În România sunt peste 60.000 de copii cu CES, potrivit Centrului European pentru Copiii cu Dizabilități. Dintre aceștia fac parte cei cu tulburări din spectrul autist, tulburări de învățare (ca dislexia), afecțiuni neuro-psihice (ADHD, depresie, anxietate), genetice (ca Sindromul Down) și copiii supradotați.
Pe 18 iunie a fost publicat în Monitorul Oficial ordinul prin care elevii cu CES pot beneficia de locuri speciale la înscrierea la liceu, cum sunt și pentru elevii de etnie romă.
Numărul de locuri a fost stabilit de comisiile de admitere județene în baza unei proceduri stabilite de Comisia Națională de admitere, structură care aparține de Ministerul Educației.
“Este un mare pas înainte existența locurilor speciale“, spun cei de la Asociația Help Autism, care atrag însă atenția că distribuirea de locuri pe județe ar putea să nu fie echitabilă.
Din păcate, în ordin nu se menționează criteriile după care se alocă locurile pentru copiii cu CES. De aceea, ne punem niște semne de întrebare când vedem cât de neuniformă este distribuția lor. Nu înțelegem cum de în județul Argeș au fost distribuite 158 de locuri, iar în Buzău, doar 8 locuri.
Raluca Bogdan, Asociația Help Autism:
Potrivit datelor colectate de Asociația Help Autism, în 6 județe inspectoratele școlare județene au acordat sub 15 locuri în licee și școli profesionale. Este vorba despre: Alba – 12 locuri, Brăila – 13 locuri, Buzău – 8 locuri, Sălaj – 14 locuri, Satu Mare – 9 locuri, Tulcea – 8 locuri.
“O mamă din Satu Mare, care este și președintele unei asociații pentru copii cu autism din oraș, deci cunoaște problema la nivel de comunitate, ne-a spus că se teme pentru copilul său că nu va prinde un loc special“, ne-au mai explicat cei de la Asociația Help Autism.
Locurile nu sunt afișate în 10 județe, deși lista trebuia publicată până pe 19 iunie
Pe site-urile inspectoratelor județene sunt afișate în total 1.727 de locuri pentru copii cu CES în 31 de județe, plus municipiul București, conform aceleiași surse.
Pentru celelalte 10 județe (Constanța, Caraș-Severin, Covasna, Botoșani, Giurgiu, Ialomița, Olt, Sibiu, Vâlcea, Vrancea) nu sunt afișate locurile pe site-urile inspectoratelor școlare. Acestea trebuiau să fie făcute publice din 26 iunie, după cum arată ordinul emis de Ministerul Educației.
În evidența statului se află doar 15.537 de copii și adulți cu autism, deși ONG-urile estimează că sunt peste 30.000 de persoane cu autism care trăiesc în România. În fiecare an, 1.000 de copii sunt diagnosticați cu autism în România.
Asociația Română pentru Copiii Dislexici: S-au dat locuri numai în licee de top
Ioana Tatavura, mama unei adolescente cu dislexie și membră a Asociației Române pentru Copiii Dislexici, atrage atenția că în Capitală s-au dat locurile pentru copiii cu CES preponderent în licee de top.
“Un copil cu CES învață după o curriculă adaptată, ceea ce înseamnă că poate avea un nivel mai scăzut de cunoștințe față de ceilalți colegi. Nu toți copiii cu CES vor face față în liceele de top. Să zicem că un copil cu autism este foarte bun la tot ce ține de calcule, dar cum va face față la alte materii într-un colegiu ca Tudor Vianu sau Sf. Sava, unde competiția este foarte mare?“, explică Ioana Tatavura.
Mama reclamă și că majoritatea locurilor din Capitală sunt la clasele cu specializare Matematică-Informatică: “Îi restrângi posibilitățile copilului. Poate el are înclinație spre științele umaniste”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro