În urma scandalului privind eliminarea casierilor din magazinele Auchan, mai mulți oameni s-au declarat revoltați că trebuie să își scaneze singuri produsele.

Drept răspuns, PSD ia în calcul mai multe măsuri, conform Digi24:

  • Taxarea caselor de tipul self pay la nivelul salariului minim
  • Reduceri pentru cei care își scanează singuri produsele
  • Pentru un anumit număr de case self pay să existe și angajați care să ajute clienții.

Subiectul va fi abordat în ședința de marți a coaliției de guvernare.

Oamenilor nu le place să scaneze singuri

Un articol din iulie 2022 de pe CNN Business scrie că oamenilor nu le place să își scaneze singuri produsele, iar un sondaj făcut pe o mie de cumpărători a arătat că 67% dintre aceștia au experimentat erori la aceste case.

Conform articolului, în 2020, 29% din tranzacțiile de la retailerii de mâncare erau procesate la casele unde clienții își scanează singuri produsele, față de 23% în 2019.

În mai 2022, o clientă a lanțului britanic Tesco a lansat o petiție cerând companiei „să nu mai înlocuiască oamenii cu mașini”, conform BBC. Aceasta argumenta că scanarea nu este mai rapidă și fără efort, nu face viața mai ușoară, experiența poate fi lentă și confuză și îi e dor să discute cu casierele. Petiția are 240.000 de semnături în acest moment pe Change.org.

Transferul sarcinilor de la angajat la client

Prima casă de marcat de tip self pay a fost introdusă în 1986, iar aceasta este o parte dintr-o lungă istorie în care magazinele au transferat sarcinile angajaților pe seama cumpărătorilor, care o fac gratuit.

Această practică datează de la începutul anilor 1900, când supermarketul Piggly Wiggly a introdus-o. În loc ca vânzătorul să ofere de după tejghea un produs, compania a lăsat cumpărătorii să se plimbe liberi prin magazin și să își ia ce vor, sub promisiunea unor prețuri mai mici.

Casele de marcat la care plătești singur au fost însă proiectate pentru a scădea costurile cu forța de muncă. Acestea reduceau costurile cu casierii cu 66%, conform unui articol din 1988 din Miami Herald.

Prima casă modernă a fost realizată de o companie numită CheckRobot și instalată în supermarketurile Kroger.

Trendul a devenit mai pregnant la începutul anilor 2000, pentru reducerea costurilor din timpul recesiunii de la acel moment.

Un sondaj din 2003 făcut de Nielsen arăta că 52% din cumpărători considerau casele self pay drept „ok”, iar 16% le considerau „frustrante”.

Drept urmare, mai multe lanțuri alimentare, precum Costco și Albertson, le-au scos pe cele instalate în anii 2000.

Și magazinele au avut probleme cu ele, căci acestea se defectează repede și au nevoie de întreținere, ceea ce duce la nevoia de mai multe joburi de IT, unde salariile sunt mai mari.

De asemenea, magazinele se confruntă cu furturi, fie prin nescanarea produselor, fie prin înlocuirea codurilor cu unele de la produse ieftine.

În ciuda problemelor, trendul va rămâne. În SUA, lanțurile Walmart, Kroger și Dollar General derulează programe-pilot în care magazinele vor avea doar case self pay. Amazon a dus totul mult mai departe, introducând magazinele fără niciun angajat.

Taxa pe roboți, variantă în America

Peste Ocean, în Statele Unite, discuțiile sunt similare cu cele din România.

Automatizarea poate elimina nenumărate locuri de muncă, astfel că aceasta ar putea fi următoarea provocare, iar politicienii deja se gândesc despre cum vor înfrunta o creștere inevitabilă a șomajului, scria în data de 21 februarie revista americană Fortune.

Aceasta scrie că inclusiv locurile de muncă de top sunt amenințate din cauza softurilor precum ChatGPT, iar în SUA ar putea fi afectate aproape jumătate din numărul total de joburi.

Senatorul democrat Bernie Sanders a lansat o carte numită „Este OK să fii furios despre capitalism”. În aceasta, politicianul argumentează că actualele paradigme fiscale nu sunt echipate pentru a gestiona tehnologii disruptive precum inteligența artificială și automatizare.

Sanders spune că e nevoie de taxe țintite mai mari pentru companiile care folosesc roboți în locul oamenilor pentru a compensa efectele, argument pe care miliardarul american Bill Gates îl aduce de ani de zile.

„Dacă muncitorii vor fi înlocuiți de roboți, așa cum se va întâmpla în multe industrii, va trebui să adaptăm politicile fiscale și de reglementare pentru a ne asigura că această schimbare nu va deveni pur și simplu o scuză pentru o cursă în jos a corporațiilor multinaționale pentru profit”, scrie Sanders în cartea sa.

Bill Gates: Dacă un robot îți ia jobul, ar trebui să plătească taxe

Bill Gates a cerut o taxă pe roboții care iau locul oamenilor în anul 2017, într-un interviu pentru Quartz.

El a afirmat atunci că societățile care folosesc roboți pot profita oricum datorită faptului că automatizarea poate economisi timp și bani, iar astfel afacerile sunt salvate pe termen lung.

Gates susținea atunci că guvernele și companiile trebuie să aibă acum aceste conversații, înainte ca ritmul avansurilor tehnologice să le amenințe pe amândouă.

Un studiu din decembrie 2022 al economiștilor de la MIT arăta că o taxare optimă a roboților este între 1% și 3,7% din valoarea lor, iar taxele comerciale ar trebui să fie între 0,03 și 0,11%, luând în calcul taxele pe venituri din SUA.

Conform studiului, între 1990 și 2007 un robot instalat în industria manufacturieră a înlocuit 3,3 angajați, iar o creștere a numărului de roboți la locul de muncă duce la o scădere a salariilor cu 0,4%.

Coreea de Sud a „taxat” deja roboții

Coreea de Sud este prima țară din lume care a taxat roboții, o astfel de taxă fiind introdusă încă din 2017, din cauza temerilor că automatizare va duce la șomaj, conform The Telegraph. Aceasta nu este o taxă în sine, ci Guvernul a scăzut deducerile pe care companiile le primesc pentru automatizare.

 
 

Urmărește-ne pe Google News