Ieșeanul Costi Andriescu invită șoferii bicicliști, pe 30 iulie, la protestul „Turul benzinăriilor pe bicicletă”. „Nu ardem gazul degeaba! Noi protestăm pe bune, prin reducerea consumului” este mesajul celor de la inițiativa „Iași, orașul bicicletelor”.
„Bicicliștii-șoferi înțeleg cum funcționează economia și știu că prețul benzinei, de exemplu, nu scade dacă ne plimbăm două ore cu mașina prin oraș, claxonăm, iar la final ne oprim tot la benzinărie! E nevoie de ceva mai puternic”, a spus inițiatorul pentru Libertatea.
Acesta a făcut și un calcul ca să le arate celor care cred că nu se pot despărți de mașină cât de mulți bani cheltuie. Așadar, dacă se iau în considerare cheltuielile cu combustibilul, reviziile, reparațiile neprevăzute, Casco și RCA, pentru o mașină nouă de 15.000 de euro, luată prin credit, atunci în fiecare lună se duc din buzunar peste 1.900 de lei. Adică 23.000 de lei pe an.
Costi Andriescu spune că cei cărora le-a arătat calculul au fost surprinși să vadă sumele. „«Vreau să fiu parte a schimbării!» acesta e cel mai puternic mesaj pe care l-am primit din comunitate. «Noroc că nu am mașină personală, lista aia cu cheltuieli te cam sperie!» este al doilea mesaj important pe care l-am reținut”, a spus activistul.
Dar nu doar pentru economia bugetului propriu spune Costi că a gândit proiectul, ci pentru că noile prețuri înseamnă că totul se scumpește: „Ne luptăm să avem un preț redus la combustibil pentru că motorina este folosită în agricultură și influențează prețurile cerealelor și ale produselor care folosesc cerealele ca materie primă. Dar și pentru că transportatorii au nevoie de sprijinul nostru fiindcă prețul carburantului se reflectă în prețul final al produselor pe care le cumpărăm din magazine.”
Consideră că „reducerea consumului personal generează reducerea cererii de carburanți și are drept efect scăderea prețului acelor produse.”
„Mașina merge mai des în service decât au mers unii dintre ei la controalele medicale”
Un alt mesaj cu care activiștii ieșeni vor să-i scoată la protest pe șoferi este „Lucrează mașina pentru tine sau lucrezi tu pentru mașină?” Aceștia cred că cei mai mulți dintre români se îngrijesc mai mult de autovehicul decât de propria persoană. „Dacă într-o zi, te simți rău, tu te duci la serviciu. Dacă însă ai o problemă tehnică cu mașina, îți iei o zi de concediu pentru a duce mașina în service”, spune Costi.
Prietenii mei au recunoscut că au cheltuit mai mulți bani pentru sănătatea mașinii personale decât pentru propria sănătate. Pentru că mașina merge mai des în service decât au mers unii dintre ei la controalele medicale periodice.
Costi Andriescu, activist:
Șoferii din Iași sunt așteptați să vină pe 30 iulie, după ora 18.00, în fața Palatului Culturii, de unde vor porni pe bicicletă la mai multe benzinării.
Un alt proiect al inițiativei, despre care a scris Școala 9, este de promovare a mersului pe bicicletă al elevilor la școală. Din banii primiți de la Uniunea Europeană prin Planul Național pentru Redresare și Reziliență, România va investi 120 de milioane de euro pentru a construi 3.000 de kilometri de piste de biciclete. Iașiul a cerut finanțare pentru 100 de kilometri.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro