Legislația română nu prevede noțiunea de “despăgubire”, însă garanția comercială prevede restituirea prețului plătit de consumator pe un produs, repararea sau înlocuirea acestuia în cazul în care acesta nu funcționează în parametrii tehnici, potrivit ANPC.
Reamintim, Renault a vândut în țara noastră peste 10.000 de mașini dotate cu motoarele de 1,2 litri TCe, recunoscute la nivel internațional ca având probleme cu consumul de ulei.
Peste 600.000 de automobile Renault, Dacia și Nissan au fost vândute, la nivel global, cu acest motor, la care se adaugă unele modele Mercedes.
Probleme cu uleiul
O parte dintre românii care au cumpărat astfel de mașini cu probleme de la Renault au devenit vocali în ultimii ani și au prezentat în presă necazurile cu care se confruntă din cauza motoarelor nefiabile.
Acestea variază de la consumul prea mare de ulei la faptul că mașinile stau prea mult în service și nu le pot folosi.
Unii dintre aceștia au avut probleme atât de mari încât Renault a trebuit să înlocuiască motoarele. În alte cazuri, Renault a răscumpărat mașinile.
Clienți nemulțumiți
Libertatea a prezentat de-a lungul timpului mai multe astfel de cazuri.
În unul dintre acestea, Ștefan Udrea – un client Renault din Drobeta-Turnu Severin – a dat în judecată compania franceză, acuzând-o că i-a vândut o mașină Dacia Duster cu motor defect. Renault spune că de vină ar fi folosirea de către acesta a unei instalații GPL neomologate.
Un alt caz este cel al Mariei Miloiu, din Brașov. Aceasta a cumpărat în 2016 un autoturism Nissan Qashqai. În doi ani, mașina a ajuns de 12 ori în service, din cauză că benzina ajungea în ulei. La un moment dat, aceasta își pusese pe automobil autocolante în care ironiza producătorul și spunea că mașina este o “rablă”. Potrivit informațiilor Libertatea, șoferița a primit o “ofertă” din partea Renault, însă nici aceasta și nici Renault nu au dorit să prezinte în ce constă despăgubirea.
Un alt caz îl constituie cel al lui Gabriel Ganea, din Galați. Din cauza deselor probleme la mașină, un Nissan Juke, acesta a primit un motor nou. Numai că nici acesta nu funcționa bine, astfel că Ganea s-a adresat Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Aceasta a constatat că reclamația sa este întemeiată. Anul trecut Renault i-a răscumpărat mașina la 90% din valoarea plătită.
Acum însă, Renault a dat-o în judecată pe soția acestuia, cea pe numele căreia a fost cumpărată mașina.
Renault nu recunoaște însă nici că a acordat vreo despăgubire și nici existența procesului, deși acesta apare pe portalul instanțelor din România.
Gabriel Ganea nu a dorit să comenteze cazul.
Ce spune legea
ANPC a precizat pentru Libertatea că legislația românească are prevederi clare privind produsele comercializate în țara noastră.
În conformitate cu Legea 449/2003, garanția comercială este definită ca fiind orice angajament asumat de vânzător față de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a prețului plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, în cazul în care acesta nu corespunde condițiilor enunțate în declarațiile referitoare la garanție sau în publicitatea aferentă.
ANPC:
Instanțele pot elimina clauzele abuzive
ANPC mai spune că legea nu prevede noțiunea de “despăgubire” şi nici nu face referire la încheierea vreunei convenții ulterioare între comerciant şi consumator.
Există însă riscul ca atunci când se întocmesc actele privind răscumpărarea mașinii sau înlocuirea acesteia să fie introduse clauze abuzive în contracte.
“Constatarea caracterului abuziv al unei clauze contractuale se face de către instanțele de judecată”, precizează instituția.