VEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 4

UPDATE ora 22.16: Circulația rutieră a fost reluată în condiții normale pe DN 2, în Vama Siret, județul Suceava. La această nu mai sunt blocaje în trafic ca urmare a protestelor, anunță Centrul Infotrafic.

UPDATE ora 20.28: Circulația rutieră se desfășoară pe banda 2 a ambelor sensuri de mers ale DN 2, în localitatea ilfoveană Afumați. Banda 1 va fi ocupată pe timpul nopții de autocamioanele protestatarilor care au anunțat că vor continua manifestațiile, anunță Centrul Infotrafic.

UPDATE ora 20.20: Premierul Marcel Ciolacu va avea luni dimineaţa o întâlnire de lucru cu ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, şi reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor, a anunţat Biroul de presă al Guvernului.

Întâlnirea are loc în contextul protestelor și este programată pentru ora 9.30, la Palatul Victoria.

UPDATE ora 19.00: Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a declarat că revendicările protestatarilor trebuie discutate cu Comisia Europeană, pentru că ele vizează atât interesele fermierilor și transportatorilor, dar și interesele strategice ale României.

„Am precizat că orice măsură care ține de jalon și orice măsură convenită cu Comisia Europeană s-ar întoarce împotriva lor, pentru că CE are toate argumentele pentru suspendarea fondurilor și a subvențiilor”, a spus Boloș.

„Aceste tipuri de revendicări țin de angajamente cu Comisia Europeană, noi am spus că le preluăm într-un memorandum pe care îl vom discuta cu Comisia Europeană. Nu știu în ce măsură vom găsi o soluție, dar este de bun simț pentru noi să le prezentăm”, a continuat ministrul Finanțelor.

Ministrul a mai spus că sunt 6 măsuri cu care a fost de acord, „de exemplu legea prevenției să fie aplicată numai pentru acele fapte care țin de evaziunea fiscală”.

„Este nepotrivit și nefiresc acum când Comisia Europeană ne monitorizează în mod direct, noi să adoptăm măsuri care sunt de natură să încurajeze evaziunea fiscală”, a spus Boloș.

UPDATE ora 18.12: Negocierile purtate mai bine de 3 ore la Ministerul Finanțelor nu au ajuns la niciun rezultat, iar protestele continuă, a declarat Dănuț Andruș, reprezentantul fermierilor care a fost la negocieri.

„În urma întâlnirii cu domnul ministru al finanțelor, declarăm că nu s-a ajuns la niciun acord, motivând legislația europeană. Nu s-au găsit soluții pentru reducerea cheltuielilor bugetare. În concluzie, protestul nostru va continua la nesfârșit până când aceste autorități vor înțelege că neputința dumnealor de a gestiona o țară este reală. Totul se motivează pe Comisia Europeană, PNRR”, a spus Andruș.

„S-au acceptat toate (cererile), dar nu se poate niciuna, asta e concluzia”, a continuat Andruș.

UPDATE ora 17.00: Traficul este blocat pe DN 2, în Vama Siret, din cauza protestelor, anunță Centrul Infotrafic. La vamă sunt circa 200 de utilaje și camioane, iar acolo a ajuns și prefectul județului, care a fost huiduit de protestatari, potrivit Antena3.

Circulația a fost blocată și pe DN 15, între localitățile Câmpia Turzii și Luna, județul Cluj, care între timp s-a reluat. Traficul se desfășoară însă îngreunat, cu viteză redusă, iar protestele continuă.

UPDATE ora 15.10: Circulaţia rutieră se desfăşoară îngreunat, cu viteză redusă, pe DN2, în localitatea Afumaţi, judeţul Ilfov, din cauza autovehiculelor transportatorilor şi fermierilor, care protestează, pe banda 1 a ambelor sensuri de mers, transmite Centrul Infotrafic al Poliției Române.

Din acest motiv, polițiștii recomandă șoferilor să evite această zonă și să folosească rutele alternative:

  • direcția Urziceni – București: DN 2 – DJ 100 – DJ 200, prin loc. Ștefăneștii de Jos;
  • direcția București – Urziceni: DN CB – DJ 100 – DJ 300, prin loc. Găneasa.

UPDATE ora 14.30: A început întâlnirea de la Ministerul Finanțelor dintre delegația transportatorilor și fermierilor și oficialii guvernamentali.

În rândul autorităților, la discuții participă ministrul Marcel Boloş, preşedintele ANAF, Nicoleta Cârciumaru, secretarul de stat Carmen Moraru, secretarul general adjunct, Petronel Munteanu, directorul general al Direcţiei de legislaţie fiscală şi reglementări vamale şi contabile, Iulian Ardeleanu, directorul general al Direcţiei Antifraudă Fiscală, Teodor Georgescu, preşedintele Autorităţii Vamale Române, Ion Cupă, directorul general Proceduri Vamale in Domeniul Produselor Accizabile, Claudiu Ardeleanu, directorul general Managementul Riscului şi Investigaţii Vamale, Marcel Mutescu, directorul general Coordonare Control Vamal, Alexandru Dudu, şi directorul general adjunct Coordonare Control Vamal, George Vascea.

UPDATE ora 12.55: Traficul este paralizat pe Centura Capitalei din cauza protestului transportatorilor și fermierilor. Imaginile primite de Libertatea de la un cititor, arată un număr ridicat de tractoare într-o coloană lungă de zeci de vehicule în zona Cernica – Cățelu de pe Centura Capitalei.

Grosul protestatarilor și cele mai multea autocamioane se află în continuare staţionate în localitatea Afumaţi, pe DN 2, pe banda 1 a sensului de mers către Bucureşti, cu intenţia de a se deplasa pe timpul zilei către Capitală, potrivit Centrului Infostrafic din Poliția Română.

„Estimăm însă că și astăzi vor continua protestele transportatorilor și fermierilor și se va circula cu viteză redusă în multe zone ale țării, în special pe centurile marilor orașe, îndeosebi pe centura capitalei, unde traficul a fost îngreunat în ultimele zile, de când au început manifestațiile”, a precizat Centrul Infotrafic.

Pe lângă tractoare, din imaginile obținute de Liberatatea, se poate observa, de asemenea, un număr ridicat de camioane în coloana întinsă pe mulți kilometri pe Centura Capitalei.

UPDATE ora 12.20: Negocierile dintre protestatari și reprezentanții Ministerul Finanțelor erau programate la ora 11.00, dar delegația transportatorilor și fermierilor nu s-a prezentat la discuții, fără a motiva absența, și a cerut o amânare pentru ora 14.00, transmite ministerul.

„Reprezentanții MF rămân deschiși la orice propunere de reprogramare a întâlnirii sau la stabilirea unei noi modalități de comunicare pentru a aborda revendicările și problemele ridicate”, mai transmite instituția.

***

Negocierile dintre transportatori şi fermieri cu ministrul transporturilor s-au încheiat sâmbătă în jurul orei 22.00, după patru ore. Potrivit ministrului Sorin Grindeanu, discuțiile s-au finalizat cu o serie de soluţii care vor fi puse în aplicare.

„Am și semnat o minută împreună cu reprezentanții lor. Sunt lucruri pe care, urmare a acestor discuții de aproximativ patru ore, le putem face și pentru asta ne-am angajat. Alte chestiuni care nu țin de doar de Ministerul Transporturilor probabil că vor fi discutate și știu, de exemplu RCA-ul se merge la ASF. Lucrurile care țin de Ministerul Finanțelor am înțeles că vor fi discutate mâine de domnul ministru”, a spus Sorin Grindeanu, într-o declarație de presă.

Ce au obținut protestatarii

După negocieri, Ministerul Transporturilor a emis un comunicat de presă în care prezintă șase puncte pentru care părțile au agreat să fie implementate în decurs de 30 de zile:

  • Stabilirea unor culoare dedicate la frontiere și în Portul Constanța care să permită doar tranzitarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene (cele din afara UE vor trece pe un flux separat);
  • Reglementarea aplicării amenzii pentru lipsa rovinietei, în cazul în care timpii petrecuți în așteptare pentru trecerea frontierei depășesc valabilitatea rovinietei pentru ziua respectivă;
  • Stabilirea unor limite, în conformitate cu legislația europeană și din alte state membre ale UE, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor la maximum 5%;
  • Stabilirea unor limite, în perioada campaniilor agricole, pentru autocamioanele care transportă cereale colectate din câmp către zonele de depozitare (distanțele se mențin în limita de 70 km, conform legii, iar tonajele pot fi depășite cu maximum 10% – raportat la tonajele legal premise);
  • Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licențiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanție bancară, în limita căreia se poate încheia tranzacția;
  • Identificarea unei soluții privind sancționarea doar a furnizor și a destinatarului în cazul depășirii încărcării camioanelor.

Anterior, delegația a purtat negocieri la Ministerul Agriculturii la capătul cărora unul din liderii fermierilor, Dănuț Andruș, a precizat că mai multe solicitări au fost asumate, printre care şi amânarea ratelor. O altă măsură se referă la compensarea în cuantum de 100 de euro la hectare pentru culturile din toamna anului 2022. „Ca termen s-a convenit până la data de 15 februarie, plata urmând a se efectua până la data de 31 mai”, a spus liderul fermierilor.

„Cred că protestele vor continua, dar nu din cauza Ministerului Agriculturii. Noi vom protesta în continuare. Ministerul Agriculturii este primul minister care şi-a asumat aceste măsuri cu termen cert. Sperăm că până miercuri, până la şedinţa de Guvern şi celelalte ministere să ia exemplu şi să-şi asume măsurile pe care le semnalăm pentru a fi rezolvate”, a spus Dănuţ Andruş.

Negocierile cu ASF, fără rezultat

Probleme în negocieri au apărut la discuțiile de sâmbătă seară dintre protestatari și reprezentanții Autorității de Supraveghere Financiară, unde nu s-a putut ajunge la niciun numitor comun şi protestatarii s-au plâns că cerinţele lor nu sunt de luat în calcul.

„Din păcate, nu s-a putut ajunge la niciun numitor comun. Am cerut un pachet de măsuri concrete, cum văd dumnealor problemele noastre pentru că noi, cerinţele pe care le-am făcut, nu pot fi luate în calcul nicicum. Să sperăm că în zilele următoare vom primi un feedback din partea ASF-ului. Din punctul meu de vedere, neputinţa e la ea acasă”, a declarat Dănuţ Andruş, citat de news.ro.

În schimb, Alexandru Petrescu, președintele ASF, a precizat că multe din solicitările transportatorilor sunt măsuri care erau în vederea instituției pentru a fi implementate în viitor. „Multe dintre solicitările lor erau şi acţiuni pe care urmam eu, cât şi colegii mei din conducere să le luăm. Vorbim de controale, vorbim de audit, toate temele sunt pe masă (….) Toate aceste măsuri sunt gândite ca final rezultat să fie reducerea RCA-ului”, a afirmat Alexandru Petrescu. 

Protestatarii rămân în Afumați

Duminică dimineaţă, mai multe autocamioane se află staţionate în localitatea Afumaţi, pe DN 2, banda 1 a sensului de mers către Bucureşti, cu intenţia de a se deplasa pe timpul zilei către Capitală, potrivit Poliției.

„Sfătuim şoferii să acorde multă atenţie tuturor manevrelor efectuate şi să evite zonele cu proteste, pentru că se va circula cu viteză foarte redusă, pe alocuri putând apărea chiar blocaje în trafic!”, a transmis Centrul Infotrafic.

Revendicările transportatorilor

  1. Plafonarea RCA la 5.000 de lei la B 0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.
  2. Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 și respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere).
  • Reintroducerea toleranţelor la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene, şi evitarea dublei taxări.
  • Mutarea controalelor rovinietei, cântarului şi măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere).

3. Alocaţii de cazare/alocaţii de hrană

  • Acordarea alocaţiei de cazare neimpozabilă de 265 de lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative.
  • Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 40 de euro/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 euro/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare.

4. Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:

  • Reglementarea unei legi antidumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă.
  • Obligaţia plăţii timpilor de aşteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc două ore.
  • Obligaţia plăţii serviciului prestat de şofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu.
  • Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară în limita căreia poate încheia tranzacţia.
  • Responsabilizarea beneficiarului mărfii, care a asigurat încărcarea camionului, în cazul în care la cântar se constată altă greutate decât în documente.

5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport.

6. Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României în egală măsură cu al celor româneşti. Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanţa, care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port.

 
 

Urmărește-ne pe Google News