[libgallery id=”1817954″]
După primele patru ore de protest și după doar 40 de minute de discuții cu reprezentanții șoferilor de taxi și microbuz, guvernul a promis operatorilor de taximetre că va modifica legea dedicată acestei activități pentru a limita expansiunea Uber în țara noastră. Chiar dacă au participat doar în jur de 800 de taxi și microbuze față de cele 6.000 promise de organizatori, iar circulația a fost blocată doar parția în Piața Victoriei, Gabriel Petrea, ministrul Consultării Publice şi al Dialogului Social, a dat asigurări că dorințele taximetriștilor vor fi îndeplinite.
Reamintim că Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) cerea de la autorizarea Uber în fiecare oraș așa cum sunt autorizate companiile de taxi. Astfel, Uber va trebui să primească de la fiecare primărie câte o licență de taximetrie pentru ca șoferii din orașele respective să-și desfășoare activitatea. Pe de altă parte, reprezentanții Uber din România au precizat că activitatea serviciului este la vedere, iar compania a informat guvernul privind modul de operare al șoferilor Uber.
Promisiunea de acord
Revenind la protestul început marți, în jurul orei 08.00, acesta s-a terminat după patru ore, desi trebuia să se desfășoare și ieri, și astăzi până în jurul orei 21.00
Transportatorii au renunţat la protest după ce delegaţia acestora a fost primită la Guvern, în jurul orei 11.20, iar în 40 de minute s-a ajuns la un acord privind privind promovarea Ordonanţei de Urgenţă (OUG) pentru modificarea Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere. Gabriel Petrea a promis promovarea unei astfel de ordonanțe în maximum 30 de zile.
„Proiectul a fost întocmit în urma discuţiilor cu reprezentanţii COTAR din 10 martie 2017. Se va menţine dialogul pentru rezolvarea celorlalte probleme cu care se confruntă transportatorii, inclusiv atribuirea traseelor Bucureşti-Ilfov. Sub rezerva deplină a acestor condiţii, reprezentanţii COTAR renunţă la acţiunile de protest”, este o parte din text acordului semnat de reprezentanţii COTAR cu ministrul Petrea.
Reprezentanții Uber susțin, într-un răspuns la o solicitare Digi 24, că sunt „pro-reglementare” și doresc să funcționeze „într-un cadru care definește serviciile noi” și subliniază dorința de a colabora cu autoritățile din România.
„În toată această dezbatere, lipsește actorul cel mai important – consumatorul. În România, peste 250.000 de oameni din București, Brașov, Cluj-Napoca și Timișoara folosesc și recomandă aplicația UBER pentru că oferă un serviciu de calitate, fiscalizat și civilizat. În doar doi ani, România a ajuns a cincea țară pentru UBER din Uniunea Europeană, după Anglia, Franţa, Portugalia şi Polonia. Asta arată deschiderea românilor pentru servicii digitale și nevoia pentru mai multe opțiuni de mobilitate urbană – argumente foarte puternice atât pentru autorități, cât și pentru companiile din industrie de a încuraja inovația digitală. Prin adoptarea și încurajarea serviciilor inovatoare, România poate deveni un model în regiune și se poate alătura celorlalte state din Uniunea Europeană care aleg să valorifice economia digitală în beneficiul oamenilor și nu să o limiteze.
Suntem pro-reglementare – ne dorim să funcționăm într-un cadru care definește serviciile noi precum UBER și subliniem încă o dată dorința de a colabora cu autoritățile din România pentru a găsi o soluție de reglementare în linie cu recomandările Comisiei Europene”, declară oficialii UBER România
Protest al taximetriștilor împotriva Uber – Nu au luat clienţi
Pe lângă traficul blocat din Piaţa Victoriei, taximetriştii au refuzat şi să ia clienţi. “În cele două zile de protest, 26 şi 27 aprilie, transportatorii participanţi la protest nu vor efectua nici o cursă. Ne cerem scuze pentru disconfortul pe care-l vom crea clienţilor noştri, locuitorilor din Ilfov, care nu vor mai avea mijloace de transport în zilele de protest, şi bucureştenilor”, a precizat confederaţia.
Ce-i nemulţumeşte
Reprezentanţii şoferilor de pe taxiuri şi microbuze acuză faptul că Uber ia clienţi din Capitală, deşi în Bucureşti s-au acordat licenţe doar companiilor care au îndeplinit anumite criterii, iar Uber nu a fost printre ele. Mai exact, taximetriştii vor ca Uber să se autorizeze la fel ca restul companiilor de taxi. “Ni s-a promis că se va promova OUG pentru modificarea a două articole din Legea 38/2003, în aşa fel încât activitatea neautorizată de transport să fie sancţionată, iar aplicaţiile de tip UBER să fie obligate să se autorizeze, astfel încât să funcţioneze legal, dacă vor să-şi desfăşoare activitatea în România ”, au precizat reprezentanţii COTAR.
Aceştia cer chiar interzicerea serviciului online. “Cerem scoaterea în afara legii a platformelor tehnologice online care prestează servicii de taximetrie în mod neautorizat, aşa cum s-a întâmplat în ţările europene, unde statul a vrut să-şi protejeze transportatorii autorizaţi”, solicită COTAR.
Pe de altă parte, reprezentanţii Uber spun că respectă legislaţia autohtonă din acest moment, iar toate serviciile companiei sunt fiscalizate până la ultimul leu. Aplicaţia permite şoferilor care îşi deschid PFA şi sunt autorizaţi de Uber să desfăşoare servicii fiscalizate de transport persoane.
Citește și: Război la Cluj între taximetriști și șoferii Uber. Amenzi de peste 100.000 de lei | VIDEO
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro