La Pătârlagele, Mihai și soția lui, Cristina, s-au mutat ca să-și trăiască visul, într-o casă rămasă moștenire. La nuntă, primiseră cadou de la verișori niște stupi, așa că s-au apucat de “albinărit”.

După prima producţie de miere, ne-am dat seama că e greu să o valorificăm la un preţ bun, aşa că ne-am gândit să aducem plusvaloare.

Mihai Negoț:

Mihai, în fața casei sale din Pătârlagele

Au ipotecat casa, au obținut un împrumut de la bancă, de 30.000 de euro, au amenajat un spațiu de producție și depozitare și s-au apucat de treabă.

Photoshop şi nişte sfoară

Așa a apărut Primitiv Foods. Plusvaloare înseamnă să mixezi mierea cu fructe și nuci sălbatice.

“Utilajele de producție n-au fost scumpe. La București, am studiat șase luni grafica publicitară, așa că etichetele le fac eu. Am inventat și un mod de a sigila borcanele cu sfoară”, spune tânărul. Ia un borcan pe genunchi și face rapid o demonstrație.

Mihai face o demonstrație de sigilat borcanele

Acum pare simplu, dar la început, după primele 20 de borcane, îmi cam fugeau mâinile.

Mihai Negoț:

Un borcan costă 25 de lei, indiferent de conținut. Anul trecut, Primitiv Foods a vândut peste 3.500 de borcane.

Pe fiecare etichetă, se află un cod. Îl scanezi cu telefonul și afli de unde provine fiecare ingredient. Mihai este foarte mândru de această garanţie. “Totul e natural, mierea e crudă, nu o procesăm deloc, doar o amestecăm cu fructe”.

“Ne bazam mult pe
târguri”

Miere cu roșcove, miere cu polen și cătină, miere cu alune de pădure, miere cu agrișe. Dacă nu știți ce sunt agrișele, întrebați un graur. Sunt nişte poame mărunte, acrișoare, care cresc pe lângă garduri sau în margine de pădure. Rude cu coacăzele.

Borcanele cu mixuri au găsit repede clienți pe internet și în băcăniile cu produse naturale din mai multe orașe din țară.

Ne bazam mult și pe târguri, dar se pare că anul ăsta nu e cazul. E altfel când discuți cu oamenii, le dai să guste produsul, îți devin mult mai repede clienți. Căutăm, totuși, soluții să fim prezenți și pe tarabele târgurilor, dacă se mai organizează așa ceva.

Mihai Negoț:

Miere cu cătină și polen și miere cu aronia, două dintre “mâncărurile primitive”

De stupi se ocupă asociatul lui Mihai, Dan. Seceta care ține de aproape un an a afectat producția de miere. “Recoltăm foarte puțin, trebuie să le lăsăm ramele pline albinelor, să aibă ce mânca”.

Lucrătoarele care fac mica întreprindere a lui Mihai să funcţioneze

Cu ochelarii de soare pe frunte, un obicei de bucureștean de care încă nu s-a scuturat, Mihai cercetează agitația din jurul urdinișurilor. Stupii sunt așezați într-o livadă, lângă o pădure de salcâmi și tei.

De la o vreme, albinele mor misterios, în număr mare, Mihai și Daniel nu își dau seama de ce. “Pur și simplu, albinele dispar și găsim stupii goi”.

Mihai în camera unde prepară mixurile de miere, fructe şi nuci

Cu toate semnele rele, Mihai nu s-a gândit nici un moment să renunţe. Nici măcar acum, în pandemie, când drumul până la clienţi e tot mai anevoios.

E o bucurie să produci ceva bun, sănătos, care să le facă plăcere oamenilor. Asta îmi doresc să fac, iar dacă putem trăi decent din munca noastră, suntem şi mai mulţumiţi.

Mihai Negoț:

Băutura dacilor, în era tehnologiei

Pe lângă mâncăruri primitive, Mihai plănuiește să scoată pe piață și băuturi primitive. Adică miedul sau hidromelul, o băutură alcoolică obținută din miere fermentată.

Are gust de bere nefiltrată sau de cidru, “depinde ce fel de miere folosești. În Spania, mulţi producători folosesc miere de portocal, pentru a-i da hidromelului o notă de citrice”.

De aproape un an, Mihai face teste pentru producția de hidromel

Miedul era băutura dacilor. Se pare că asta e direcția: să ne întoarcem la stilul de viață al strămoșilor.

În Occident, hidromelul e deja la mare căutare, ne explică Mihai, convins că moda va prinde și la noi.

Vrem să fim primii din România care lansează miedul. De data asta, pentru că avem nevoie de tehnologie mai complicată, vom încerca să accesăm fonduri europene, să atragem investitori sau “business angels”.

Mihai Negoţ:

Pe micii producători ca el, Mihai îi sfătuiește “să se informeze, să fie creativi, adică să vină cu un produs nou, pe care nu-l au alții, și să persevereze. Dacă perseverează, o scot la capăt. E musai să fie bine”.

VEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 11

 
 

Urmărește-ne pe Google News