Programă Biologie și Anatomie Bac 2023- statutul disciplinei

În cadrul examenului de bacalaureat 2023, biologia are statutul de disciplină opţională, fiind susţinută la proba E. d) în funcţie de filieră, profil şi specializare. Proba de examen este scrisă.

Proba scrisă la biologie pentru care elevul poate opta, în conformitate cu filiera, profilul şi specializarea urmate, se poate susţine în una dintre cele două variante, dacă biologia a fost studiată în clasele de liceu cuprinse în varianta aleasă:

  • B1. Biologie vegetală și animală – clasele a IX-a şi a X-a.
  • B2. Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană -clasele a XI-a şi a XII-a.

Programele pentru Bacalaureat 2023 au fost publicate in Monitorul Oficial. Ministerul Educatiei a anunțat, încă de anul trecut, că subiectele la Bacalaureat 2023 vor fi structurate după programele școlare de dinainte de pandemie.

Programa pentru Biologie și Anatomie la Bacalaureat 2023 este cea aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4800/2010 privind aprobarea listei disciplinelor şi a programelor pentru examenul de bacalaureat – 2011.

Programă Biologie și Anatomie Bac 2023 – Competențe de evaluat

Ce i-a spus exact Zelenski lui Trump, în cele 15 minute cât au vorbit doar ei doi la Vatican
Recomandări
Ce i-a spus exact Zelenski lui Trump, în cele 15 minute cât au vorbit doar ei doi la Vatican

Biologie vegetală și animală

  • Ierarhizarea unităţilor sistematice ale lumii vii, evidenţiind evoluţia de la simplu la complex.
  • Recunoaşterea, definirea, dovedirea înţelegerii unor termeni, concepte, legi şi principii specifice ştiinţelor biologice.
  • Descrierea particularităţilor structurale şi funcţionale ale celulelor, ţesuturilor, organelor, sistemelor de organe la plante, animale şi om, utilizând limbajul ştiinţific adecvat; descrierea principalelor caracteristici structurale ale materialului genetic.
  • Caracterizarea unor taxoni, structuri, funcţii ale organismelor, a unor fenomene, procese biologice, a unor boli care afectează organe, sisteme de organe etc.
  • Explicarea unor procese şi fenomene biologice şi a interrelaţiilor dintre ele; explicarea structurii şi funcţiilor materialului genetic, utilizând terminologia ştiinţifică adecvată.
  • Explicarea unor adaptări structurale şi funcţionale ale organismelor la variaţiile de mediu, pe baza conceptelor biologice fundamentale.
  • Compararea modurilor de realizare a funcţiilor fundamentale ale organismelor (asemănări, deosebiri), evidenţiind unitatea şi diversitatea lumii vii, evoluţia lumii vii etc.
  • Identificarea şi interpretarea variaţiilor cantitative şi calitative ale unor funcţii fundamentale ale organismelor, ale materialului genetic; aprecierea şi interpretarea unor efecte ale variaţiilor condiţiilor de mediu asupra eredităţii, a funcţiilor organismelor.
  • Reprezentarea schematică a unor structuri, a mecanismelor unor procese biologice etc.
Șoferii cu mașini diesel care au peste 150.000 de kilometri ar putea fi obligați să înlocuiască o piesă scumpă
Recomandări
Șoferii cu mașini diesel care au peste 150.000 de kilometri ar putea fi obligați să înlocuiască o piesă scumpă
  • Aplicarea cunoştinţelor de biologie în:
  • realizarea, interpretarea unor rezultate, scheme etc.;
  • elaborarea unui text coerent după un algoritm dat, utilizând termeni specifici;
  • rezolvarea unor probleme, situaţii-problemă date etc.;
  • alcătuirea unor probleme şi rezolvarea lor, imaginarea unor situaţii – problemă şi
    rezolvarea lor;
  • proiectarea etapelor unor activităţi experimentale cu scop de investigare, verificare
    certificare etc. a unor date, afirmaţii, procese, legi biologice etc.;
  • explicarea efectelor factorilor cu potenţial mutagen asupra organismului uman;
  • prevenirea efectelor factorilor cu potenţial mutagen asupra organismului uman;
  • prevenirea unor boli care afectează organe, sisteme de organe;
  • explicarea consecinţelor propriului comportament asupra sănătăţii organismului.
  • Argumentarea propriilor observaţii, investigaţii, concluzii pe baza conceptelor biologice fundamentale: unitatea structură-funcţie; unitatea organism-mediu; unitate-diversitate; evoluţia de la simplu la complex.

Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană

  • Recunoaşterea, definirea, dovedirea înţelegerii unor termeni, concepte, legi şi principii specifice ştiinţelor biologice.
  • Identificarea principalelor componente structurale ale sistemelor de organe la om, precum şi a funcţiilor acestora.
  • Descrierea particularităţilor funcţionale ale sistemelor de organe la om; stabilirea corelaţiei structură-funcţie; descrierea principalelor caracteristici structurale ale materialului genetic.
  • Descrierea particularităţilor biotopului şi ale biocenozei.
  • Caracterizarea unor fenomene, procese biologice, a unor boli care afectează organe, sisteme de organe etc.
  • Compararea funcţiilor fundamentale şi evidenţierea interdependenţei lor pentru menţinerea integralităţii organismului uman.
  • Explicarea structurii şi funcţiilor materialului genetic, utilizând terminologia ştiinţifică adecvată.
  • Explicarea unor adaptări funcţionale ale organismului uman la variaţiile mediului (stimuli interni, stimuli externi).
  • Identificarea şi interpretarea variaţiilor cantitative şi calitative ale unor funcţii fundamentale ale organismului uman, ale materialului genetic; aprecierea şi interpretarea unor efecte ale variaţiilor condiţiilor de mediu asupra funcţiilor organismului uman.
  • Identificarea şi interpretarea unor relaţii interspecifice în ecosistemele antropizate.
  • Reprezentarea schematică a unor structuri, a mecanismelor unor procese biologice etc.
Cei mai buni mici de 1 Mai, în București. Cât costă o porție și care sunt primele cinci locații căutate
Recomandări
Cei mai buni mici de 1 Mai, în București. Cât costă o porție și care sunt primele cinci locații căutate

Aplicarea cunoştinţelor de biologie în:

  • realizarea, interpretarea unor rezultate, scheme etc.;
  • elaborarea unui text coerent după un algoritm dat, utilizând termeni specifici;
  • rezolvarea unor probleme, situaţii-problemă date etc.;
  • alcătuirea unor probleme şi rezolvarea lor, imaginarea unor situaţii – problemă şi
    rezolvarea lor;
  • proiectarea etapelor unor activităţi experimentale cu scop de investigare, verificare,
    certificare etc. a unor date, afirmaţii, procese, legi biologice etc.;
  • recunoaşterea, prevenirea unor boli care afectează organe, sisteme de organe;
  • explicarea, prevenirea efectelor factorilor cu potenţial mutagen asupra organismului uman;
  • explicarea consecinţelor propriului comportament asupra sănătăţii organismului, a
    impactului antropic asupra ecosistemelor naturale.
  • Argumentarea propriilor observaţii, investigaţii, concluzii pe baza conceptelor biologice fundamentale: unitatea structură-funcţie; unitatea organism-mediu; unitate-diversitate; evoluţia de la simplu la complex.

Programă Biologie și Anatomie Bac 2023 – conținuturi

Biologie vegetală și animală- conținuturi clasa a IX-A

  1. Diversitatea lumii vii

1.1. Noțiuni introductive: taxoni (regn, încrengătură, clasă, ordin, familie, gen, specie) nomenclatură binară, procariot, eucariot;

Virusuri: caractere generale, clasificare: adenovirusuri, ribovirusuri, exemple la om;

Regnuri: clasificare, caracterizare generală: la fiecare grup se prezintă caractere de regn, încrengătură, clasă, legate de mediul şi modul de viaţă, morfologie, tipul de locomoţie, de nutriţie, de respiraţie, de reproducere (fără cicluri evolutive), importanţă şi exemple reprezentative;

  • Monera: – Bacterii: eubacterii;
  • Protiste: – Sporozoare;
  • Alge unicelulare, euglene;
  • Fungi: – Ascomicete;
  • Bazidiomicete;
  • Plante: – Alge pluricelulare;
  • Briofite: briate;
  • Pteridofite: filicate;
  • Gimnosperme: conifere;
  • Angiosperme: dicotiledonate, monocotiledonate;
  • Animale: – Celenterate: hidrozoare, scifozoare;
  • Platelminţi (trematode, cestode), nematelminţi (nematode), anelide (oligochete, hirudinee);

Moluşte: lamelibranhiate, gasteropode, cefalopode;
Artropode: arahnide, crustacei, insecte;
Cordate: – Vertebrate: peşti osoşi, amfibieni (anure, urodele), reptile, păsări, mamifere placentare.

1.2. Conservarea biodevirsității în România: specii ocrotite, rezervaţii naturale, parcuri naţionale.

  1. Celula – Unitatea structurală și funcțională a vieții

2.1. Structura, ultrastructura și rolul componentelor celului (enunţarea funcţiei fără descrierea mecanismelor):

  • procariote: structură;
  • eucariote:
  • învelişul celulei:
  • membrană celulară (model mozaic fluid);
  • perete celular;
  • citoplasmă:
  • fundamentală;
  • structurată – organite celulare: reticul endoplasmatic, ribozomi, mitocondrii,
    aparat Golgi, lizozomi, centrozom, plastide, vacuole;
  • nucleu – membrană nucleară, nucleoli, carioplasmă-cromatină (acizii nucleici – tipuri şi rol).

2.2. Diviziune celulară: – importanţă, clasificare:

  • ciclul celular;
  • indirectă (cariochinetică);
  • cromozomi şi fus de diviziune – alcătuire şi rol;
  • mitoză (faze, importanţă);
  • meioză (etape, faze, importanţă).
  1. Ereditatea ți variabilitatea lumii vii

3.1. Concepte: ereditate, variabilitate.

3.2. Mecanismele transmiterii caracterelor erdeitare

  • Legile mendeliene ale eredităţii:
  • legea purităţii gameţilor;
  • legea segregării independente a perechilor de caractere;
  • abateri de la segregarea mendeliană: codominanţa.

3.3. Recombinare genetică prin schimb reciproc de gene

3.4. Determinism cromozomal al sexelor (fără subtipuri);

3.5. Influența mediului asupra eredității (mutaţii, clasificare, factori mutageni);

3.6. Genetică umană: boli ereditare – clasificare şi exemple.

Conținuturi clasa a X-a

  1. Țesuturi vegetale și animale: clasificare, structură, rol.

1.1. Țesuturi vegetale

  • embrionare primare – apicale, intercalare;
  • definitive: de apărare – epidermă; fundamentale – asimilatoare, de depozitare;
    conducătoare, secretoare.

1.2. Țesuturi animale

  • epiteliale: de acoperire, secretoare – tipuri de glande; senzoriale;
  • conjunctive: moi, semidure, dure (osos compact, osos spongios); sângele;
  • muscular: striat, neted;
  • nervos: neuronul, celula glială.

2. Structura și funcțiile fundamentale ale organismelor vii

2.1. Funcții de nutriție

Nutriția Autotrofă

  • fotosinteza: ecuaţie chimică, etape (fără mecanismul intim al fotosintezei), evidenţiere
    (după CO2 absorbit, după substanţă organică produsă, după O2 produs), importanţă; rolul
    pigmenţilor asimilatori (clorofila a şi clorofila b).

Nutriția Heterotrofă

  • heterotrofia la fungi: saprofită, parazită, exemple, importanţă;
  • heterotrofia la plante: parazită;
  • nutriţia simbiontă (licheni);
  • digestia la animale: tipuri de digestie (intracelulară, extracelulară);
  • sistem digestiv la mamifere: tub digestiv (componente – localizare, morfologie, fără structura peretelui) şi glande anexe (glande salivare, ficat, pancreas exocrin) – localizare, rolul
    lor în digestia chimică a alimentelor;
  • boli ale sistemului digestiv la om (gastrită, ulcer gastroduodenal, toxiinfecţii alimentare, hepatită virală acută) – manifestări, cauze şi prevenire.

Respirația

  • respiraţia aerobă: ecuaţie chimică, localizare (fără mecanismul respiraţiei celulare);
  • respiraţia anaerobă: ecuaţie chimică, localizare, exemple; fermentaţii (exemple de fermentaţie – alcoolică, lactică, acetică, importanţă);
  • respiraţia la plante: evidenţiere (după consumul de substanţă organică, după consumul de O2 şi după CO2 produs);
  • respiraţia la animale:
  • sistem respirator la mamifere: căi respiratorii, plămâni – localizare, structură, mecanismul ventilaţiei pulmonare – inspiraţie, expiraţie;
  • boli ale sistemului respirator la om (bronşită, laringită, astm bronşic, pneumonie,TBC ) – manifestări, cauze şi prevenire.

Circulația

Circulaţia la plante:

  • absorbţia apei şi a sărurilor minerale: localizare, mecanismele absorbţiei;
  • circulaţia sevelor: forţe care contribuie la circulaţia sevelor.

Circulaţia la animale:

  • mediul intern la mamifere (sângele – compoziţie, rol);
  • sistem circulator la mamifere: inimă (localizare, structura macroscopică, rol), vase de sânge (artere, vene, capilare, rol);
  • boli ale sistemului circulator la om (varice, ateroscleroză, hipertensiune arterială, infarct miocardic, accident vascular cerebral) – manifestări, cauze şi prevenire.

Excreția

Excreţia la plante:

  • transpiraţia – prezentare generală, localizare;

Excreţia la animale:

  • sistem excretor la mamifere: căi urinare şi rinichi (localizare, structură şi rol – fără mecanismul formării urinei);
  • boli ale sistemului excretor la om (litiază urinară, insuficienţă renală cronică) – manifestări, cauze şi prevenire.

2.2. Funcții de relație

Sensibilitatea

Sensibilitatea şi mişcarea la plante

Sensibilitatea la animale:

  • organe de simţ la mamifere (ochiul, urechea, nasul, limba, pielea) – structură şi rol;
  • deficienţe senzoriale la om: (miopie, hipermetropie, strabism, astigmatism, surditate) – manifestări, cauze şi remedii;
  • sistem nervos la mamifere – SNC (măduva spinării, encefal -localizare, componente, rol);
  • boli ale SNC la om (boala Parkinson, paralizie, epilepsie, scleroză în plăci) – manifestări, cauze, prevenire şi factori de risc (consum de droguri, alcool, cafea, tutun).

Locomoția la animale

Sistem locomotor la mamifere (scheletul şi musculatura membrelor).

2.3. Funcția la reproducere

Reproducerea la plante

Reproducerea asexuată la plante: specializată şi vegetativă;
Reproducerea sexuată la angiosperme: floare – structură; fecundaţie; sămânţă – alcătuire; fruct –
tipuri reprezentative de fructe.

Reproducerea la om

Sistemul reproducător femel şi sistemul reproducător mascul (localizare, structură şi rol);
Boli cu transmitere sexuală (sifilis, gonoree, candidoză, SIDA) – manifestări, cauze şi prevenire.

Anatomie și Fiziologie umană, genetică și ecologie umană – conținuturi clasa a XI-A

  1. Alcătuirea corpului uman
  • topografia organelor şi a sistemelor de organe – planuri şi raporturi anatomice;
  1. Funcțiile fundamentale ale organismului uman

2.1. Funcțiile de relație

Sistemul nervos

  • clasificarea sistemului nervos din punct de vedere topografic şi funcţional;
  • sistemul nervos somatic: funcţia reflexă – actul reflex, funcţia de conducere – clasificarea căilor de conducere si rolul acestora;
  • sistemul nervos vegetativ – clasificare, efecte ale stimulării simpaticului şi parasimpaticului;
  • noţiuni elementare de igienă şi de patologie: meningită, comă, hemoragii cerebrale.

Analizatorii

  • segmentele unui analizator;
  • fiziologia analizatorilor: vizual, auditiv, vestibular, cutanat;
  • noţiuni elementare de igienă şi patologie: herpes, cataractă, glaucom, conjunctivită, otită.

Glandele endocrine

  • topografie, hormoni – efecte definitorii: hipofiză, tiroidă, pancreas, suprarenale, gonade;
  • disfuncţii (nanism hipofizar, gigantism, acromegalie, diabet insipid, boala BasedowGraves, mixedem, nanism tiroidian, guşă endemică, diabet zaharat).

Sistemul Osos

  • scheletul – alcătuire, rol, creşterea în lungime şi în grosime a oaselor;
  • noţiuni elementare de igienă şi patologie: deformări, fracturi, entorse, luxaţii.

Sistemul muscular

  • muşchi scheletici: principalele grupe, tipuri de contracţii;
  • noţiuni elementare de igienă şi de patologie: oboseală musculară, întinderi şi rupturi
    musculare.

2.2. Funcțiile de nutriție

Digestia și Absorbția

  • transformări fizico-chimice ale alimentelor în tubul digestiv;
  • absorbţia intestinală;
  • fiziologia intestinului gros;
  • noţiuni elementare de igienă şi patologie: carii dentare, stomatită, enterocolite, ciroză
    hepatică, litiază biliară, pancreatită.

Circulația

  • grupe sanguine, imunitate;
  • activitatea cardiacă, parametri funcţionali – frecvenţă cardiacă, debit cardiac, tensiune arterială, puls arterial;
  • circulaţia mare şi mică;
  • noţiuni elementare de igienă şi patologie: cardiopatie ischemică, hemoragii interne şi externe, leucemii, anemii.

Respirația

  • ventilaţia pulmonară, transportul gazelor, schimbul de gaze, volume şi capacităţi respiratorii;
  • noţiuni elementare de igienă şi patologie: gripă, fibroză pulmonară, emfizem

Excreția

  • formarea şi eliminarea urinei;
  • noţiuni elementare de igienă şi de patologie: cistită, nefrită, glomerulonefrită.

2.3. Funcția de reproducere

  • sistemul reproducător: componente, fiziologie;
  • sănătatea reproducerii: planificare familială, concepţie şi contracepţie, sarcina şi
    naşterea;
  • noţiuni elementare de igienă şi de patologie: anexită, adenom de prostată.

Conținuturi clasa A XII-A

  1. Genetică

1.1. Genetică moleculară

Acizii nucleici – compoziţia chimică;

  • structura primară şi secundară a ADN;
  • tipuri de ARN, structură şi funcţii;
  • funcţia autocatalitică şi heterocatalitică.

Organizarea materialului genetic: virusuri, procariote şi eucariote;

1.2. Genetica Umană

Genomul uman – complementul cromozomial.
Mutageneza și teratogeneza- anomalii cromozomiale asociate cancerului uman (fenotipul cancerului, agenţi carcinogeni).

Domenii de aplicabilitate și considerații bioetice în genetica umană

  • sfaturile genetice;
  • diagnosticul prenatal;
  • fertilizarea in vitro;
  • clonarea terapeutică;
  • terapia genică.
  1. Ecologie umană

Caratseristicile ecosistemelor antropizate și modalități de investigare; particularităţi ale biotopului şi biocenozei; relaţii interspecifice în ecosistemele antropizate.

Impactul antropic asupra ecosistemelor: degradarea habitatelor, introducerea de specii noi, supraexploatarea resurselor biologice (defrişare, păşunat, pescuit, vânătoare), urbanizare şi industrializare, deteriorarea mediului prin poluare chimică, fizică, biologică.

Programă Biologie și Anatomie Bac 2023 pdf

Calendar Bacalaureat 2023

Potrivit Calendar Bacalaureat 2023, examenele încep din data de 12 iunie.

  • 12 – 14 iunie 2023 – evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 14 – 15 iunie 2023 – evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 14 – 16 iunie 2023 – evaluarea competenţelor digitale – proba D
  • 19 – 21 iunie 2023 – evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională – proba C
  • 26 iunie 2023 – Limba şi literatura română – proba E.a) – proba scrisă
  • 27 iunie 2023 – Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
  • 28 iunie 2023 – Proba la alegere a profilului şi specializării – proba E.d) – proba scrisă
  • 29 iunie 2023 – Limba şi literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă

Pe data de 3 iulie vor fi afişate rezultatele la probele scrise până la ora 12:00 şi va avea loc depunerea contestaţiilor. Rezultatele finale, după rezolvarea contestaţiilor, vor fi afişate pe data de 7 iulie 2023.

Vezi și – Programă Română Bac 2023

Google News Urmărește-ne pe Google News


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Se iubește cu un milionar, tânăr și frumos, și a plecat din România fără să se mai uite înapoi! Vedeta noastră trăiește o viață de lux în prezent! "Dumnezeu ne-a binecuvântat". Wow, ce schimbată e!! FOTO
Unica.ro
Se iubește cu un milionar, tânăr și frumos, și a plecat din România fără să se mai uite înapoi! Vedeta noastră trăiește o viață de lux în prezent! "Dumnezeu ne-a binecuvântat". Wow, ce schimbată e!! FOTO
Ilie Bolojan a numit-o în funcție! O figură discretă, dar apreciată de o mare parte a românilor, apare acum în centrul puterii, după decizia luată de președintele interimar. Val de reacții
Viva.ro
Ilie Bolojan a numit-o în funcție! O figură discretă, dar apreciată de o mare parte a românilor, apare acum în centrul puterii, după decizia luată de președintele interimar. Val de reacții
Julieta Szönyi a fost înmormântată. Poza din tabloul funerar e tulburătoare. Cine este soțul văduv, împietrit de durere: "Ne-am iubit cu toată puterea sufletului"
Libertateapentrufemei.ro
Julieta Szönyi a fost înmormântată. Poza din tabloul funerar e tulburătoare. Cine este soțul văduv, împietrit de durere: "Ne-am iubit cu toată puterea sufletului"
Blackoutul din Peninsul Iberică este doar începutul. „Noul Nostradamus” avertizează asupra unui colaps digital global: „Evitați marile centre urbane”
Adevarul.ro
Blackoutul din Peninsul Iberică este doar începutul. „Noul Nostradamus” avertizează asupra unui colaps digital global: „Evitați marile centre urbane”
Autopsia finală a soției lui Gene Hackman, Betsy Arakawa, dezvăluie noi detalii tragice ale morții sale. Ce au descoperit autoritățile
Elle.ro
Autopsia finală a soției lui Gene Hackman, Betsy Arakawa, dezvăluie noi detalii tragice ale morții sale. Ce au descoperit autoritățile
Leguma care “mănâncă” zahărul din sânge! Se spune că e dușmanul de temut al diabetului! E ieftină, dar puțini știu câte beneficii are pentru sănătate!
Unica.ro
Leguma care “mănâncă” zahărul din sânge! Se spune că e dușmanul de temut al diabetului! E ieftină, dar puțini știu câte beneficii are pentru sănătate!
ANIMAŢIE. Greşelile care au dus la moartea copiilor din Huedin, găsiţi înecaţi
Observatornews.ro
ANIMAŢIE. Greşelile care au dus la moartea copiilor din Huedin, găsiţi înecaţi
Horoscop 1 mai 2025. Racii sunt în elementul lor, ceea ce înseamnă că descoperă mai ușor motive să se simtă bine în propria piele
HOROSCOP
Horoscop 1 mai 2025. Racii sunt în elementul lor, ceea ce înseamnă că descoperă mai ușor motive să se simtă bine în propria piele

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI