De aceea trebuie să te asiguri că „inima” mașina tale se află în cea mai bună stare de funcționare și să ții seamă de semnalele pe care acesta ți le trimite atunci când ceva nu este în regulă.

În cele ce urmează îți vom prezenta cele mai întâlnite probleme care pot apărea atât la mașinile pe benzină, cât și la cele pe motorină.

Cele mai frecvente probleme la maşinile pe benzină

1. Probleme cauzate de uleiul de motor

Rolul uleiul este, pe de-o parte, lubrifierea pieselor interne ale motorului, iar pe de altă parte, de prevenire a fricțiunii între piese.

Uleiul își pierde proprietățile și, implicit, eficiența, dacă nu este schimbat la timp, conform recomandărilor producătorului. În cazul în care uleiul nu este înlocuit, motorul nu va mai funcționa la parametri optimi și, mai grav, s-ar putea cala, ceea ce ar implica înlocuirea lui.

Dincolo de respectarea termenelor pentru schimbarea uleiului de motor, foarte important este și să folosești doar marca de ulei recomandată de producător. 

2. Probleme cu sistemul de răcire

În cazul în care sistemul de răcire este defect, motorul se va supraîncălzi. Acest fenomen este cauzat de obicei de un radiator nefuncțional, un furtun sau un cablu înfundat/rupt, un termostat sau bujii defecte sau o garnitură crăpată.

Cea mai simplă metodă de a rezolva această problemă este completarea cu lichid de răcire (antigel), iar dacă pompa de apă este defectă va trebui înlocuită cât mai repede.

Dacă nu vei remedia problema/problemele și vei continua să conduci mașina cu un motor supraîncălzit, motorul se poate strica de tot și va necesita înlocuirea.

3. Probleme cu bujiile

Bujiile sunt „consumabile”, ceea ce înseamnă că trebuie înlocuite după o anumită perioadă de timp, mai ales când prezintă semne clare de uzură.

Semnele care îți semnalează o problemă cu bujiile sunt un consum ridicat de carburant, rateuri sau o putere mai mică a motorului ori diferite zgomote care se produc la nivelul acestuia.

4. Probleme cu filtrul de aer

Filtrul de aer ajută motorul să „respire”. Dacă filtrul se deteriorează, nu va mai putea împiedica particulele de praf sau reziduurile să între în motor și, astfel, performanțele acestuia vor scădea.

Specialiștii recomandă schimbarea filtrului de aer la intervale ce se situează între 10.000 și 30.000 de kilometri.

5. Probleme cu Sonda Lambda

Sonda Lambda este un senzor care detectează nivelul de oxigen din gazele de eșapament, iar defectarea lui duce la funcţionarea anormală a motorului.

Dacă în gazele evacuate este detectat prea mult oxigen, înseamnă că motorul funcționează cu un amestec prea sărac în combustibil și, în consecință, va fi mărită cantitatea de benzină. Dacă sonda detectează prea puțin oxigen, înseamnă că amestecul este prea bogat în carburant și, drept urmare, va fi redusă cantitatea de benzină.

Defectarea sondei duce la funcționarea anormală a motorului. Simptomele unei Sonde Lambda defecte sunt: apariţia vibraţiilor când motorul este la ralanti, oprirea motorului, performanțe scăzute ale motorului, creșterea consumului de combustibil, turaţie instabilă sau foarte ridicată, accelerări slabe sau discontinue ale motorului. 

Se recomandă verificarea sondei la fiecare 30.000 de kilometri sau la fiecare 2-3 ani de funcționare a mașinii și înlocuirea sau curățarea ei dacă apar probleme.

Cele mai frecvente probleme la mașinile diesel

1. Probleme cu turbina

Turbina (turbo-compresorul) reprezintă una dintre cele mai importante componente ale motorului turbodiesel. Principalele cauze sunt lubrifierea proastă și blocarea geometriei variabile.

Deteriorarea turbinei este asociată de cele mai multe ori cu înfundarea unui catalizator, cu alimentarea (supraalimentarea) cu ulei de motor sau cu evacuarea acestuia în mod incorect sau cu filtre ce trebuie schimbate.

O mașină care are probleme cu turbina va consuma mai mult, nu va trage bine și, uneori, va scoate un zgomot similar cu fluieratul.

2. Probleme cu pompa de injecție

Motoarele diesel sunt prevăzute cu o pompă de injecție specială, și anume o pompă de motorină de transfer. Aceasta se numește și pompă de joasă presiune și are rolul să tragă motorină din rezervor și să o ducă spre filtrul de combustibil.

În funcție de model, pot apărea probleme fie cu pompa de joasă presiune, fie cu cea de înaltă presiune. Cauzele sunt o motorină de proastă calitate, depunerile din rezervor aspirate până la intrarea combustibilului în filtrul de motorină sau înghețarea motorinei în pompă.

În cazul unei pompe de injecție defecte pot apărea alimentarea necorespunzătoare cu motorină, care se traduce prin înecarea motorului în ulei sau printr-o cantitate redusă de combustibil.

3. Probleme cu bujiile incandescente

Motorul diesel funționează pe bază de bujii incandescente, care ajută la încălzirea camerei de ardere în vederea optimizării exploziei prin compresie.

Aceste bujii sunt folosite doar la pornire, atunci când motorul este rece. Dar, deoarece sunt poziționate în camera de ardere, sunt predispuse la diverse depuneri.

De altfel, acesta este și principalul motiv pentru care bujia incandescentă își pierde din proprietăți în timp și nu se mai încălzește așa cum trebuie.

4. Probleme cu filtrul de particule

Toate mașinile echipate cu motor turbodiesel sunt echipate cu un filtru de particule, începând cu norma de poluare Euro 3 și 4.

Acest filtru este montat pe evacuare și blochează eliberarea funinginilor nocive în atmosferă odată cu evacuarea gazelor de ardere. Atunci când motorul intră în modul de curățare a filtrului, aceste funingini sunt adunate în filtru și arse la temperaturi înalte.

Atunci când filtrul de particule se înfundă, mașina nu mai „trage”, iar consumul de motorină crește vizibil. Defecțiunea îți va fi semnalată printr-un martor de bord care se va aprinde în bord.

5. Probleme cu volanta cu masă dublă

În cazul motoarelor diesel, volanta este mai groasă pentru ca șocurile să fie diminuate, mai ales la plecarea de pe loc, dar și la schimbarea treptelor de viteză.

Volanta cu masă dublă are ca unic scop preluarea șocurilor motorului astfel încât plecarea de pe loc să fie cât mai confortabilă.

În cazul în care vei simți trepidații puternice la plecarea de pe loc, atunci când ridici ambreiajul, și șocuri puternice, atunci când vei schimba treptele, înseamnă că volanta dublă este defectă.

 
 

Urmărește-ne pe Google News