81% dintre produsele care au pe etichetă mențiunea bio au în compoziție aditivii, au cel puțin un E în compoziţie şi, în unele cazuri, chiar şi 3 E-uri.
Asociaţia InfoCons a analizat 21 de de tipuri de produse vândute cu eticheta bio în magazionele din România și a ajuns la aceste concluzii. Iaurturile bio au cel puțin 2 E-uri. Există totuşi o diferenţă faţă de iaurturile convenţionale. Acelea au şi arome artificiale şi suplimente, versiunile au fructe naturale, nu şi înlocuitori. Ciocolatele bio analizate au, în medie, un aditiv pe produs.
Ca urmare a realizării acestui studiu a reieșit faptul că, în ceea ce privește numărul de E-uri, din cele 21 de tipuri de produse studiate, doar 4 produse nu au în conținut E-uri.
- 19% din produsele analizate nu conține E-uri
- 48% din produsele analizate au in continut 1 E;
- 24% din produsele analizate au in continut 2 E-uri;
- 9% din produsele analizate au in continut 3 E-uri.
O categorie de produs în care nu au fost găsiţi aditivi este Ketchupul bio.
O altă descoperire a fost că de pe etichetele a 47,61% dintre produsele bio analizate lipseau detaliile privind alergenii.
Dacă în cazul produselor BIO de tip ciocolată a fost identificat un număr maxim de 3 E-uri, media fiind de 1 E/produs, în cadrul produselor obișnuite analizate în studiile anterioare putem observa un maxim de 4 E-uri, cu o medie de 2 E-uri / produs în cazul ciocolatei cu lapte și un maxim de 8 E-uri, cu o medie de 2-3 E-uri / produs în cazul pralinelor de ciocolată.
În ceea ce privește Iaurtul cu fructe, în cazul produselor BIO constatăm un maxim de 2 E-uri, aceasta fiind și media per produs, comparativ cu un maxim de 6 E-uri întâlnit în cazul produselor obișnuite cuprinse în studiul anterior pe produse tip iaurt cu fructe. Diferența este sesizată și în cazul conținutului de fruct, dacă în cazul produselor BIO acesta este reprezentat exclusiv de produse naturale, în cazul produselor obisnuite fructul poate fi înlocuit sau suplimentat de aromele sintetice.
Maioneza BIO cuprinsă în acest studiu prezintă un adaos de 2 aditivi alimentari, față de un maxim de 7 E-uri regăsite în studiul anterior pe produse tip maioneza.
Și publicația americană Readers Digest a realizat un studiu pentru a analiza comportamentul cumpărătorilor și reacțiile acestora la trucurile folosite de comercianți și majoritatea oamenilor se pare că au căzut în plasă.
Astfel, dintre două produse care conțin aceleași ingrediente, oamenii se vor îmbulzi să îl cumpere pe acela care are eticheta verde, în detrimentul celui cu eticheta roșie sau albastră, spre exemplu. De ce? Pentru că oamenii cred că verde înseamnă BIO. Nu stau să citească ingredientele sau să se intereseze. Cumpără crezând că pun mâna pe ceva sănătos. Comercianții și producătorii știu asta și se folosesc de acest truc.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro