UPDATE 13.00 – Proiectul Oxigen a fost aprobat. Mașinile cu normă de poluare sub Euro 4 vor fi interzise complet în Capitală din 2024
Proiectul Oxigen a fost aprobat cu 31 de voturi „pentru”, șapte voturi „împotrivă” și 13 abțineri.
Proiectul a trecut cu amendamentul Gabrielei Firea, acela de a amâna plata vinietei pentru mașinile cu normă de poluare Euro 4, până la 1 ianuarie 2021.
De asemenea, potrivit unui amendament al consilierilor generali ALDE, mașinile cu normă de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 vor fi complet interzise în București începând cu 1 ianuarie 2022. Mașinile Euro 3 vor fi și ele interzise pe străzile Capitalei începând cu 1 ianuarie 2024.
S-au aprobat ambele amendamente ale PSD și ALDE pentru că se completează reciproc, iar legea permite acest lucru.
În același timp, amendamentul adus de USR a fost respins.
UPDATE 11:40 – Vinieta pentru Euro 4, introdusă din 2021. Firea: „Oigenul nu e politic”
Primarul Capitalei Gabriela Firea a anunțat, la începutul ședinței CGMB, că va aduce un amendament proiectului Oxigen, conform căruia restricțiile pentru mașinile cu normă de poluare Euro 4 să fie impuse începând cu 2021.
Edilul a criticat acuzațiile aduse pe marginea vinietei de București și a spus că scopul proiectului este exclusiv reducerea poluării.
„Niciodată, în întreaga lume, cine a luptat cu poluarea și a luptat real, nu a realizat proiecte pentru oameni săraci și bogați, separat. Se elimină poluarea. De ce e necesar acest proiect? S-a spus că nu ar fi așa poluant Bucureștiul… Suntem pe locul 6 în Europa, un loc fruntaș la ceva negativ. Avem amenințarea cu infringement. Dincolo de orice sumă și orice amenințare, discutăm despre sănătatea oamenilor. De aceea este necesar acest proiect. Banii de pe vinietă vor merge către proiecte pentru mediu. Oxigenul nu este politic”, a declarat Gabriela Firea.
Proiectul Oxigen s-a aflat mai bine de o lună în dezbatere publică și a fost modificat de mai multe ori, în urma sugestiilor făcute de cetățeni, asociații și ONG-urilor.
Dacă va fi aprobat, proiectul va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2020.
Mașinile poluante, interzise în centru
În forma inițială a proiectului, doar mașinile care nu erau înmatriculate în București și Ilfov plăteau o taxă, iar cele sub Euro 3 nu aveau deloc acces în centrul orașului.
Forma cu care proiectul intră acum în dezbaterea CGMB prevede interzicerea circulației mașinilor cu normă de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 în centrul Capitalei, asta însemnând zona delimitată de Piața Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – Șos. Ștefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Șincai – str. Lânăriei – Calea Șerban Vodă – bd. Mărășești – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertății – Calea 13 Septembrie – șos. Pandurilor – șos. Cotroceni – Splaiul Independenței – str. Știrbei Vodă – str. Berzei – str. Buzești – Piața Victoriei.
Restricțiile se aplică de luni până vineri, între orele 07:00 – 22:00, excepție făcând zilele de sărbători legale.
Potrivit proiectului, mașinile sub Euro 3 vor avea acces în zona centrală noaptea și în weekend-uri, iar în restul orașului, acestea pot circula liber doar dacă plătesc vinieta Oxigen.
Aceeași taxă ar urma să fie plătită și de șoferii care dețin autoturisme cu norme de poluare Euro 3 și Euro 4 și vor să circule pe străzile Bucureștiului, inclusiv în zona centrală.
Scopul proiectului este, spune municipalitatea, reducerea poluării din București și fluidizarea traficului.
Carele televiziunilor, autobuzele, ambulanțele, mașinile SRI, fără vinietă
Proiectul mai prevede că au acces liber pe toate arterele Capitalei mașinile electrice, hibride și cele cu norma de poluare Euro 5 și Euro 6.
Există, însă, și alte excepții.
Astfel, sunt scutite de la plata vinietei:
- vehiculele pe două roți, precum bicicletele, motocicletele și scuterele;
- vehiculele special adaptate persoanelor cu dizabilități;
- carele televiziunilor și ale posturilor radio;
- ambulanțele, autobuzele și troleibuzele STB;
- autospecialele pompierilor și alte vehicule ale Ministerului de Interne;
- mașinile SRI, SPP, SIE și STS;
- vehiculele deținute de Administrația Națională a Penitenciarelor, Agenția Națională de Administrare Fiscală;
- mașinile de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public.
Nu plătesc taxa de acces nici proprietarii mașinilor istorice și șoferii autoturismelor exceptate prin acorduri sau tratate internaționale la care România este parte.
Cât costă vinieta Oxigen
Taxa de acces în București pentru o zi este 15 lei pentru mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2 și 5 lei pentru Euro 3 și Euro 4.
Pentru o lună, șoferii vor scoate din buzunar 300 de lei dacă au mașină non-Euro, 250 de lei dacă dețin un vehicul Euro 1, 200 de lei pentru Euro 2, 100 de lei pentru Euro 3 și 80 de lei pentru Euro 4.
Vinieta pe jumătate de an costă 1.100 de lei pentru norma de poluare non-Euro, 1.000 de lei pentru Euro 1, 900 de lei pentru Euro 2, 450 de lei pentru Euro 3 și 350 de lei pentru Euro 4.
Pentru un an, vinieta Oxigen costă 1.900 de lei pentru mașinile non-Euro, 1.700 de lei pentru Euro 1, 1.500 de lei pentru Euro 2, 700 de lei pentru Euro 3 și 500 de lei pentru Euro 4.
Șoferii care nu au vinieta corespunzătoare vor fi sancționați cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei.
Amenzile vor putea fi date atât de polițiști și polițiști locali, cât și de „împuterniciți ai primarului general”.
Consilierii USR pun condiții
Consilierii generali USR spun că taxarea autoturismelor în funcție de gradul de poluare este o idee bună, pentru că poate duce într-adevăr la reducerea traficului auto și implicit a poluării. Ei sunt însă de părere că proiectul are încă probleme.
De exemplu, deși sunt taxați, ca într-o „pedeapsă”, bucureștenilor nu li se dau alternative: transportul în comun este învechit și deficitar, proiectele mari de infrastructură nu sunt finalizate, iar benzile unice pentru autobuze nu au fost create. În acest fel, ei în continuare vor folosi mașinile personale pentru a circula în oraș.
Consilierii vin astfel cu amendamente la proiect și cer:
- modificarea tarifelor astfel încât plata să se facă în funcție de numărul de zile în care mașina este utilizată propriu-zis;
- înființarea de benzi unice în zona centrală delimitată și respectarea lor;
- exceptarea parcărilor tip park&ride de la zonele unde taxa este obligatorie;
- utilizarea fondurilor colectate prin taxă exclusiv pentru lucrări, investiții și proiecte din domeniul protecției mediului care contribuie direct sau indirect la îmbunătățirea condițiilor de transport și a calității aerului;
- informarea constantă a publicului cu privire la nivelul de poluare și informarea cu privire la rezultatele aplicării acestei taxe la șase luni de la introducerea ei.
Consilierii generali ai USR București spun că vor vota proiectul Oxigen doar dacă aceste amendamente sunt adoptate.
„Deocamdată, însă, în forma în care a fost propus, proiectul cere bucureștenilor să plătească din buzunar trei ani și jumătate de incompetență și indiferență a Gabrielei Firea față de problema poluării aerului”, susțin consilierii USR.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro