În primele două luni ale anului 2018, au fost înregistrate, gratuit pentru cetățeni, peste 40.000 de cărți funciare. Prin Programul național de cadastru și carte funciară 2015-20123 (PNCCF), au fost înregistrate, de la începutul anului, până la data de 02.03.2018, 42.987 de cărți funciare.

Topul județelor în Programul național de cadastru

Județul cu cel mai mare număr de cărți funciare este Dolj, cu 21.439 de immobile înregistrate de la începutul anului. Este urmat de Arad, cu 4.621 de cărți funciare eliberate în primele două luni ale anului, apoi Alba, cu 3.630 de cărți funciare, Ialomița, cu 3. 055 de cărți funciare, Olt, cu 1.968 de cărți funciare, Bacău- 1.677 de cărți funciare, Bistrița Năsăud- 1.117 de cărți funciare, Caraș-Severin- 640 de cărți funciare, Bihor- 638 de cărți funciare și Timiș, cu 635 de cărți funciare. Demarat în urmă cu doi ani, Programul național de cadastru și carte funciară (PNCCF 2015-2023) are drept scop înregistrarea  tuturor proprietăților imobiliare de pe teritoriul României. Programul este gratuit pentru cetățeni, lucrările fiind finanțate din fonduri primite de la Uniunea Europeană, precum și din fonduri prprii ale Agenției Naționale pentru Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI).

Și certificatele de moștenitor se eliberează gratuit

Prin acest peogram național se face înregistrarea gratuită a proprietăților în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, se înscriu gratuit în cartea funciară  deținătorii care nu au acte de proprietate, prin eliberarea de certificate pentru înscrierea acestor posesori ca proprietari. De asemenea, prin PNCCF sunt eliberate gratuit certificatele de moștenitor pentru succesiunile nedeschise prin suportarea onorariului notarilor publici de către ANCPI, în vederea înscrierii în cartea funciară a proprietarilor. În cadrul PNCCF lucrările de cadastru  nu încep la cererea proprietarului/ posesorului/ deţinătorului. Lucrările de înregistrare sistematică se efectuează la nivel de unitate administrativ-teritorială (UAT), conform H.G. nr. 294/2015.

Primăriile trebuie să-i informeze pe proprietari

Până la ora actuală, programul a fost demarat în majoritatea județelor din țară. Potrivit legii, în toate localitățile vizate, primăriile sunt obligate să tipărească şi să distribuie materiale informaţionale (pliante, postere) și să organizeze cel puţin două runde de întâlniri de informare cu locuitorii. Prima rundă se va organiza înaintea începerii lucrărilor de teren, iar a doua rundă în perioada de pregătire a documentelor tehnice ale cadastrului. De asemenea, primăriile sunt obligate să organizeze cel puţin două puncte de informare, unde cetăţenii pot solicita explicaţii suplimentare. Potrivit ANCPI, la nivelul unei localități, întreaga procedura va dura între 12 și18 luni. Durata este determinată de mărimea localității și de modul cum au fost aplicate legile proprietății. Toate lucrările sunt gratuite pentru cetățeni, finanțarea lucrărilor, inclusiv a actelor de succesiune, fiind asigurată din veniturile proprii ale ANCPI și din alte surse, inclusiv fonduei europene.

Citeste si: Cum se va derula programul de cadastru gratuit în cele 660 de localități deja selectate. Interviu cu Radu-Codruț Ștefănescu

 

 

 

Urmărește-ne pe Google News