După ce România a anunţat încă din decembrie condiţiile programului “Rabla”, Germania şi Austria au aplicat şi ele măsuri similare.
Guvernul german a decis să plătească 2.500 de euro şoferilor care vor să renunţe la actuala maşină, cu o vechime de cel puţin nouă ani, în favoarea unui autovehicul nou ce respectă ultimele norme de mediu. Guvernul de la Berlin a hotărât să renunţe la taxa auto calculată în funcţie de capacitatea cilindrică a maşinilor, normă ce va fi înlocuită cu o taxă bazată pe emisiile de CO2.
Guvernul austriac plăteşte o primă de casare de 1.500 de euro, pentru maşinile mai vechi de 16 ani, aflate încă în stare de funcţionare, cu o condiţie: proprietarul să-şi cumpere un autoturism nou, care să respecte normele de poluare în vigoare. 45 de milioane de euro investesc statul austriac şi industria auto din Austria în programul “Rabla”, care începe la 1 aprilie.
Guvernul României a decis în ultima lună a anului 2008 activarea mai devreme a programului “Rabla”, care va presupune un efort bugetar de 60 milioane de euro, acoperit din Fondul de Mediu, cel care încasează taxa de poluare auto. Programul va continua pentru un număr de 60.000 de autovehicule, iar prima de casare a fost majorată la 3.800 lei (circa 900 €).
Taxa auto, modificată de 4 ori într-un an
Taxa auto a fost considerată, şi pe bună dreptate, cea mai controversată taxă a guvernului Tăriceanu. Indiferent de formele sub care a fost aplicată, ea a stârnit valuri de revoltă din partea producătorilor, a importatorilor de maşini second-hand, dar şi a celor care au „simţit-o” cel mai acut: cumpărătorii. Libertatea vă prezintă, pe scurt, evoluţia celei mai contestate plăţi efectuate vreodată în favoarea bugetului de stat.
1 ianuarie 2007. Intră în vigoare taxa pentru prima înmatriculare a autovehiculelor din România. Taxa reprezenta până la 15% din valoarea autovehiculului şi a fost introdusă pentru toate categoriile de vehicule, noi sau second-hand, atât pentru populaţie, cât şi pentru firme.
12 ianuarie 2007. Considerând că e restricţionată libera circulaţie a mărfurilor, Comisia Europeană începe o anchetă. Scopul ei: chemarea României în judecată.
Martie 2007. Comisia Europeană iniţiază procedurile legale împotriva României. Tăriceanu declară că nu va renunţa la taxa de primă înmatriculare.
Noiembrie 2007. Comisia Europeană cere în mod oficial României să elimine taxa de primă înmatriculare, în termen de două luni.
Ianuarie 2008. Guvernul României anunţă că taxa va scădea proporţional cu vechimea, în cazul autovehiculelor cu aceeaşi capacitate cilindrică şi încadrate în aceeaşi normă de poluare Euro. Guvernul propune taxa de mediu, numai bună pentru a arunca praf în ochii Comisiei Europene. Urmarea: înmatricularea maşinilor noi se scumpeşte.
1 iulie 2008. Intră în vigoare taxa de mediu. Pentru prima dată în istorie, în iulie 2008 numărul înmatriculărilor de autoturisme rulate depăşeşte numărul celor noi.
Noiembrie 2008. Guvernul decide ca taxa de poluare auto, percepută la achiziţia maşinilor noi, să fie suspendată până la 31 decembrie 2009. Motivul: limitarea importurilor de maşini vechi.
4 decembrie 2008. Guvernul decide triplarea taxei de poluare auto la achiziţionarea vehiculelor second- hand de import. Teoretic, măsura încearcă să încurajeze industria auto din România, afectată puternic de criza economică internaţională, dar şi de invazia maşinilor secondhand.