Nicoleta Ilașcu predă limba franceză la Liceul Tehnologic Petre Carp din Țibănești. O comună îndepărtată de Iași, unde problemele în pandemie au măcinat pregătirea elevilor pe care și așa, cu greu, profesorii îi convingeau să vină la ore.
Profesoara este însă optimistă și spune că vrea nu doar să se întoarcă la școală cu prezență față în față, ci și ca situația să rămână neschimbată cât mai mult timp.
Începerea școlii vine într-un moment în care crește îngrijorarea din spațiul public că varianta Delta a SARS-CoV-2 ar afecta mai mult copiii decât tulpinile anterioare, dată fiind rata foarte mare de contagiozitate. În raportările zilnice, numărul copiilor spitalizați crește, inclusiv al celor internați la Terapie Intensivă.
„Sperăm să revenim la normalitate, deși vă dați seama că avem acces la informații și vedem exact cum stă situația. Ce să vă spun? Copiii vor la școală, noi vrem la școală. Aici, în zona rurală, a fost foarte greu, fiindcă sunt mulți copii care nu au acces la internet, nu au avut instrumente digitale. Am încercat să ajungem la fiecare copil în parte, prin fișe măcar, să aibă acces, dar nu e același lucru ca atunci când ești față în față”, povestește Nicoleta Ilașcu.
Conform ordinului comun semnat de Ministerul Educației și cel al Sănătății, școala va începe de luni, 13 septembrie, în format fizic în aproape toată țara. Limita pentru ca studiul să fie întrerupt într-o localitate a fost crescută la 6 cazuri de COVID-19 la mia de locuitori în ultimele 14 zile.
Cartelele de internet pentru elevi nu au mărit puterea semnalului
Problema cea mai mare la Țibănești a fost cea a semnalului, fiindcă școala a primit și a oferit copiilor tablete cu cartele de telefon pentru acces la internet.
Dar semnalul nu se întinde în toată comuna, iar în multe locuri există, dar doar pentru apeluri – internetul funcționează foarte greu. Această problemă s-a dublat și cu faptul că elevii nu au avut competențele digitale pentru a lucra cu tablete sau programe mai complexe, iar părinții lor, mulți care nu știu să folosească nici propriul telefon, nu au putut să îi ajute.
„Cât de înțelegători au fost copiii cu regulile în pandemie”
„Când e în clasă, lucrăm cu fiecare la capacitatea lui – cum poate el. Când ești în fața unui calculator e mult mai greu, atenția nu mai e aceeași, sunt distrași, caută să își găsească altă activitate, vorbesc între ei. În clasă, fiecare copil are manualul, are o fișă de lucru, ești la catedră și poți supraveghea. De aceea sper să ne întoarcem cât mai repede în format fizic”, spune Nicoleta Ilașcu.
Aceasta explică faptul că s-a mirat la rândul ei „cât de înțelegători au fost copiii cu regulile în pandemie, în cei mai grei ani”: au purtat mască, nu au protestat și mereu întrebau, atunci când nu erau la ore, cât mai durează până pot să ajungă la școală. Cu distanțarea în rândul celor mai mici a fost mai greu, dar la liceu, spune profesoara, copiii s-au comportat altfel. „Sincer, da, eu cred că vom merge la școală și că vom fi bine. Trebuie”.
La oraș, digitalizarea s-a pliat mai ușor
La Liceul Miron Costin din Iași, profesorii nu lucrează doar la pregătirea momentului reîntoarcerii la școală, ci au luat măsuri și pentru cazul în care activitatea va trece iar în online. Au fost achiziționate de primărie sisteme audio-video, montate în clase, iar de anul acesta, au venit și zece table inteligente, care urmează să fie instalate. Dorința profesorilor este însă tot de a se întoarce față în față cu copiii.
„Venim cu speranță, cu încredere, cu dorință”, spune Geanina Honceriu, profesor de la limba română la Liceul Miron Costin. Aceasta povestește că încă de anul trecut elevii o sunau și o întrebau „doamna, când ne întoarcem la școală?”.
„Am respectat condițiile care ni s-au impus, am avut și sprijinul primăriei, vrem să ne desfășurăm activitatea în condiții bune în cazul în care trebuie să revenim la sistemul online. Nu avem o frică, deja ne-am obișnuit și încercăm să respectăm regulile. Dorința și deschiderea de a continua activitatea în format fizic vine întâi de la profesori, dar și de la elevi”, a spus Geanina Honceriu, profesor de limba română.
„Măcar trei sferturi din an să îl petrecem față în față cu elevii”
Frica de pandemie e mai îndepărtată cu cât te deplasezi pe axa urban – rural. Doina Grigoraș, profesor de limba franceză la Școala Profesională de Industrie Alimentară din Țibana, și-a stabilit un obiectiv pentru noul an, pentru a putea să susțină nivelul tuturor elevilor.
„Sper din toată inima ca măcar trei sferturi din acest an școlar să îl petrecem în format fizic, față în față cu toții”, spune aceasta.
Profesoara a explicat că învățământul la distanță i-a obligat să se adapteze, dar dificultatea a fost foarte mare. Dincolo de lipsa echipamentelor pentru copii, care nu puteau să intre la orele online, a fost veșnica problemă a semnalului la internet.
Cu pandemia nu au emoții deocamdată, mai ales în mediul rural, fiindcă acolo „lucrurile decurg mai liniștit, spun eu”. Însă profesoara spune că ea și majoritatea colegilor s-au vaccinat încă din prima serie, pentru sănătatea lor și a copiilor din clasă, dar și cei care îi așteaptă acasă.
„Încredere suplimentară ne-a dat acest vaccin și am făcut asta majoritatea dintre noi, pentru că niciodată nu știi, Doamne ferește, cum te poți infecta. Mai ales noi, care facem naveta cu microbuzul, nu vrem să punem viața copiilor în pericol. Am făcut-o pentru noi și pentru copii. Din mult drag și pentru ei și din grijă pentru noi toți, vrem să fim toți în siguranță”, a pus Doina Grigoraș.
„Am emoții și cred că toți profesorii au emoții”
Irina Gorducala, de la Școala Ioanid Romanescu din Voinești, spune că localitatea ei a fost în mare parte în scenariul verde și s-au mai făcut ore și anul școlar anterior.
„Pornesc cu gânduri optimiste, mai ales că nu am avut probleme în privința pandemiei foarte mari la noi. Am emoții și cred că toți profesorii au emoții, indiferent de vechimea din învățământ, dar sunt emoții de bine, optimiste, nu suntem temători”, a spus Irina Gorducala.
Festivități în aer liber, invitați mai puțini
La polul opus, în comuna Probota, la doi pași de Iași, scenariul roșu s-a prelungit atât de mult, încât Școala Petru Anghel era una dintre puținele din tot județul în care se mai făceau ore online la finalul anului trecut școlar. Însă și aici, Ecaterina Zamfir, profesor de limbă română, spune că dascălii s-au învățat cu riscurile și încearcă să le minimizeze pe cât posibil.
„Credem că va fi un an școlar bun, sperăm să putem învăța cu toții față în față. Riscuri au fost de la început, dar noi ne dorim să mergem la școală, cu elevii în bănci, și vom încerca să nu avem foarte multe festivități, cele care sunt să fie mai restrânse, cu mai puțină lume, chiar și dacă sunt afară, în curte. Respectăm toate normele și sperăm să fim sănătoși cu toții”, a spus Ecaterina Zamfir.
Mai bine de jumătate dintre profesorii din școală de la ea sunt vaccinați anti-COVID-19, iar cei care nu s-au imunizat încă au invocat mai multe motive medicale.
Anul acesta, școala începe pe 13 septembrie, are 34 de săptămâni, vacanța de iarnă va fi în perioada 23 decembrie 2021 – 9 ianuarie 2022, cea de primăvară, de pe 15 aprilie 2022 până la 1 mai 2022, iar ultima zi la școală va fi 11 iunie 2022.
Foto principală: Inquam Photos / Virgil Simonescu
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro