UPDATE ora 23.15: Serviciile, de la companiile aeriene până la asistenţă medicală, transport maritim şi finanţe, au început să îşi revină după defecţiunea digitală la nivel globală care a perturbat sistemele informatice ore în şir.

UPDATE ora 18.10: 9 curse sunt întârziate pe Aeroportul Henri-Coandă – Otopeni în acest moment și 6 au fost anulate, au precizat reprezentanții Companiei Aeroporturi București pentru Libertatea.

Cele 6 zboruri anulate până acum sunt: 2 Lufthansa, venire și plecare Munchen, 2 Aeroitalia, venire și plecare Roma, un Wizz Air spre Paris și un Wizz Air spre Londra.

UPDATE ora 18.00: CrowdStrike, firma de securitate IT al cărei update a paralizat activitatea utilizatorilor Windows, a transmis că lucrează intens pentru remedierea defecţiunii.

UPDATE ora 17.50: Pana la nivel mondial a serviciilor Microsoft a avut un impact limitat asupra Jocurilor Olimpice Paris 2024, cu exact o săptămână înainte de startul competiţiei, fiind afectată livrarea unor acreditări şi fiind perturbată sosirea unor sportivi.

UPDATE ora 14.33: Wizz Air a anulat cursa 3059 spre Beauvais, cu decolare vineri de pe Aeroportul Henri Coandă la ora 16:45, din cauza penei informatice a sistemului Microsoft, au anunțat reprezentanţii Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB), transmite Agerpres.

De asemenea, mai multe curse au anunţat întârzieri la decolare, cum ar fi:

  • Wizz Air 3125 către Abu Dhabi – o întârziere estimată de o oră
  • Wizz Air către Bologna – 48 de minute
  • Wizz Air 3021 către Tenerife – o oră şi 10 minute
  • Wizz Air 3099 către Memmingen – 45 de minute
  • Wizz Air 3199 spre Bari – două ore şi 30 de minute
  • Wizz Air 3093 spre Dortmund
  • Wizz Air 3089 spre Basel – o oră şi 55 de minute

De asemenea, aeronava Turkish Airlines 1044 a decolat spre Istanbul cu o întârziere de 2 ore şi 39 de minute.

UPDATE ora 14.15: Microsoft afirmă că „principala cauză” a întreruperii serviciilor IT globale a fost remediată, dar impactul indirect continuă să afecteze unele servicii.

„Cauza principală a fost remediată, însă impactul indirect continuă să afecteze unele aplicații și servicii Microsoft 365′, a tranmsis Microsoft într-o postare pe X.

UPDATE ora 13.04: CrowdStrike, compania specializată în securitate cibernetică acuzată că se află la originea penei informatice, a anunțat că problema IT care a cauzat o întrerupere globală a fost identificată și că a fost implementată o soluție.

„CrowdStrike lucrează activ cu clienții afectați de un defect găsit într-o singură actualizare de conținut pentru gazdele Windows. Gazdele Mac și Linux nu sunt afectate. Acesta nu este un incident de securitate sau un atac cibernetic. Problema a fost identificată, izolată și a fost implementată o soluție”, a transmis George Kurtz, CEO-ul Crowdstrike, într-un comunicat.

UPDATE ora 12.40: 1.078 de zboruri au fost anulate în întreaga lume până în prezent, potrivit companiei de analiză a aviației Cirium, transmite BBC.

UPDATE ora 12.26: Două spitale din orașele Luebeck și Kiel din nordul Germaniei au anulat operațiile care nu sunt de urgență, programate pentru vineri, transmite BBC.

Îngrijirea pacienților și serviciile de urgență vor continua în mod normal, a adăugat Clinica Universitară din Schleswig-Holstein (UKSH) într-o declarație de presă.

UPDATE ora 12.07: Patru zboruri Wizz Air care urmau să fie operate pe Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti sunt afectate de pana de serviciu majoră semnalată de Microsoft, au anunțat Oficialii Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti, citați de News.ro.

Este vorba despre zborurile:

  • Wizz 3125 catre Abu Dhabi (întârziere estimată o oră)
  • Wizz Air către Bologna (întarziere 48 min)
  • Wizz Air 3021 către Tenerife (întârziere o oră şi 10 min estimată)
  • Vizz Air 3099 către Memmingen (estimare întârziere 45 min)

UPDATE ora 11.53: Compania Wizz Air a transmis, la solicitarea Libertatea, că se confruntă cu probleme ca urmare a defecțiunii informatice.

„La fel ca toate companiile aeriene, Wizz Air se confruntă cu dificultăți tehnice extreme cauzate de întreruperea sistemelor IT globale ale unei terțe părți. Clienții Wizz Air se pot confrunta cu perturbări în întreaga rețea, serviciile de pe website și aplicațiile mobile fiind temporar indisponibile”, a transmis Wizz Air, pentru Libertatea.

Următoarele servicii online nu sunt disponibile în prezent:

  • Website-ul și aplicația mobilă Wizz Air;
  • Sistemul de rezervare;
  • Sistemul de check-in online și afișarea cărții de îmbarcare;
  • Centrele de contact – rezervări noi și modificări ale celor existente.

Compania roagă clienții să se prezinte la aeroport cu cel puțin 3 ore înainte de zborurile programate.

„În timpul întreruperii, este oferit check-in-ul gratuit la aeroport. Prin urmare, sfătuim pasagerii să ajungă la aeroport cu cel puțin 3 ore înainte de ora de plecare programată pentru a avea suficient timp pentru check-in, controlul de securitate și eventuale proceduri de sănătate sau de siguranță specifice fiecărui aeroport”, precizează Wizz Air.

UPDATE ora 11.28: Zborurile companiilor WizzAir și Eurowings sunt afectate în prezent de defecțiunea majoră a serviciilor informatice, iar dimineață au fost afectate cele ale Ryanair și Turkish Airlines, a declarat un reprezentant al Aeroportului Otopeni, pentru Hotnews.

„Este un sistem global SITA care depinde de Microsoft Cloud, iar acesta a căzut și a afectat SITA și companiile”, a explicat acesta.

UPDATE ora 11.20: Sky News, un important canal TV de știri din Marea Britanie, și-a întrerupt transmisia din cauza acestor probleme. Canalul nu a putut transmite în direct în această dimineață, a anunțat președintele executiv al rețelei, David Rhodes.

UPDATE ora 11.08: Aeroportul din Edinburgh a anunțat că întreruperea informatică provoacă timpi de așteptare mai lungi.

„O întrerupere a sistemului IT înseamnă că timpii de așteptare sunt mai mari decât de obicei la aeroport. Această întrerupere afectează multe alte afaceri, inclusiv aeroporturile. Se lucrează pentru a rezolva acest lucru”, a transmis un purtător de cuvânt al aeroportului.

De asemenea, Aeroportul Gatwick din Londra a spus că este „afectat de problemele globale ale Microsoft” și că pasagerii pot întâmpina întârzieri la check-in și la controlul de securitate.

Compania aeriană europeană Ryanair a anunțat că zborurile sale sunt perturbate de întrerupere.

„În prezent, întâmpinăm întreruperi în rețea din cauza unei întreruperi IT la nivel global, care nu este sub controlul nostru. Sfătuim toți pasagerii să sosească la aeroport cu cel puțin trei ore înainte de ora programată de plecare”, a transmis Ryanair.

Marii transportatori americani, inclusiv Delta, United și American Airlines, au oprit la sol zborurile, din cauza unei probleme de comunicare, a anunțat Administrația Federale a Aviației (FAA).

***

Știrea inițială: „Achetăm cu privire la o problemă care afectează capacitatea utilizatorilor de a accede la diverse aplicaţii şi servicii Microsoft 365”, a anunţat multinaţionala americană într-un comunicat publicat vineri dimineaţa.

Utilizatorii s-au trezit vineri dimineață cu „ecranul albastru” pe monitoare

Mai multe aeroporturi și companii aeriene au raportat probleme cu sistemele lor IT, ceea ce a împiedicat decolarea avioanelor.

Aeroportul din Berlin a anunțat că confruntă cu întârzieri la check-in-uri din cauza unei „defecțiuni tehnice”.

De asemenea, Aeroportul Schiphol din Amsterdam, unul dintre cele mai aglomerate hub-uri din Europa, a precizat că se confruntă cu o pană cibernetică.

„Întreruperea are un impact asupra zborurilor de la și către Schiphol”, a declarat un purtător de cuvânt, adăugând că nu este încă clar câte zboruri au fost afectate.

Urmărește-ne pe Google News