La cel mai recent termen al procesului de la Judecătoria Mangalia, Vlad Pascu a fost apărat de o chintă royală de avocați: în sală se aflau Adrian Bendeac, Jean Andrei dar și avocata din oficiu, Radu Cristiana; în Penitenciarul Poarta Albă, acolo de unde Pascu a participat la proces, prin videoconferință, el era asistat de alți doi avocați: Sorina Stoica și Alin Trandafirescu.
Ce poze a vrut să-i arate judecătoarei tatăl lui Sebi Olariu
Cei doi avocați care îi reprezintă în proces pe părinții studenților uciși în accident și pe tinerii răniți au cerut instanței ca Vlad Pascu să fie acuzat nu de ucidere din culpă, ci de omor calificat, infracțiune care se pedepsește cu detențiune pe viață sau închisoare de la 15 la 25 de ani.
În sprijinul cererii lor, avocații au amintit de cazul lui Mario Iorgulescu, care, la fel ca și Vlad Pascu, a urcat drogat la volan, a ucis cu mașina un om și a fost judecat și condamnat definitiv pentru omor.
„Și în acest caz există intenție indirectă, pentru că Vlad Pascu avea viteză mare, 120 km/h, după cum a stabilit expertul nostru parte, iar una dintre victime a fost efectiv ruptă în două, în urma impactului”, a subliniat Daniela Ganea, avocata părinților lui Sebi Olariu, unul dintre tinerii morți în urma accidentului.
Prezent în sală de judecată, tatăl lui Sebi Olariu a scos din buzunar telefonul mobil și a vrut să-i arate judecătoarei Ancuța Popoviciu poze de la locul accidentului, pentru a o convinge. Magistrata a refuzat să le vadă, spunându-i că fotografiile sunt la dosar.
La rându-i, avocatul Cuculis, care îi reprezintă în proces pe părinții celeilalte victime ucise, Roberta Dragomir, a îndemnat-o pe judecătoare să vadă „cum arată, în interiorul său, Vlad Pascu. El mai fusese cercetat pentru deținere de droguri, dar nu a frecventat niciun curs din programele de integrare. Mai mult, în acea seară a condus cu 200 km/h, spun prietenii care au coborât din mașină, iar la locul accidentului nu există nicio urmă de frânare”, a adăugat avocatul.
Avocații lui Pascu au invocat „culpa victimelor”
Când i s-a dat cuvântul, procuroarea de ședință a cerut respingerea cererii de judecare a lui Vlad Pascu pentru omor calificat, susținând că „încadrarea juridică a faptelor este cea corectă”.
Și avocații lui Vlad Pascu au afirmat același lucru. Ei au făcut front comun și au atacat din mai multe unghiuri cererea de schimbare a acuzațiilor în omor calificat. La un moment dat, unul dintre avocați a invocat „culpa victimelor” și „deplasarea necorespunzătoare a pietonilor”, care a fost invocată și de procurori, în rechizitoriu.
Argumentul apărării a creat rumoare în sală, iar mama unuia dintre tinerii răniți în accident a început să plângă.
La final, i s-a dat cuvântul lui Vlad Pascu. Îmbrăcat în sacou, cămașă albă și cravată, cu doi avocați în dreapta lui, tânărul a spus instanței: „Vă rog să apreciați concluziile apărătorilor mei și să respingeți cererea de schimbare a încadrării”.
Imediat după încheierea dezbaterilor, judecătoarea Ancuța Popoviciu a anunțat soluția, de respingere a cererii, ceea ce înseamnă că Vlad Pascu rămâne cu acuzația mai ușoară, de ucidere din culpă.
Pascu ar putea primi între 2 ani şi 7 ani de închisoare
Pentru uciderea din culpă a două victime, Codul Penal prevede o pedeapsă cuprinsă între 3 ani și 10 ani şi 6 luni de închisoare.
La termenul din 14 martie, Vlad Pascu şi-a recunoscut faptele și a cerut, iar instanța i-a admis să fie judecat în procedura simplificată, care reduce cu o treime limitele pedepsei. Astfel, dacă va fi găsit vinovat, el va primi o pedeapsă cuprinsă între 2 ani şi 7 ani de închisoare.
Instanța n-ar mai putea însă să dispună suspendarea executării pedepsei, pentru că, la data comiterii accidentului de la 2 Mai, intrase deja în vigoare „Legea Anastasia”, care prevede că uciderea din culpă săvârșită de un șofer care a condus băut, drogat sau fără permis se pedepseşte numai cu închisoarea.
Ce se va întâmpla la următorul termen al procesului
Pe latura civilă, adică pentru plata despăgubirilor solicitate de părinții celor uciși și de cei răniți, avocații Ganea și Cuculis au solicitat administrarea unor probe: au depus înscrisuri medicale și au cerut audierea unor martori, pentru a dovedi că daunele cerute sunt justificate.
Judecătoarea Popoviciu a anunțat că audierea rudelor celor uciși, dar și a tinerilor răniți va avea loc la următorul termen al procesului, stabilit pentru data de 18 aprilie.
La finalul ședinței de joi, 4 aprilie, judecătoarea i-a pus în vedere lui Vlad Pascu că se poate prezenta la proces și personal, adică fiind adus în sala de judecată, dar și prin videoconferință, din Penitenciarul Poarta Albă.
Cereri de recuzare, de strămutare și verificări ale Inspecției Judiciare
La primul termen al procesului, judecătoarea Ancuța Popoviciu a intrat în sala de ședințe mestecând gumă şi apoi a întrebat dacă unul dintre tinerii ucişi în accident e prezent şi el, la proces.
La următorul termen, avocatul Cuculis a cerut recuzarea judecătoarei, motivând că magistratul „a dat dovada de gravă neglijență în administrarea dosarului”. Cererea de recuzare a fost respinsă de Judecătoria Mangalia, care a explicat că argumentele invocate de avocat sunt „cel mult chestiuni ce ţin de pregătirea profesională a doamnei judecător”.
Pe 23 februarie 2024, după ce presa a dezvăluit ce s-a întâmplat la primul termen al procesului, Inspecția Judiciară a anunțat că s-a autosesizat şi a declanşat, în cazul judecătoarei Popoviciu, verificări prealabile care, până acum, nu au fost finalizate.
Pe 19 martie 2024, procurorii care l-au trimis în judecată pe Vlad Pascu au solicitat strămutarea procesului, „având în vedere pericolul de tulburare a ordinii publice”, dar şi „percepția opiniei publice asupra imparţialităţiii judecătorilor” din Mangalia. Dar pe 3 aprilie, Curtea de Apel Constanța a respins solicitarea procurorilor, considerând-o neîntemeiată.
Un cocktail de droguri şi două vieţi secerate
Pe 19 august anul trecut, la ora 5:20 dimineața, Vlad Pascu a intrat cu mașina într-un grup de tineri care mergeau pe marginea șoselei, din Vama Veche spre 2 Mai. În urma impactului, trei tineri au fost răniţi, iar doi au murit.
Roberta Dragomir avea 20 de ani, iar Sebastian Olariu, 21 de ani. Ambii erau studenţi la Facultatea de Geografie din Bucureşti.
Vlad Pascu avea 19 ani şi conducea, în acea noapte, mașina tatălui său: un Mercedes decapotabil, model de epocă. Expertiza tehnică a stabilit că, înainte de impact, maşina avea 103 km/h, în condiţiile în care, pe acea bucată de drum (curbă deosebit de periculoasă), viteza maximă admisă era de 50 km/h.
La scurt timp după producerea accidentului, Vlad Pascu a fost prins în Vama Veche. Întrebat de ce e atât de avariată maşina lui, el a explicat: „am lovit o pasăre”.
Testat pentru droguri, Pascu a ieşit pozitiv la cocaină, amfetamine, metamfetamine şi ecstasy.
Oprit de poliţie, înainte de accident, şi lăsat să plece
Cu o zi înainte de accident, pe 18 august 2023, Vlad Pascu a fost oprit în trafic chiar de către şeful Poliției Rutiere Constanța. Conducea același Mercedes decapotabil şi nu avea semnul de „şofer începător”, deşi obţinuse carnetul de conducere cu trei luni în urmă. Mai mult, maşina nu avea nici poliță RCA, dar polițistul, care trebuia să-i rețină talonul şi plăcuțele de înmatriculare, l-a lăsat pe Pascu să plece, fără nicio sancțiune.
În noaptea de 18/19 august 2023, tânărul a ajuns în Vama Veche şi a plecat să-și plimbe prietenii cu Mercedesul. Ei au declarat ulterior, în anchetă, că Pascu „conducea haotic, făcea drifturi şi avea viteză foarte mare, chiar şi 200 km/h”.
La ora 00:40, un bărbat care a văzut maşina lui Pascu în trafic a sunat la 112, semnalând că e posibil ca şoferul să fie beat sau drogat. Abia după două ore, Mercedesul a fost oprit în Vama Veche, de un agent de poliție și un jandarm care au găsit în mașină, în portiera de lângă scaunul șoferului, patru pastile sedative şi un joint.
Însă Pascu a fost testat doar pentru consum de alcool. Rezultatul a fost negativ, iar la ora 4:30, el a fost lăsat să plece. A urcat din nou la volan, iar în mai puţin de o oră, a provocat accidentul mortal.
Dacă poliţiştii şi-ar fi făcut treaba, „100% tragedia putea fi evitată”, recunoştea şeful Poliţiei Române, chestorul Benone Matei, imediat după accident.
Tot atunci, ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, anunţa că vor fi declanşate cercetări prealabile pentru patru şefi din IPJ Constanţa şi un agent de poliţie. În cazul altor doi poliţişti, a fost sesizat Parchetul, pentru abuz în serviciu.
Până acum, nimeni nu a fost pus sub acuzare. Iar dintre poliţiştii cercetaţi, doar doi au fost sancţionaţi, simbolic, cu reducerea salariului cu 20%, pentru trei luni.
Procurorii spun că şi victimele sunt vinovate
Cercetările din dosarul accidentului de la 2 Mai au fost finalizate în octombrie, anul trecut. Parchetul de pe lângă Judecătoria Mangalia precizează, în rechizitoriu, că „accidentul a fost cauzat de un cumul de factori”, iar vinovaţi sunt şoferul care conducea drogat şi cu viteză, dar şi victimele care, circulând pe marginea şoselei, „pe partea dreaptă a sensului lor de mers”, „au creat o stare pasivă de pericol”.
Procurorii au fost de acord cu experţii care susţin că, dacă tinerii implicaţi în accident „s-ar fi deplasat pe acostamentul din stânga, ar fi dispus şi ei de posibilități de evitare a accidentului”.
Aflat în arest preventiv din 19 august anul trecut, Vlad Pascu cere periodic să fie lăsat în arest la domiciliu, ca să se poată pregăti pentru admiterea la facultate. Solicitarea i-a fost respinsă, până acum, de judecători.
Anul trecut, după producerea accidentului, Vlad Pascu şi părinţii lui au fost inculpaţi într-un dosar de trafic de droguri. Mama tânărului, Miruna Pascu, e acuzată şi de influenţarea declaraţiilor şi ameninţare, iar tatăl, Claudiu Pascu, pentru deţinere, fără drept, de muniţie letală.
Dosarul a fost trimis în judecată de DIICOT şi este încă în camera preliminară de la Tribunalul Bucureşti.