Potrivit proiectului de lege, valoarea unui voucher alternativ poate fi de 4.500 lei și dacă nu se dorește achiziționarea unei mașini noi, beneficiarii tichetului vor putea să își cumpere panouri solare, central termice sau surse alternative/ecologice, cu un coeficient de poluare redus.
Ce prevede proiectul: “Art. 1 – Se acordă suma de 4.500 lei pentru achiziția de panouri solare/central termice cu coeficient de poluare redus și surse alternative/ecologice, pentru persoanele fizice/juridice care predau, într-un centru autorizat de colectare, autovehicule pentru casare, cu o vechime mai mare de 12 ani.
Art. 2 – Justificarea sumei se face prin dovadă fiscală (factură însoțită de decontul tichetului) numai pentru produsele definite la art. 1, în termen de 30 de zile de la data primirii tichetului.”
Proiectul de lege vine și cu interdicții. Astfel, beneficiarii nu au voie să vândă sau să schimbe voucherele pentru alte produse. Comercianții care vor să se înscrie în noul program Rabla, cu produse tip panouri solare/central termice, trebuie să aibă cel puțin 3 ani vechime în activitate, pe teritoriul României.
Inițiativa legislativă va fi dezbătută mai întâi la Senat, apoi la Camera deputaților, care va fi forul decizional.
Statistică: Peste 300.000 de mașini second-hand au fost înregistrate în România în prima parte a anului 2017
Tranzacţiile cu maşinile la mâna a doua au atins un record istoric în perioada ianuarie–septembrie 2017, ajungând la 378.424 de unităţi, conform unei analize efectuate de Autovit.ro pe baza datelor publice oferite de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Astfel, în primele nouă luni din 2016, piaţa maşinilor rulate a ajuns la un număr de 222.859 de unităţi. De asemenea, şi tranzacţiile cu maşini noi au crescut cu 16%, de la 67.992 în 2016 la 78.769 maşini în perioada ianuarie – septembrie 2017.
„Anul 2017 a adus recorduri istorice pentru maşinile second-hand şi cel mai bun rezultat din ultimii opt ani pentru maşinile noi, fenomen care s-a datorat, în principal, eliminării timbrului de mediu începând cu a doua lună a anului. Această creştere s-a reflectat şi în Autovit.ro, unde numărul de români care au ales să-şi vândă maşina a crescut cu 25% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut”, a declarat Andrei Bereandă, Business Manager Autovit.ro.
Citește și: Timbrul de mediu ar putea fi înlocuit, dar nu cu o nouă taxă auto
Tranzacţiile cu maşini rulate pe plan intern (reînmatriculările) au înregistrat un maxim istoric în primele nouă luni ale acestui an, de 360.635 de unităţi. Din 2013 şi până anul anterior, reînmatriculările se situau la sub 200.000 de unităţi, potrivit DRPCIV.
Eliminarea timbrului de mediu a fost un avantaj pentru comerțul cu mașini second hand din import, astfel că luna februarie 2017 a adus un nou record de peste 67.000 de unități, de trei ori peste valoarea din februarie 2016.
Cine sunt inițiatorii: Arcaş Viorel – senator PSD; Bulacu Romulus – senator PNL; Cadariu Constantin-Daniel – senator PNL; Cazan Mircea-Vasile – senator PNL; Chirteș Ioan-Cristian – senator PNL; Dănăilă Leon – senator PNL; Dumitrescu Iulian – senator PNL; Gorghiu Alina-Ștefania – senator PNL; Hadârcă Ion – senator ALDE; Hărău Eleonora-Carmen – senator PNL; Ilie Viorel – senator ALDE; Mirea Siminica – senator PNL; Șoptică Costel – senator PNL; Pauliuc Nicoleta – senator PNL; Pereş Alexandru – senator PNL; Popa Cornel – senator PNL; Popa Ion – senator PNL; Ruse Mihai – senator ALDE; Stângă George-Cătălin – senator PNL; Talpoș Ioan-Iustin – senator PMP; Toma Cătălin Dumitru – senator PNL; Ţapu Nazare Eugen – senator PNL; Bumb Sorin-Ioan – deputat PNL; Cherecheş Viorica – deputat PNL; Lungu Tudoriţa – deputat PNL; Trăilă Cristina – deputat PNL.