Conform documentului, finanțarea acordată prin prezentul program reprezintă o strategie pentru o perioadă de 3 ani (2017 — 2019), prin care Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) își propune să contribuie la încurajarea achiziției de autoturisme noi din ce în ce mai performante din punct de vedere al impactului asupra mediului.
Noutatea programului este că, începând din 2017, se introduc praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziția cărora se poate obține prima de casare. Astfel, cuantumul primei de casare va fi de 6.500 de lei și se va acorda în funcție de cantitatea de emisii de CO2/km generată de sistemul de propulsie al autovehiculului nou achiziționat, în regim de funcționare mixt, după cum urmează: în anul 2017, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g CO2/km; în anul 2018, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km; în anul 2019 pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 110 g CO2/km.
Conform documentului, care nu menționează un buget al programului, la prima de casare de bază se poate adăuga, în 2017, un ecobonus de 1.500 lei la achiziționarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km în regim de funcționare mixt.
Pentru anul 2018, valoarea ecobonusului este similară, însă numai pentru cazul în care este cumpărată o mașină nouă echipată cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 96 g CO2/km în regim de funcționare mixt.
Nu în ultimul rând, la achiziționarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 95 grame de CO2/km în regim de funcționare mixt, se va acorda, în 2019, un ecobonus în cuantum tot de 1.500 de lei.
Pe de altă parte, în cazul achiziției unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid, valoarea ecobonusului va fi de 2.500 de lei.
Prima de casare și ecobonusul se scad de către producător din prețul de comercializare cu TVA al autovehiculului nou, iar prima de casare se poate cumula cu ecotichetul acordat în cadrul Programului de promovare a vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, în condițiile prevăzute prin ghidurile celor doua programe. În această situație, cumularea ecobonusului este exclusă.
Proiectul de act normativ supus aprobării a fost avizat în ședința Comitetului Director al Administrației Fondului pentru Mediu din 13 martie 2017.
Proiectul de Ordin de ministru pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național va fi supus dezbaterii publice timp de 10 zile, iar cetățenii și instituțiile interesate pot transmite opinii/propuneri/sugestii la Ministerul Mediului — Administrația Fondului pentru Mediu.
Citește și: Prețurile RCA ar putea crește din luna mai. Se revine la nivelul ridicat de dinainte de plafonare
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro