Anunțul făcut recent de președintele Klaus Iohannis legat de faptul că școlile și grădinițele vor rămâne închise până în luna septembrie a creat panică inclusiv în mediile educaționale private.
Aici, în 1.000 de unități, sunt înscriși circa 150.000 de preșcolari sau elevi și lucrează 18.000 de profesori, potrivit lui Christian Comșa, președintele Asociației Școlilor Particulare din România.
Dacă acești copii ar trece în sistemul public, impactul la bugetul de stat ar fi de aproape 2,5 miliarde de lei pe an, adică 0,3% din PIB.
Christian Comșa, președinte ASP România:
Fondatoare a Școlii Internaționale Baia Mare, profesoară universitară la Université de Versailles, unde predă cursul de limba engleză pentru afaceri, și membru în Consiliul Director al Asociației Școlilor Private (ASP) din România, Flavia Zah spune că “statul, negăsind rapid soluții de criză, n-a făcut decât să-și dea timp spre a reanaliza situația și pentru a-și pregăti el însuși sistemul public de învățământ în actualul context epidemiologic. Dacă însă măsura se va menține, ea va însemna împingerea spre faliment a cel puțin jumătate dintre unitățile private, ceea ce ar crea mai departe o presiune suplimentară pe sistemul public”.
Gândiți-vă câți elevi ar fi obligați să se îndrepte către școlile de stat, ei vor avea nevoie de profesori și de condiții conforme, iar tot acest carusel va trebui suportat de stat, fiindcă nu poți lăsa copiii pe dinafară. Credem că eforturile logistice și financiare ar fi mult mai mari în timp decât dacă s-ar lua acum o serie de măsuri pentru ca învățământul privat să nu se prăbușească.
Flavia Zah, membru Consiliul Director ASP România:
Ce vrea ASP de la guvernanți
Ea amintește că statul finanțează costurile de bază/elev numai pentru unitățile particulare acreditate, nu și pentru cele care sunt doar autorizate. Este vorba despre subvenții care merg către plata salariilor cadrelor didactice și pentru bunuri și servicii.
ASP a făcut o notificare către Ministerul Educației, iar printre cerințe se numără:
- acordarea costului standard/elev și instituțiilor autorizate
- scutirea de la plata contribuțiilor salariale pe durata închiderii cursurilor pentru angajații din învățământul particular autorizat/acreditat
- linie dedicată de credit pentru capital sau investiții.
Ar fi extraordinar dacă am găsi înțelegere ca măcar una dintre propunerile noastre să fie pusă în practică, după contactele cu Ministerul Educației, cu care am constituit un grup de lucru. Luni vom începe discuțiile pentru a găsi o soluție optimă.
Christian Comșa, președinte ASP România:
Care este diferența între o instituție de învățământ autorizată și una acreditată? Cea autorizată are un caracter provizoriu, urmând ca la maximum doi ani după un ciclu de școlarizare să depună documentația în vederea acreditării.
Obținerea acreditării presupune un drept de funcționare deplin, cu obligativitatea de a trece însă periodic prin verificări din partea statului spre a se asigura de respectarea standardelor legale.
“E normal ca părinții să fie vocali”
Zah punctează că “privații au făcut mereu pionierat în ce privește condițiile și organizarea, iar acum ar putea fi cu siguranță pregătiți să reînceapă activitatea la toate nivelurile mai devreme de luna septembrie, adică inclusiv pe lunile de vară, iulie, august, în cazul grădinițelor. Asta evident cu respectarea tuturor măsurilor de protecție și cu acordul părinților pentru revenirea etapizată a copiilor în școli și grădinițe”.
Profesoara din Baia Mare admite și că “e normal ca părinții să fie foarte vocali și îngrijorați de starea de incertitudine. E de înțeles că fiecare familie își face socoteli de buget legate de taxele care se plătesc la unitățile private. Soluția e ca, în această perioadă, să existe comunicare, înțelegere și respect din ambele părți. Sunt multe unități care au oferit servicii online încă din prima zi după suspendarea cursurilor, trebuie să fie deschidere și în materie de flexibilitate a taxelor în această perioadă”.
„Mulți nu-și mai permit chiria”
Zah recunoaște faptul că “au existat în țară și situații conflictuale care au escaladat, primim zilnic mesaje de la școli particulare care ne anunță alte vești proaste. Una din marile probleme pentru școlile particulare este plata chiriilor, care sunt, de obicei, foarte consistente, pentru că e vorba despre locații cu spații vaste, așa cum impune legea în materie de standarde de funcționare”.
Fondatoarea Școlii Internaționale Baia Mare susține că multe dintre unități nici nu fac vreun profit semnificativ: “E dureros dacă-și închipuie cineva că aceste școli particulare funcționează doar pentru profit. Majoritatea au fost deschise și trăiesc din dragoste pentru copii. Eu, de exemplu, mă simt profesor din vocație, am fost dispusă să sacrific inclusiv patrimoniul familiei pentru a se întâmpla Școala de la Baia Mare, unde e o investiție perpetuă, un sac fără fund”.
Sperăm să fim auziți și înțeleși. E un strigăt de ajutor, care am vrea să nu se dovedească în van. Dacă lucrurile nu se vor mișca, mulți din sistemul privat nu vor supraviețui, din păcate.
Flavia Zah, membru Consiliul Director ASP România:
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro