O taxă de poluare ar urma să intre în vigoare începând cu 1 ianuarie 2023 în București, iar posesorii de vehicule non-Euro, Euro 1 și Euro 2 ar urma să plătească taxe ce variază între 20 de lei pe zi și 5.500 de lei pe an, conform proiectului, obținut de Libertatea.
Potrivit documentului, de la începutul anului viitor se va institui o zonă de emisii reduse pe toate drumurile aflate pe teritoriul municipiului București.
Circulația mașinilor poluante va fi permisă între orele 8-20 doar cu plata taxei, cu excepția zilelor libere, când vor putea circula toate mașinile.
Taxele propuse sunt:
- 20 de lei pe o zi
- 55 de lei pe 3 zile
- 120 de lei pe 7 zile
- 500 de lei pe 30 de zile
- 5.500 de lei pe an.
Toate vehiculele înmatriculate în alte localități, indiferent de gradul de poluare, vor plăti similar. Singura diferență este existența unei taxe pe 5 zile de 90 de lei, în loc de una pe trei zile de 55 de lei.
Conform proiectului, plata ar trebui să se facă prin mijloace accesibile, precum SMS.
Nerespectarea prevederilor va duce la plata unor amenzi între 4.000 și 5.000 de lei.
Ce vehicule sunt afectate
De la 1 ianuarie 2023 nu vor mai putea circula fără taxă:
- Motociclete, mopede, tricicluri, cvadricicluri non-Euro și Euro 1
- Mașini pe motorină cu greutate sub 1.000 de kilograme non-Euro, Euro 1 și Euro 2
- Autovehicule diesel cu masa între 1.000 și 2.000 kilograme non-Euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3
- Autovehicule diesel cu masa în gol de peste 2.000 kilograme non-Euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3 și Euro 4
- Mașini pe benzină, GPL (gaz petrolier lichefiat), GNC (gaz natural comprimat) și GNL (gaz natural lichefiat) cu masa sub 1.000 kilograme non-Euro și Euro 1
- Autovehicule pe benzină, GPL, GNC și GNL de peste 2.000 de kilograme non-Euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3.
Anual, categoriile se schimbă conform unui grafic din anexa proiectului. Acesta este prezentat la finalul articolului.
Banii strânși, cheltuiți pe proiecte eco
Banii colectați din taxe vor ajunge într-un fond special al municipiului București, unde vor fi virate și sumele din amenzile date pentru nerespectarea prevederilor.
Din banii colectați urmează să fie realizate piste de biciclete, să fie cumpărate mijloace de transport în comun electrice sau hibrid, se va putea amenaja infrastructura de încărcare pentru vehicule electrice, dar și parcări pentru biciclete și trotinete.
De asemenea, din banii strânși se vor putea acorda stimulente financiare pentru achiziția unei mașini electrice care cântărește sub 1,5 tone.
Excepții de la reguli
Vor fi și o serie de excepții de la prevederi:
- Vehiculele SMURD, mașinile pompierilor și ambulanțele
- Mașinile ministerului Justiției afectate transportului de deținuți sau restabilirii ordinii în penitenciar
- Mașini ale serviciilor secrete
- Mijloace de transport în comun
- Vehicule ale persoanelor cu dizbilități, etc.
Inițiatori de la USR, PNL și PMP
Potrivit documentului primit de Libertatea, proiectul este inițiat de mai mulți consilieri generali: Anamaria Gram (USR), Florin Covaci (USR), Cosmin Șmighelschi (USR), Luminița Șerban (USR), Răzvan Mitu (PNL), George Nicolaie (PNL) și Marian Podar (PMP).
Acesta se află pe circuitul de avizare și este posibil să sufere modificări.
Nicușor Dan nu susține noua taxă
Primarul general Nicușor Dan s-a delimitat de noua taxă.
„Având în vedere informațiile apărute în presă potrivit cărora Primarul General, Nicușor Dan, dorește să introducă o așa-zisă taxă de poluare care trebuie plătită de autoturismele care circulă prin centrul Bucureștiului, Primăria Capitalei anunță că: «Primarul General nu a inițiat și nu susține un astfel de proiect»”, se arată într-un comunicat semnat de direcția de presă a PMB.
Anamaria Gram, consilieră USR: Am plecat de la modelul Paris
Contactată de către Libertatea, coinițiatoarea proiectului Anamaria Gram a afirmat că scopul este reducerea poluării din oraș și protejarea sănătății populației.
„Este un proiect transpartinic, realizat împreună cu colegii din PNL și PMP. Ca model, am plecat după modelul din Paris. În multe capitale europene ar fi fost fără taxă, dar era cu interdicție (de circulație a mașinilor poluante – n.r.). Noi nu am vrut să facem cu interdicție. Astfel, mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2 pot circula oricând, doar că între orele 8:00 și 20:00 vor putea circula doar cu plata acestei taxe”, a spus Gram.
Aceasta a precizat că proiectul oferă predictibilitate cetățenilor.
„Mergem pe predictibilitate, astfel încât cetățenii să știe că în câțiva ani trebuie să își achiziționeze autoturisme cu norma Euro 6. Poluarea afectează întâi de toate copiii. Proiectul lui Firea (din 2019 – n.r.) nu lua în calcul decât zona centrală, ceea ce devia traficul prin cartiere, dar poluarea rămânea. Toți locuitorii trebuie să aibă dreptul la sănătate”, a punctat Anamaria Gram.
Întrebată de faptul că toate mașinile din provincie ce trec prin București vor fi obligate să achite taxa de poluare, aceasta a spus că măsura este dură, dar că proiectul va putea fi „îndulcit” în timpul dezbaterilor publice.
Ciucu analizează
Contactat de Libertatea, Ciprian Ciucu – președinte PNL București și primarul Sectorului 6 – a declarat că inițiativa a fost prezentată public înainte de a fi discutată.
„Vom analiza proiectul și vom decide dacă-l susținem sau nu. Acum este prematur să ne pozitionăm de o parte sau de alta, mai a ales că propunerea a fost prezentată public înainte de a o discuta cu noi”, a precizat Ciucu.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro