Potrivit directivei EASA, există suspiciuni că folia de cupru expandată (ECF), care trebuie să disperseze fulgerele, nu a fost montată corespunzător pe suprafața aripilor celor 13 aeronave. Potrivit autorității europene de reglementare, dacă se combină mai mulți factori, printre care și probleme în fixarea acestor elemente, un fulger puternic în aceea zonă ar putea duce la aprinderea vaporilor de combustibil și la „pierderea ulterioară” a avionului.
În aceste condiții, EASA cere inspecții și, dacă este cazul, reparații, însă nu a solicitat ca vreunul dintre avioanele vizate să fie consemnate la sol.
Cele 13 avioane sunt operate de 10 companii aeriene, au fost livrate între anii 2016 şi 2020 şi reprezintă doar 3% din flotă.
Compania Airbus, care precizează că avioanele sale sunt sigure pentru zbor, se confruntă și cu nereguli ”legate de vopsea”, semnalate de mai mulți operatori aerieni la același model de aeronavă.
Potrivit reprezentanților Qatar Airways, ar exista probleme sub vopsea, care afectează ECF şi carcasa compozită. Compania a reținut la sol 20 dintre cele 53 de avioane A350 din flota sa, în urma unei decizii a propriei autorităţi de reglementare.
Pe de altă parte, Agenţia pentru Siguranţa Aviaţiei a Uniunii Europene a transmis că nu a găsit vreun indiciu al unei probleme de navigabilitate.
Potrivit unor documente citate de Reuters, din 2016 și până în prezent, cel puțin cinci companii aeriene sau plâns de probleme legate de vopsea sau de folia de cupru expandată. Cel mai recent, compania Delta ar fi identificat astfel de defecte la cel puțin un avion, conform unor surse din industrie, relatează Reuters.
Un reprezentant al Airbus a precizat că înțelege cauza apariției acestor probleme și că lucrează cu companiile aeriene pentru îmbunătățirea lor.
De asemenea, Airbus a confirmat informații Reuters despre un avertisment din 2019 al inginerilor companiei Finnair cum că protecţia ECF se desprinde de la vârfurile aripilor unui avion A350 din cauza lipsei de răşină. Problema a fost rezolvată între timp, a transmis compania aeriană, care a confirmat și că plănuiește să schimbe designul protecţiei împotriva fulgerelor.
Foto: 123rf.com