Majoritatea măsurilor vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2023. Majorarea accizei la țigări și la băuturi alcoolice va fi din 1 august.
Impactul bugetar estimat este de plus 2,2 miliarde de lei în 2022 și 13,4 miliarde lei în anul 2023.
- Impozitul pe profit
Se propune extinderea facilităţii privind scutirea de impozit a profitului investit şi pentru investiţiile în active utilizate în activitatea de producţie şi procesare, activele reprezentând retehnologizare, pentru stimularea contribuabililor de a dezvolta noi capacităţi de producţie şi de a le moderniza pe cele existente.
- Impozitul pe dividende
Se propune majorarea cotei impozitului pe dividende, de la 5% la 8%, pentru dividendele distribuite/plătite între persoane juridice române, precum şi pentru cele distribuite/plătite nerezidenţilor.
- Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
În ceea ce priveşte impozitarea microîntreprinderilor, proiectul propune reducerea plafonului veniturilor obţinute în anul precedent, de la un milion la 500.000 de euro, dar şi instituirea condiţiei ca microîntreprinderea să aibă cel puţin un salariat.
În prezent, cotele de impunere sunt diferenţiate la microîntreprinderi în funcţie de numărul de salariaţi, fiind aplicabilă o cotă de 1% în cazul în care microîntreprinderea are cel puţin un salariat şi o cotă de 3% dacă microîntreprinderea nu are salariaţi. În condiţiile în care, conform noului proiect, microîntreprinderile vor fi obligate să aibă cel puţin un salariat, se elimină cota de impozitare de 3%.
- Impozitul pe venit şi contribuţii sociale obligatorii
Se propune abrogarea prevederii potrivit căreia persoanele fizice care desfăşoară activităţi sezoniere în HoReca, dintre cele prevăzute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, în cursul unui an sunt scutite la plata impozitului pentru veniturile realizate din salarii şi asimilate salariilor.
De asemenea, în proiect se propune revizuirea reglementării privind acordarea facilităţilor fiscale în sectorul construcţii, precum şi în sectorul agricol şi în industria alimentară în sensul în care vor beneficia de facilităţile fiscale numai persoanele fizice care obţin venituri din salarii şi asimilate salariilor realizate în baza contractelor individuale de muncă încheiate cu angajatori care se încadrează în condiţiile prevăzute la art. 60 pct. 5 şi pct. 7 din Codul fiscal.
Se propune modificarea plafonului până la care se acordă facilitățile fiscale în domeniul construcțiilor, sectorul agricol şi în industria alimentară, respectiv de la 30.000 de lei lunar la 10.000 de lei lunar, inclusiv. Pentru partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 10.000 de lei nu se aplică facilităţile fiscale.
Prevederea va intra în vigoare la data 1 ianuarie 2023 şi se aplică începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023.
- Deduceri pentru cei cu salarii sub 4.500 de lei
Deducerile personale de bază se acordă în funcție de salariul angajatului și de numărul persoanelor pe care le are în întreținere. Deducerea pentru un angajat cu salariul minim, poate ajunge până la 45% din salariu, dacă are 4 persoane în întreținere. Pentru un angajat cu salariul minim, fără persoane în întreținere, deducerea este de 20%.
- Angajații part-time vor plăti contribuții echivalente cu cele ale salariului minim brut pe țară
Se propune introducerea ca bază lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale și al contribuției de asigurări sociale de sănătate salariul minim brut pe țară garantat în plată, pentru veniturile realizate în baza contractelor individuale de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial al căror nivel este sub acest prag.
Venitul luat în calcul va fi salariul minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuţiile și nu venitul realizat de salariat.
- Sfera de aplicarea a cotei reduse de TVA de 5% pentru livrarea de locuinţe către persoane fizice se restrânge
În proiectul de ordonanţă se propune ca, începând cu data de 1 ianuarie 2023, să se restrângă sfera de aplicarea a cotei reduse de TVA de 5% pentru livrarea de locuinţe către persoane fizice, ca parte a politicii sociale, în sensul în care persoanele fizice să beneficieze de această facilitate o singură dată, respectiv să achiziţioneze, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă a cărei valoare nu depăşeşte suma de 600.000 de lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 5%.
- Se majorează cotele de impunere în cazul veniturilor obţinute din jocuri de noroc
Potrivit proiectului de Ordonanţă de modificare a Codului fiscal, în cazul veniturilor obţinute din jocuri de noroc, se propune menţinerea modalităţii de determinare a impozitului pe venit prin aplicarea unui barem de impunere cu tranşe de venit asupra fiecărui venit brut, cu cote de impunere cuprinse între 10% şi 40%. Totodată, baremul de impunere propus cuprinde şi modificarea tranşelor de venit.
În cazul veniturilor obţinute ca urmare a participării la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine şi lozuri se propune modificarea plafonului neimpozabil la nivelul a 600 de lei, inclusiv, pentru fiecare fiecare venit brut primit de contribuabil.
- Taxa pe valoarea adăugată
Se propune ca, începând cu data de 1 ianuarie 2023, să se excludă din sfera de aplicare a facilităţii cotei reduse de TVA de 9%, pe lângă excepţia prevăzută deja pentru băuturi alcoolice, şi băuturile nealcoolice care care conţin adaos de zahăr sau alţi îndulcitori sau aromatizate. Pentru aceste produse se va aplica TVA de 19%.
- Accize şi alte taxe speciale
Majorarea accizelor pentru alcool şi băuturi alcoolice se va face începând cu 1 august 2022, având în vedere că nivelul accizelor pentru aceste produse nu a mai fost actualizat de la rescrierea Codului Fiscal, potrivit proiectului de ordonanţă pentru modificarea Codului Fiscal, publicat luni seară.
Tot de la 1 august 2022, se propune creşterea nivelului accizei totale pentru ţigarete, de la 563,97 de lei/1.000 ţigarete la 594,97 de lei/1.000 ţigarete, precum şi adoptarea unui nou calendar de creştere graduală a nivelului accizei totale pentru ţigarete, ţinând cont de necesitatea respectării legislaţiei unionale în domeniul produselor din tutun, securizarea veniturilor bugetare şi asigurarea predictibilităţii fiscale necesare sectorului.
Proiectul de modificare a Codului Fiscal, integral, precum și Nota de fundamentare pot fi consultate aici:
- Documentul: Ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal
- Document: Notă de fundamentare
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro