Presa fidelă Kremlinului, bloggerii și toți purtătorii de cuvânt oficiali sau neoficiali ai Moscovei acționează pe baza unor manuale de propagandă atent elaborate la Kremlin, care acoperă fiecare eveniment de pe front sau din Rusia și explică destinatarilor, în mod detaliat, cum ar trebui să se adreseze cetățenilor.

Ultimele manuale, consultate de publicația independentă rusă Meduza, le arată ziariștilor și propagandiștilor cum să vorbească despre mobilizarea parțială decretată de Putin – pe care o cataloghează drept „reușită”, despre situația de pe front – numită „victorioasă” și despre noua ordine mondială pe care Rusia o schimbă cu succes.

Nu în ultimul rând, manualele enumeră emoțiile pe care presa și propaganda trebuie să le trezească în rușii obișnuiți.

Meduza a intrat în posesia a cel puțin zece astfel de documente, redactate la Kremlin în perioada aprilie-octombrie. Autenticitatea textelor a fost confirmată de o sursă apropiată de administrația prezidențială rusă, precum și de un angajat al presei de stat care a consultat manualele la locul de muncă, scrie publicația independentă.

Fiecare document are o structură clară. Toate textele identifică „evenimentul principal” pe care presa trebuie să îl comunice rușilor.

Spre exemplu, în documentele redactate la începutul lunii octombrie, un astfel de eveniment a fost reprezentat de rezultatele unui sondaj potrivit căruia 75% dintre respondenți ar avea o atitudine „pozitivă” față de anexarea teritoriilor ucrainene – iar alți 83% ar fi de acord că Rusia trebuie „să protejeze interesele locuitorilor, chiar dacă acest lucru complică relațiile cu alte țări”.

„Cetățenii ruși sunt încrezători în corectitudinea și legitimitatea alegerii cetățenilor din regiunile (anexate) DNR, LNR, Herson și Zaporojie” – aceasta este concluzia pe care jurnaliștii și propagandiștii trebuie să o transmită cetățenilor.

De notat că referendumurile care au fost urmate de anexarea formală a celor patru regiuni ucrainene de către Rusia au fost criticate de comunitatea internațională și catalogate drept o farsă.

„Imaginea victoriei”

Manualele metodologice ale Kremlinului enumeră, de asemenea, principalele linii informaționale care trebuie transmise cetățenilor, scrie Meduza. Documentul din 4 octombrie enumeră astfel de „linii”, vorbind printre altele despre „consolidarea Rusiei”, despre „imaginea victoriei operațiunii militare” și despre „noua ordine mondială”.

La capitolul legat de „consolidarea Rusiei” se precizează că țara „a adăugat oficial patru regiuni”.

De asemenea, se specifică exact cum ar trebui să vorbească propagandiștii și ziariștii despre mobilizare, un eveniment care a generat proteste și disensiuni în societate și care a împins sute de mii de ruși să fugă din țară.

Manualele ocolesc aceste aspecte negative și precizează că rușilor ar trebui să li se spună că „majoritatea celor mobilizați înțeleg sarcinile și obiectivele participării lor la apărarea patriei”. De asemenea, procesul de mobilizare ar trebui descris ca fiind unul de succes.

„Se formează echipe puternice, oamenii sunt gata să se ajute unii pe alții, abilitățile militare sunt ușor de reamintit și se învață altele noi”, spune manualul. „În unele regiuni, planul de mobilizare parțială a fost deja îndeplinit – și datorită participării voluntarilor”, mai sună mesajul pe care presa și propagandiștii ar trebui să îl preia.

Capitolul dedicat „imaginii victoriei” are legătură cu situația de pe front, deloc bună pentru forțele ruse în acest moment.

În ciuda faptului că, în realitate, trupele rusești s-au retras în mod constant în ultimele săptămâni și au pierdut teritorii ocupate anterior, manualele Kremlinului le sugerează jurnaliștilor să vorbească despre „victoriile” forțelor ruse.

Spre exemplu, ziariștii trebuie să sublinieze câte vehicule blindate ucrainene „au fost deja distruse de armata rusă”. În același timp, propagandiștilor li se recomandă să sublinieze că orice contraofensivă din partea forțelor armate ucrainene duce doar la „autodistrugerea Ucrainei”. Această teză nu este dezvăluită în detaliu, spune Meduza.

Republica Moldova și Maia Sandu, în vizorul Kremlinului

În secțiunea dedicată „noii ordini mondiale” se afirmă că mass-media sunt obligate să transmită publicului un mesaj simplu: este mai bine ca țările din fosta URSS „să învețe din soarta Ucrainei” și să nu strice relațiile cu Rusia.

Republica Moldova și președinta Maia Sandu sunt citate drept exemplu de comportament nepotrivit. Și asta pentru că autoritățile țării au condamnat în mod repetat invazia rusă și au anunțat controale sporite la frontieră, notează Meduza.

Teza „noii ordini mondiale”, pentru care se presupune că luptă Rusia, trebuie sprijinită și cu alte informații, spre exemplu faptul că în septembrie 2022, livrările de petrol rusesc către India au crescut cu peste 18% față de august. Aceste date ar trebui să fie un exemplu de dezvoltare a „cooperării cu țările interesate de o ordine mondială justă și echitabilă”.

„Baza emoțională”

Pe lângă liniile specifice de propagandă, notele de orientare descriu „sentimentele, senzațiile și emoțiile” pe care Kremlinul intenționează ca să le trezească în ruși cu aceste informații. Acest capitol este denumit în documente „baza emoțională”, scrie Meduza.

De exemplu, se presupune că anexarea teritoriilor ucrainene ar trebui să trezească sentimente de „unitate” și „coeziune” în rândul cetățenilor ruși. În opinia autorilor ghidurilor, atacul asupra podului din Crimeea a stârnit și el „unitate”.

În timp ce la începutul capitolului se vorbește despre faptul că destinatarii mesajelor, cetățenii ruși, ar trebui să simtă „încredere” și „mândrie”, lucrurile se schimbă pe parcurs. La începutul lunii octombrie, după contraofensivele reușite ale ucrainenilor, se vorbește foarte mult despre „speranță”.

Eficiența propagandei, pusă la îndoială

Potrivit unei surse Meduza apropiate Kremlinului, aceste texte sunt redactate de către Direcția de Proiecte Publice a administrației prezidențiale, care supraveghează instituțiile media, bloggerii și rețelele sociale.

Alexei Zharich, șeful adjunct al biroului, care a lucrat ca director adjunct al uzinei de mașini Uralvagonzavod la începutul anilor 2010, ar fi omul responsabil pentru elaborarea notelor de orientare. Acesta nu a răspuns la întrebările Meduza.

„Deci, în principiu, toată propaganda este în stilul Uralvagonzavod”, a comentat cu ironie interlocutorul Meduza, jurnalistul care lucrează pentru un organ de presă de stat, ce primește instrucțiuni de la Kremlin.

Acesta a adăugat că, de la începutul războiului, personalul administrației prezidențiale nu a reușit să vină cu nimic nou.

„Sincer, este dificil pentru acești oameni (de la Kremlin) în vremuri de război. Nu putem contracara presa ucraineană. Cadavrele desfigurate ale soldaților ruși sunt greu de acoperit cu pozitivitate”, a susținut un alt oficial al presei proguvernamentale, intervievat de Meduza.

Și alți interlocutori ai Meduza au pus la îndoială eficiența acestor metode. Un consultant politic care a lucrat anterior cu administrația prezidențială a declarat că tezele din manualele metodologice nu pot convinge decât un „public loialist” care nu este interesat de surse alternative de informare.

Sursa Meduza, apropiată de conducerea partidului lui Putin Rusia Unită, a subliniat la rândul ei că elaborarea manualelor de instrucțiuni „nu este neapărat o metodă de gestionare a stării de spirit a maselor, ci mai degrabă o activitate zilnică”.

„Instituțiile media și bloggerii sunt toate un mecanism uriaș, care funcționează zilnic, alimentat cu bugete de milioane de dolari. Mecanismul trebuie să funcționeze și să genereze un produs, din simplul fapt al existenței sale, deoarece generează venituri pentru participanții la mecanism. Iar costurile opririi sau chiar ale unei întreruperi prelungite sunt prea mari”, a spus sursa citată de Meduza.

 
 

Urmărește-ne pe Google News