Colegiul de Informatică  Tudor Vianu din Bucureşti a fost, zilele trecute,  zguduit de  un scandal în  urma  căruia  se  presupunea  că  profesorul de matematică Severius Moldoveanu,  fost director al instituţiei, a  umilit cu bună ştiinţă un  elev pentru o mărire de notă solicitată  de acesta.  Umilinţa ar fi constat în faptul că elevul trebuia să se deplaseze în genunchi în faţa  profesorului şi a clasei.

„Românii riscă să devină un  popor paranoid cu mare sete de a pedepsi. Este exact ca în Roma Antică atunci când plebea arăta cu satisfacţie  semul degetului mare orientat în jos, simbolizând moartea. În  cazul de la liceul Vianu nu contestă nimeni că băiatul nu s-a  aflat la un moment dat în genunchi în clasă.  Elevul însuşi a declarat că s-a  pus în genunchi, spre amuzamentul clasei iar profesorul i-a spus să se ridice. Elevii au tendinţa psihologică să fie servili faţă de autoritate şi când acest lucru  mai creează şi amuzament general,  ei  chiar abuzează  de asta tocmai  pentru că văd cât de mult îi fac  să  râdă  pe colegi”, a declarat  psihologul.

Psihologul Cezar Laurenţiu Cioc

O  echipă  de control  din partea  Ministrulul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Adrian Curaj, cercetează în detaliu acest caz.

„Primul şi cel mai important indiciu  psihologic că nu a fost intenţie de umilire orientată serios împotriva persoanei elevului este că toţi ceilalţi elevi au sărit în apărarea  profesorului,  inclusiv „umilitul”.  Adolescenţii au un  bine conturat spirit al  dreptăţii şi sunt foarte  sensibili la  gesturi reale de  umilire la  adresa lor. În  cazul în care intenţia  de batjocorire ar fi fost serioasă,  nu  mă  îndoiesc de faptul că tot liceul ar fi vrut să îl vadă  pedepsit pe profesor.  Adolescenţii ar fi luat pedepsirea profesorului ca pe un succes personal al lor.

S-au sesizat adulţii care se simt umiliţi de societate şi nemulţumiţi de locul lor în  viaţă. Ei au asemănat psihologic umilinţele pe care viaţa li le-a administrat lor cu  presupusele umilinţe  pe care  le-a  suferit acel elev. Este rezonabil să spunem că scandalizarea publică a fost pornită  de adulţi neimplicaţi  în caz şi nu  de elevii  clasei sau  profesorul acesteia,  singurii care  cunoşteau climatul  afectiv din acel moment. E posibil ca aceste lucruri să se fi repetat în trecut  dar  având la  bază amuzamentul şi nu  umilirea. A se face diferenţa între acest caz şi cele din  trecut când unele cadre didactice îşi înjurau elevii,  îi loveau  sau îi bruscau  cu  o  duritate  în  atitudine care într-adevăr  arată  un  dezechilibru afectiv  major al  profesorului.  Acolo  se simţea de departe  energia  negativă.  Nimic nu indică  acest lucru în cazul  de la  Tudor Vianu”, a încheiat Cezar Laurenţiu Cioc,  psiholog la  Institutul de Cercetare şi Dezvoltare a Potenţialului Uman din Bucureşti.

 
 

Urmărește-ne pe Google News