Majoritatea documentațiilor de licitații prezentate de CNAIR în primele șase luni ale anului au grave erori. Reprezentanții ANAP susțin că au fost nevoiți să retrimită dosarele la CNAIR pentru a fi refăcute, informează Digi24.ro.
Calitatea îndoielnică a documentațiilor este unul dintre motivele pentru care majoritatea licitațiilor sunt contestate încă din stadiul de publicare a cerințelor.
CNAIR a trimis reprezentanților ANAP spre avizare documentația a 130 de licitații, în perioada ianuarie-iunie 2017. Nu toate aceste documente au fost necesare pentru achiziția de lucrări de construire și întreținere a drumurilor. A fost vorba însă despre servicii folosite cu scop administrativ.
Citește și Atenție, curentul electric se scumpește cu 30-40%!
Mai puțin de un sfert din cele 130 de licitații au fost aprobate încă din prima fazăî de ANAP. Restul documentațiilor au fost refăcute chiar și de cinci ori până când au fost acceptate.
În cazul documentației de licitație pentru „Proiectare și Execuție “Autostrada de Centura București km 0+000 – km 100+900”, ANAP a retrimis spre refacere de nu mai puțin de cinci ori documentația la CNAIR, arată sursa citată.
În acest condiții, documentația a fost aprobată pe 5 iulie. Astfel, s-a pierdut o lună pentru a realiza documentația de licitație care să respecte cerințele legale. ANAP a respins de 135 de ori dosarele de licitație ale CNAIR.
Care sunt atribuțiile ANAP și cum depistează problemele cu licitațiile pentru autostrăzi
Potrivit sursei citate, ANAP identifică și erorile principale din dosarele de licitații:
- neconcordanțe de formă: necorelări în legătură cu numele persoanelor ce dețin funcții de decizie în cadrul autorității contractante, respectiv cele cu putere de reprezentare din partea furnizorilor de servicii auxiliare achiziției, completate la nivelul fișelor de date, cu cele menționate în declarația pe propria răspundere atașată fiecărei documentații de atribuire.
- justificări lacunare privind cerințele de calificare ale agenților economici, în special capacitate tehnică și economică. Cerințele sunt desoeri folosite de către CNAIR pentru a scoate din licitații firme importante care altfel nu puteau fi excluse având și prețuri mai mici decât firme obscure cu prețuri mai mari dar care primeau contractul de la CNAIR.
- nefundamentarea avantajelor prezentate de către factorii de evaluare tehnici luați în calcul, cu impact similar asupra corectitudinii licitațiilor cu cel menționat la punctul precedent.
Toate aceste probleme cu licitațiile pentru autostrăzi sunt trecute sub tăcere de Ministerul Transporturilor. Ministrul Răzvan Cuc a susținut că firmele de construcții vor să blocheze proiectele de infrastructură.
„Din păcate, se continuă cu blocarea investițiilor majore în infrastructură prin contestații (…) Am vorbit și cu directorul CNAIR, l-am rugat să îmi întocmească o listă — să vedem și noi — cu toate acele companii care fac contestații, care pierd pe varii motive, să le facem publice să arătăm și noi românilor care sunt firmele care fac contestații de dragul de a le face, fără sorți de izbândă”, spunea în primăvara acestui an ministrul Răzvan Cuc.
Citește și Decât la muncă, mai bine morți de foame! Fructele din livezi se strică pentru că nimeni nu a vrut să le culeagă
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro