a răspuns solicitării Libertatea de a lămuri motivele pentru care a blocat timp de două săptămâni proba în depozit, motiv pentru care șansele ca ea să mai fie bună sunt minime.
Reprezentanții companiei de curierat au trimis un răspuns scurt, fără să dea niciun fel de explicații.
„Conform prevederilor legale în vigoare, Urgent Cargus nu poate da informații privind comenzile și expedițiile realizate de oricare dintre clienții săi, implicit nici privind comenzile realizate de DSP Botoșani.
În ceea ce privește verificarea coletelor, menționăm că Urgent Cargus nu are dreptul de a desface sau verifica coletele sau plicurile trimise, singura sa obligație fiind de a prelua și preda coletul către destinatar. Responsabilitatea privind conținutul coletului este a expeditorului, iar în acest sens Urgent Cargus are atât pe site, cât și în contract o clauză privind lista de bunuri interzise la transport, clauză care este comunicată clienților.”