„Vino în farmaciile noastre…!” De câte ori am auzit acest îndemn în campaniile de publicitate, urmat de o mulțime de promisiuni: prețuri mici, foarte mici, premii, promoții, imunizări, testări gratuite, consiliere din partea celor mai buni farmaciști? De multe ori, până la saturație. Marketingul este la putere în farmacii. Este mai puternic decât farmacistul. Pentru că farmacistul, oricât de bine ar fi pregătit profesional (doar a făcut o facultate și a depus un jurământ!), se supune marketingului. Iar marketingul este, cum altfel?, în slujba businessului farmaceutic. „Așa merg lucrurile.” – vorba personajului principal din celebrul roman „Abatorul cinci” al scriitorului american Kurt Vonnegut.
În anul 2022, lucrurile au mers foarte bine pentru principalele companii de retail farmaceutic (rețele de farmacii) și distribuție de medicamente din România. Afacerile au crescut pe fondul crizelor suprapuse din 2022 (criză energetică, inflație, război, întreruperi ale lanțurilor de aprovizionare). Se poate spune că, alături de companiile energetice și băncile comerciale, păstrând proporțiile, rețelele de farmacii sunt marii câștigători ai crizei. Au câștigat în pandemie, au câștigat și mai mult după pandemie.
Cifră de afaceri mai mare cu 23%
Anul trecut, cele 14 companii importante din România, care operează rețelele naționale de farmacii și de distribuție de medicamente, suplimente alimentare, dispozitive medicale și produse cosmetice, au realizat în total o cifră de afaceri de 5,45 miliarde de euro, conform datelor de bilanț de la Ministerul Finanțelor, mai mare cu 22,8% față de anul 2021.
Este o creștere spectaculoasă, care poate fi explicată prin majorarea prețurilor de la producători, majorarea adaosurilor comerciale la medicamentele OTC (Over-The-Counter, medicamente care se eliberează fără prescripție medicală), suplimente alimentare și produse cosmetice și menținerea unui consum ridicat al românilor, bombardați nonstop de reclamele specifice. Doar o singură companie din cele 14 monitorizate a înregistrat o creștere a afacerilor față de 2021 cu o singură cifră procentuală: Farmacia Tei (9%). Afacerile celorlalte firme au urcat cu procente de două cifre.
Profit pe măsură
Profitul net cumulat al celor 14 firme pe care le-am monitorizat s-a ridicat la 138,9 milioane de euro, calculat la cursul mediu BNR de 4,93 lei/euro pentru 2022, în creștere cu 18,4% față de anul precedent.
Rata profitului a fost de 2,5%, rezonabilă pentru condițiile economice dificile din 2022.
Grupul Dr. Max România, cu cele două linii de business – Dr. Max (lanțul de farmacii) și distribuitorul Mediplus Exim, a avut afaceri totale de 1,8 miliarde de euro și un profit net de 14,8 milioane de euro. După cifra de afaceri, Dr. Max România este cel mai mare grup de servicii integrate de import, distribuție și retail produse farmaceutice din țară. Entitatea este controlată de miliardarul slovac Jaroslav Haščák prin intermediul fondului de investiții Penta Investments.
Pierdere pe fondul investițiilor
Lanțul de farmacii Dr. Max a raportat afaceri de 647,7 milioane de euro, în creștere cu 34,2% față de 2021, și pierderi de 1,39 milioane de euro. Este singura companiei din cele 14 monitorizate care a raportat pierderi. Acestea se explică prin investițiile masive pe care le-a făcut în deschiderea de hiperfarmacii Dr. Max și prin achiziția a 94 de farmacii de la divizia de distribuție a Gedeon Richter (Ungaria). Deși n-a fost anunțată oficial, valoarea tranzacției s-a ridicat la peste 20 de milioane de euro, conform „Ziarul Financiar”. Distribuitorul de medicamente Mediplus Exim a raportat o cifră de afaceri de 1,15 miliarde de euro (creștere de 22%) și un profit net de 16,1 milioane de euro.
Grupul Catena, aproape 100 de milioane de euro
Al doilea mare grup de retail farmaceutic este Fildas – Catena, deținut de antreprenoarea Anca Vlad, „un pionier” al afacerilor farmaceutice din România de după 1990. Anul trecut, Anca Vlad a fost inclusă de revista americană Forbes în lista „50 over 50” EMEA, care grupează liderii din zona Europei, Orientul Mijlociu și Africa.
Cele cinci firme din grup – Fildas Trading, Catena Hygeia, Med-Serv United, Farmaceutica ArgesFarm și Lavira Transport – au avut afaceri cumulate de 1,69 miliarde de euro și un profit net de 96,3 milioane de euro. Distribuitorul Fildas Trading a derulat afaceri de 1,19 miliarde de euro, cele mai mari de pe piața de retail, și a raportat un profit net de 50,07 milioane de euro, cel mai mare din acest domeniu. În fapt, acest bilanț reprezintă un record de la înființarea firmei în anul 1991. Cifra de afaceri este mai mare cu 27% față de 2021, iar profitul net a crescut cu 16,4%.
Afacerile celorlalte firme din grupul Fildas-Catena au crescut astfel în 2022: Catena Hygeia (28%), Med-Serv United (29,4%), Farmaceutica ArgesFarm (23%) și Lavira Transport (13,2%). Grupul Fildas – Catena operează cel mai mare lanț de farmacii la nivel național: peste 900 de unități.
Farmexim, cel de-al treilea mare grup de retail farmaceutic, controlat de nemții de la Phoenix, prin intermediul Phoenix PIB Austria Beteiligungs, firmă înregistrată la Viena, a avut afaceri de 1 miliard de euro și un profit net de 10,1 milioane de euro. Lanțul de farmacii Help Net a raportat afaceri de 306,6 milioane de euro (creștere de 17,3%) și un profit net de 8,5 milioane de euro. Farmexim SA, distribuitorul de medicamente al grupului, a atins afaceri de 700 milioane de euro (creștere de 19,3%) și un profit net de 1,63 milioane de euro.
Rețeaua de farmacii Dona, controlată de antreprenorul Eugen Banciu, a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri de 11,5%, ajungând la 256 milioane de euro, cu un profit net de 3,6 milioane de euro. Distribuitorul de medicamente Dona Logistica, controlat tot de Eugen Banciu, a raportat o cifră de afaceri de 309,6 milioane de euro, în creștere cu 23,4% față de 2021, și un profit net de 1,5 milioane de euro.
Și Farmacia Tei a înregistrat aproape 10 milioane de euro profit
Farmacia Tei, în care frații Dragoş şi Adrian Pavăl, fondatorii rețelei de bricolaj Dedeman, dețin 30% din acțiuni, a raportat o cifră de afaceri de 192,5 milioane de euro și un profit de 8,4 milioane de euro.
„Vino în farmaciile noastre…!” Sigur că vom veni, aproape zilnic, deși nu vom afla de acolo profiturile pe care le fac rețelele de farmacii, dar vom fi pregătiți cu banii pe care îi vom da pe medicamente! „Așa merg lucrurile.” În România.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
nicoleta1 • 19.07.2023, 17:58
Farmaciile obtin profituri foarte mari pentru ca mai toata lumea sufera de cite ceva
durban22 • 19.07.2023, 12:13
Ati vazut pana acum o farmacie care sa dea FALIMENT ?. CU SIGURANTA NUUUU!.