„Am hotărât să retragem tirajul de pe piață, având în vedere valul de revoltă creat pe marginea cărții și faptul că publicul din România a înțeles în altă cheie mesajul satiric al ei”, au anunțat reprezentanții Editurii Litera.
Anterior acestei decizii, reprezentanții editurii explicau că volumul scris de Elise de Rijck, „Profu crede că învăț”, „este un pamflet, în stilul deja consacrat autoarei”: „Este o carte bine primită în toată lumea, iar alegerea de editare în România s-a datorat tocmai succesului de care seria de cărți-pamflet ale autoarei s-a bucurat la nivel internațional”, au explicat reprezentanții Editurii Litera, într-un răspuns pentru site-ul de educație Școala 9.
În ultimele zile, a curs cu mesaje de revoltă din partea părinților privind conținutul caietului care îi învață pe elevi cum să supraviețuiască la școală. Asta pentru că autoarea olandeză îi îndeamnă pe copii să dea foc la pagini sau să pună cartea pe bancă și să se dea cu capul de ea.
„Instrucțiuni:
- Pune cartea pe o suprafață tare.
- Fă ceea ce scrie în cerc (n.r. – Dă cu capul aici)
- Repetă pasul al doilea până dispare tot stresul.
Întrerupe experimentul dacă îți pierzi cunoștința”, este una dintre idei.
Pe altă pagină, copiii trebuie să completeze „cum își înjură profesorii”. De asemenea, sunt îndemnați să-și spioneze profesorii pe rețelele de socializare. Au o pagină unde pot nota numele lor de utilizatori.
Revolta părinților s-a produs în urma unei încurcături, spune editura
Cartea este un pamflet, așa cum a menționat Editura Litera. Ea a fost tradusă și publicată în România în 2021. Însă unele librării, așa cum au atras atenția părinții, au încadrat cartea la categoria „cărți educaționale”, nu la secțiunea „hobby și divertisment”, așa cum ar fi trebuit. În plus, ea a venit și cu o recomandare de vârstă – 6-10 ani.
„Faptul că a fost încadrată de anumite librării la domeniul educației și că nu a fost receptată încă de la început drept ceea ce este – 100% un pamflet – a fost un cumul de factori care au produs această situație”, explică reprezentanții editurii.
„Pe site-ul editurii, ca și pe alte site-uri care preiau informațiile direct de la sursă, lucrurile sunt puse în poziție corectă: carte de divertisment, pe care niciun părinte nu ar cumpăra-o copilului cu scop educațional, ci doar de amuzament. Această carte se aliniază cu cărțile de glume, bancuri, jurnale amuzante pentru copii și tineri etc. publicate în întreaga lume”, adaugă ei.
Elise de Rijck a scris prima ei carte în 2015 – „500 de lucruri de încercat într-o viață”, care a devenit, în scurt timp, un bestseller. Autoarea olandeză a scris și cărți-pamflet dedicate adulților. Una dintre ele se numește „Șefu crede că muncesc. Caiet plin de idei ca să supraviețuiești săptămânii de lucru”.
Postarea virală a unei învățătoare
O învățătoare a atras atenția asupra acestei cărți, printr-o postare pe pagina sa de Facebook „Educație cu zâmbet”.
„Răsfoind câteva pagini observ că are aspectul unui jurnal, cu desene atractive, captează ușor atenția, bravo! Și apoi, începând să citesc mai atent, a început să îmi crească, la propriu, tensiunea”, a scris cadrul didactic.
„(…) Vreau răspuns la o singură întrebare: Ce mesaj despre viață primește un copil împreună cu un astfel de dar din partea părinților? Ce mesaj primesc părinții care găsesc un astfel de material, publicat de o editură de renume, pe site-ul unei librării de renume la categoria Materiale educaționale? Dacă asta înseamnă să fii deschis la minte și să îmbrățișezi modernismul, NU, mulțumesc! Azi vreau să fiu cât se poate de înapoiată! Sunt cumplit de furioasă!”, se mai arată în postare.
„P.S. Mă întreb dacă următorul titlu din serie va fi «Mama crede că o iubesc»”, a adăugat învățătoarea.
Postarea a fost preluată de o altă învățătoare, din Curtea de Argeș, iar postarea acesteia a devenit virală, stârnind peste cinci mii de reacții și sute de comentarii.
„Promovarea vulgarității, a limbajului obscur și promovarea lipsei respectului, lipsa bunului-simț nu este educație! Promovați o societate a nonvalorilor”, a scris o altă persoană.
Mulți dintre cei care au lăsat comentarii negative au cerut editurii să scoată cartea de pe piață, ceea ce s-a întâmplat câteva zile mai târziu.
„Ar trebui să intrăm pe site, să dăm nota cuvenită și să vedem ce alte mijloace de raportare negativă mai găsim. Nu știu dacă este o idee bună să popularizăm cartea – ar putea avea efect invers! Mai ales că Editura Litera este producătoare de manuale școlare”, scrie altcineva.
„Copiii iau totul în glumă” versus „copiii nu înțeleg ironia”
Pe de altă parte, există alte zeci de comentarii în care alți părinți atrag atenția că materialul este unul cu rol satiric, iar „copiii iau totul în glumă, nu ca adulții, care cred că dacă-i vor pune într-o bulă, aia e soluția”.
„Mai ales în 2022, când orice copil are smartphone și internet, unde poate vedea orice”, completează utilizatorul.
„Rolul pamfletului, totuși, se învață de la clasa a V-a încolo și cred că ar fi trebuit încadrată într-o grupă de vârstă corespunzătoare. E destul de greu, fără sprijinul părinților și al învățătorului de la clasă, să înțeleagă un copil mesajul acelor texte și să-l încadreze într-un pamflet”, spune, în schimb, Cornelia Popa-Stavri, secretarul general al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, potrivit euronews.ro.
„Cei mici nu fac diferența între ironie și concretul cuvintelor”
De aceeași părere este și psihologul pentru copii Yolanda Crețescu, care atrage atenția că elevii de școlaritate mică încă nu au capacitatea de a recunoaște un pamflet.
„Nivelul de dezvoltare cognitivă a copiilor la acea vârstă nu poate face diferența dintre ironie și concretul cuvintelor, pentru că raționamentul analitic, transferul analogic abia se formează. Acest ansamblu de acțiuni, vizualuri, emoții și convingeri produce conceptualizare. Așa se va traduce cognitiv, comportamental și emoțional școala – un loc agresiv în care te simți rău, furios și în care limbajul nepotrivit poate fi folosit”, explică psihologa, într-un dialog cu Școala 9.
„Se dorește a fi un material figurativ, care să ghideze copilul, în joacă, să facă față cerințelor școlare. Este evident că nu răspunde nevoii. Este adevărat că cea mai bună formă de a învăța copiii la începutul anilor de școală este prin joacă. Însă ce abilități își dezvoltă copilul? Gestionarea emoțiilor? Nu! Învățarea comportamentului social? Nu! Relaționarea cu autoritatea? Nu!”
Yolanda Crețescu, psihologă:
În schimb, este important să educăm copiii prin oferirea de oportunități, experiențe și adaptări la reguli și limite, sănătos, etic și moral constituite, mai spune Yolanda Crețescu: „Așa se formează Supraeul, sistemul de reguli și limite”.
Și alte cărți pentru copii au înfuriat părinții
În urmă cu două luni, o altă carte pentru copii atrăgea atenția părinților – „75 de sfaturi pentru a supraviețui la școală”, scrisă de autoarea spaniolă Maria Frisa. Cartea a fost tradusă în 2015 și este tot un pamflet.
„La 12 ani, viața poate fi destul de dificilă: mama te pedepsește fără motiv, prietena ta cea mai bună se supără pe tine, te îndrăgostești de cine nu trebuie, faci gafe în fața copiilor populari… De aceea am patentat acest manual, care te va ajuta să supraviețuiești în momentele grele”, se arată în descrierea cărții.
Unul dintre sfaturi este „Când vrei ca părinții să-ți cumpere ceva anume, spune-le că e pentru școală”, urmat de explicația: „Când e vorba de asta, părinții sunt destul de proști și cred orice dacă ai o scuză bună”.
„Din rău în mai rău. Dragi părinți, verificați conținutul când achiziționați o carte «modernă» pentru copiii dumneavoastră!”, scrie învățătoarea din Curtea de Argeș.
Citiți mai mult pe Școala 9.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro