Realitatea și B1 au avut sume nesemnificative, în comparație cu posturile apropiate de social-democrați, mai spune sursa citată.
Conform legislației în vigoare, partidele au plătit în mass-media pentru prezența candidaților de la prezidențiale. Fiecare televiziune a stabilit un tarif pentru fiecare minut de promovare electorală, iar partidele au achitat la final factura.
PSD a cheltuit cele mai multe fonduri în primul tur al alegerilor prezidențiale, în timp ce în turul al doilea a folosit doar 10% din suma cheltuită în prima lună de campanie.
Cum a împărțit PSD 5,33 milioane de lei
Digi24 este singura televiziune de știri care nu a încasat bani de la PSD în campania prezidențială. Social-democrații au alocat peste 5,3 milioane de lei (aproximativ 1.1 milioane euro) pentru promovarea electorală pe televiziuni.
Comparativ, PNL a plătit televiziunilor pentru campania lui Klaus Iohannis aproape 10 milioane de lei.
Toți banii folosiți de actualul președinte au provenit din subvenția primită de liberali de la buget.
Deși a beneficiat de cea mai mare subvenție de la bugetul de stat în 2019, PSD s-a trezit cu conturile aproape goale chiar în timpul campaniei din cauza cheltuielilor excesive făcute în cursul anului.
PSD a dat sume mici firmelor care administrează Realitatea TV și B1 pentru promovarea Vioricăi Dăncilă. Dacă în conturile celor care se ocupă de Realitatea TV au intrat 113.349 de lei, în cazul B1 TV s-au plătit 217.850 de lei (aproximativ 45.000 euro).
Cuantumul se schimbă considerabil când vine vorba de Antena 3 și RTV. Dacă televiziunii familiei Voiculescu i-au fost dați 1.965.486 de lei (aproximativ 410.000 euro), RTV a primit 3.077.180 de lei (aproximativ 640.000 euro).
Topul încasărilor
După centralizarea datelor de la PNL și PSD, se poate observa că ambele partide au preferat să direcționeze cea mai mare sumă pentru promovarea la România TV.
RTV a încasat 7,19 milioane de lei, clasându-se pe primul loc din acest punct de vedere. Ea a fost urmată la mare distanță de Antena 3, care a obținut în timpul campaniei electorale 2,65 milioane de lei, cea mai mare sumă venind de la PSD. Pe locul al treilea s-a situat B1 TV, cu 1,97 milioane de lei. Firma care administra Realitatea TV a încasat 1,72 milioane lei, în timp ce Digi24 a avut banii primiți doar de la PNL, respectiv 1,58 milioane de lei.
Astfel, RTV a luat din totalul sumelor cheltuite de principalii doi candidații 47,4%.
Ceartă în PSD din cauza banilor pentru televiziuni
Surse din PSD au declarat pentru Europa Liberă că au existat tensiuni în turul al doilea al alegerilor prezidențiale din cauza faptului că partidul nu a mai plătit promovarea electorală a Vioricăi Dăncilă la nivelul din primul tur.
PSD a avut anul trecut o subvenție din bani publici de aproape 144 de milioane de lei (aproximativ 30 de milioane de euro).
Cu toate acestea, partidul s-a confruntat cu mari probleme financiare la finalul anului trecut. Astfel, în turul al doilea, partidul a plătit cu puțin peste 100.000 de euro televiziunilor, existând presiuni asupra secretarului general, Mihai Fifor, să aloce sume mai mari pentru acest tip de promovare.
Cu toate acestea, PSD a preferat să plătească peste 9 milioane de lei (aproximativ 1,8 milioane euro) promovării prin articole tipărite, gen flyere sau broșuri. Potrivit surselor citate, în turul al doilea au existat presiuni asupra parlamentarilor social-democrați să contribuie cu banii lor la campania partidului.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro