Cristina Tunegaru

Elevii au avut de rezolvat la testul de Limba și literatura română două subiecte, primul notat cu 40 de puncte, al doilea, cu 36 de puncte, restul de 14 puncte fiind pentru redactarea întregii lucrări, respectiv unitatea și coerența textului, stilul și vocabularul, respectarea ortografiei, punctuației și așezarea în pagină.

La primul subiect, elevii au avut de analizat un fragment din „Ultima cursă”, de Horia Lovinescu. Elevii trebuiau să răspundă corect la șase cerințe și să redacteze o compunere de 150 de cuvinte în care să motiveze apartenența la genul dramatic.

Profesoara Cristina Tunegaru spune că varianta de subiect pe
care au avut-o de rezolvat absolvenții clasei a VIII-a a avut câteva capcane.

În opinia ei, cerința de la punctul 6 – ”Precizează, într-un enunț, un motiv pentru care Zamfir crede că Sergiu trebuie ambiționat” – nu este la îndemâna tuturor elevilor, pentru că intențiile și gândurile personajelor sunt greu de descifrat.

„E un text dramatic mai complicat față de ce se studiază la clasă. Era greu de văzut ce îl motivează pe personajul principal. Aici, copiii trebuiau să facă niște deducții, pentru că nu știm de ce personajul se comportă așa cum se comportă. Astfel, s-a creat un gol pe care e posibil ca elevii să fi încercat să-l estompeze cu explicații care nu se vor puncta și să fi pierdut timp“, spune Cristina Tunegaru.

Sinonimele pentru cuvintele ”făgăduiește” și ”primejdioasă”
au fost destul de ușoare, însă la cerința de a transcrie din text două cuvinte
care conțin diftongi, elevii puteau fi tentați să scrie „dădăceală“, ceea ce ar
fi fost greșit.

La subiectul al doilea, elevii au avut de analizat și de rezolvat mai multe cerințe legate de un fragment dintr-un text publicat pe liternet.ro – ”A fost odată un scriitor foarte încăpățânat”.

Profesoara Cristina Tunegaru spune că, la partea de
gramatică, exercițiile au fost de un nivel mediu, mai puțin la partea de
sintaxă.

„E o frază cu patru propoziții, dintre care trei sunt subordonate. Or, tipul acestora nu era foarte ușor de detectat de către elevi“, a explicat profesoara.

Elevii s-ar fi putut încurca și la cerința unde se cerea
originea autorului cărții „Vântul prin sălcii“, adică să scrie american în loc
de scoțian.

Despre subpunctul în care li se cerea elevilor să redacteze o narațiune de 150-300 de cuvinte, în care să prezinte o întâmplare petrecută acasă sau la școală, în timpul unei activități de lectură, profesoara spune că tema nu este foarte ofertantă și că elevii ar fi putut fi tentați să scrie o descriere, în loc de o narațiune.

Următoarea probă de la Evaluare Națională va avea loc joi, 20 iunie, la Matematică. Ultima probă scrisă este programată pe 21 iunie, la Limba maternă.

Baremul de corectare la română la Evaluarea Națională:

Barem Romana Evaluare Natio... by on Scribd

Subiectele la română la Evaluarea Națională:

Subiecte Limba Romana Evalu... by on Scribd

Citește și:

Barem română Evaluare Națională 2019. Cum sunt corectate și punctate subiectele

ADMITERE LICEU 2019. Topul liceelor din București după ultima medie de intrare

Urmărește-ne pe Google News