Serviciile de ridesharing, cum sunt Uber sau Taxify, vor avea nevoie de autorizație din partea autorităților locale, în localitățile în care îi desfășoară activitatea, iar șoferii vor avea un prag minim de vârstă pentru a putea face transport prin intermediul platformelor electronice, prevede o propunere de lege de reglementare a serviciilor de ridesharing inițiată de 69 de parlamentari PSD (Partidul Social Democrat), UDMR (Uniunea Democrată Maghiară din România) și PMP (Partidul Mișcarea Populară), printre care și doi actuali miniștri, informează startupcafe.ro.
Această propunere vine exact în momentul în care Uber lansează în România serviciul UberGREEN, cu mașini 100% electrice. Bucureștiul e primul oraș din Europa Centrală și de Est unde va fi disponibil.
În Capitală, Reguli noi pentru taximetrie. “Gata cu Uber în București”. Iată și reacția Uber România la noile reguli pentru taximetrie. De altfel, Uber vrea să rămână în România, deși Gabriela Firea vrea altceva.
Mai nou, Uber oferă posibilitatea utilizatorilor din România să dea bacșiș șoferilor direct din aplicație.
Un șofer Uber a câștigat 788 de lei numai din bacșiș. Cât lasă românii, în medie, la o cursă.
Potrivit inițiativei legislative intrate de miercuri, 25 aprilie, în dezbaterea Senatului, serviciul prestabilit de ridesharing înseamnă „deplasarea împreună a persoanelor, cu ajutorul unui autovehicul, în baza unui contract de ridesharing încheiat între pasager(i) și șoferul autovehiculului, care este facilitat de o întreprindere autorizată conform prezentei legi, printr-o platformă/ aplicație tehnologică online”.
Platforma tehnologică este definită de propunerea de lege drept ”programul software de sine stătător / instalat pe un dispozitiv mobil prin intermediul căruia membrii înregistrați interacționează și găsesc și/sau oferă curse (transport) și încheie contractul de ridesharing”.
Acest contract de ridesharing este încheiat, prin intermediul platformei electronice, între pasager și un șofer de fiecare dată când este contractată o cursă de către un pasager. Contractul prevede termenii și condițiile în care va fi efectuată cursa de către șofer în beneficiul pasagerului – mai propun parlamentarii, majoritatea de la Putere.
Platformele de ridesharing vor avea ca obligații legale, printre altele:
- să furnizeze serviciu de suport / asistență a pasagerilor de către o echipă ce este disponibilă și accesibilă timp de 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, pentru incidente survenite pe durata cursei.
- să monitorizeze continuu prin GPS toate cursele.
- firmele care operează platformele vor trebui să păstreze detaliile fiecărei curse, timp de cel puțin 2 ani,
- să păstreze datele financiare ale șoferilor timp de cel puțin 2 ani de la data retragerii acestora din urmă de pe platformă.
- să ofere aceste date la solicitarea justificată a unei autorități competente.
- serviciul de ridesharing poate fi facilitat doar de firmele autorizate în acest sens.
- prestarea de servicii de ridesharing pe raza unei autorități administrativ-teritoriale locale va fi supusă autorizării de către autoritățile administrației publice locale ce adminstrează unitatea administrativ-teritorială respectivă.
Șoferii vor trebui să respecte, printre altele, următoarele condiții:
- să aibă vârsta minimă de 21 de ani și permis auto categoroia B cu vechime de cel puțin 1 an,
- certificatul de cazier judiciar al șoferilor trebuie să arate că nu au fost condamnați pentru infracțiuni de: siguranță pe drumurile publice, trafic și consum de droguri, infracțiuni contra vieții și sănătății corporale, pentru exploatarea persoanelor vulnerabile, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale, precum și contra patrimoniului.
- să nu fi avut permisul auto suspendat în ultmii 5 ani pentru conducere sub influența alcoolului sau a stupefiantelor,
- să nu fi fost implicați în accidente din culpa lor, rezultate cu rănirea sau decesul victimelor.
- mașinile lor să nu fie mai vechi de 15 ani.
- toate veniturile șoferilor rezultate din ridesharing vor fi impozitate în conformitate cu legislația fiscală în vigoare în România, iar plaforma de ridesharing trebuie să emită chitanță clientului, în format electronic, pe mobil, după fiecare cursă.
De asemenea, propunerea de lege ar urma să dea o lovitură persoanelor care practică transportul de pasageri, pe cont propriu, sub forma autostopului.
„Autostopul sau oferirea de curse în afara unei platforme tehnologice nu sunt considerate servicii prestabilite de tip ridesharing și sunt strict interzise (dacă nu sunt efectuate de un serviciu de transport autorizat” – prevede inițiativa legislativă.
Vă reamintim că Uber își suspendă serviciile din Grecia, după modificarea legislației, la presiunea taximetriștilor.
De altfel, există un veșnic conflict între cele două bresle. A fost bătaie între taximetriști și șoferi Uber, la Timișoara, iar mascații au intervenit în forță. A existat și un protest al taximetriștilor din Timișoara față de prezența Uber în oraș.
De la Londra la București, război total între Taxify și Uber, pe banii chinezilor. Apple este investitor indirect, BMW, Mercedes și Volkswagen se antrenează pe margine
Uber se retrage și din Asia de Sud-Est și își vinde operațiunile către rivalul Grab.
Uber a raportat pierderi de 1,1 miliarde de dolari pe ultimul trimestru din 2017.
CITEȘTE ȘI… Ce avere a lăsat Avicii în urma lui. Moștenitorii săi vor fi foarte bogați
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro