În vreme ce femeile își schimbă de la un sezon la altul coafura, croiala hainelor și machiajul, transformările modei masculine sunt mai profunde, de câțiva ani încoace și au dat naștere la tot felul de termeni meniți să descrie cât mai fidel “noul tip de bărbat”.

Metrosexualul a apărut primul; descria un bărbat îngrijit, dichisit, care se îmbrăca după ultima modă și căruia produsele cosmetice nu îi erau străine. Așa a luat lumea contact cu tipul bărbatului care se pensează, se dă cu creme, se epilează și se tunde la salon, nu la frizer. Termenul în sine reprezintă ideea de bărbat de oraș, fiind inventat de jurnalistul britanic Mark Simpson.

Simțul estetic al metrosexualului a suferit apoi o mutație de contrabalansare și astfel a apărut lumbersexualul. E vorba de o modă în care bărbații se îngrijeau să… arate neîngrijiți. Își lăsau o barbă mare precum cea a tăietorilor de lemne (de unde provine și termenul), se încălțau cu bocanci grei și se îmbrăcau haine groase, iar părul era aranjat de așa natură încât să pară nearanjat.

După ce s-a mai domolit acest puseu al masculinității lumbersexualului, ca răspuns la grija excesivă pentru propria persoană a metrosexualului, au apărut… hipsterii. Cu toții am observat pe stradă bărbați cu gleznele descoperite, pantaloni skinny, ochelari retro de sticlă, eșarfă la gât, geantă pe umăr, pălărie pe cap și căști în urechi. A fost un alt pas către feminizarea psihologică și vestimentară a bărbatului.

Această feminizare a căpătat proporții paroxistice odată cu noua modă, cea de acum: bărbați care poartă fuste, bluze cu decolteu în culori feminine sau accesorii specifice femeilor.

«Ginosexualii găsesc o satisfacție majoră în a purta haine care le oferă o tentă efeminată»

Conform psihologul Cezar Laurențiu Cioc, această nouă tendință ar putea fi numită Ginosexualistate. Termenul provine din limba greacă veche, în care cuvântul Gyne însemna femeie. De aici vine si cuvântul “androgin” (Andras – bărbat, Gyne- femeie), dar și prenumele românesc Gina.

Termenul  de ginosexual este menit să deosebească această nouă modă, de ideea de bărbat traverstit. Iată care este diferența. “Ginosexualii nu sunt travestiți, pentru că nu vor să treacă drept femei. Diferența constă în faptul că bărbații travestiții își arogă identitatea feminină, se percep ca aparținând mai mult sexului feminin. Spre deosebire de ei, ginosexualii își acceptă identitatea, genetica și biologia masculină, dar găsesc o satisfacție majoră în a purta haine care le oferă o tentă efeminată. Aceștia nu poartă peruci precum travestiții, nici fuste mini. Conform convingerii lor, sunt bărbați care își explorează latura feminină și o fac și prin vestimentație. Pot fi și heterosexuali, și homosexuali deopotrivă. De aceea, marii creatori de modă au lansat colecții de haine de damă adresate… bărbaților. În urmă cu câteva decade, așa ceva era de neconceput pentru un bărbat”, explică psihologul.

Psihologul Libertatea, despre feminizarea bărbaților: poate fi o adaptare la noile structuri sociale, în care sexul frumos preia conducerea

În ziua de azi bărbații ginosexualii le fură partenerelor lor atât programarea la manichiură sau pedichiură, cât și hainele din dulap. Este prima dată în istorie când bărbații nu doar știu ce înseamnă culoarea fucsia, dar o și poartă! Dintre vedete, Justin Bieber a recunoscut că poartă jeanși de fete, Kanye West a apărut public într-o bluză de damă, Lenny Kravitz a fost surprins purtând cizme cu toc, iar exemplele pot continua…

Explicația psihologică pentru toate acestea este fascinantă. “Femeile trec la conducerea lumii. Au din ce în ce mai mult ultimul cuvânt, câștigă uneori mai mult decât partenerii lor, au joburi cu responsabilitate mai mare decât ei și este prima oară în istorie când se întamplă asta. Dacă ar trăi Darwin, ar spune că feminizarea vestimentară a bărbaților este un gest evolutiv și reprezintă modul lor de a se adapta noii structuri sociale, în care femeile au mai multă putere decât ei. E ca și cum ai împrumuta obiceiurile noului stăpân. În psihoterapie se numește Situație de transfer. Această creștere a ponderii valorilor feminine în percepția bărbaților arată creșterea incontestabilă a impactului social feminin. Femeile dictează acum, indirect, comportamentul masculin. Nu mai e nevoie să castreze simbolic bărbații, cum spunea Freud, astăzi bărbații se castează de bunăvoie, preluarea vestimentației feminine fiind doar una dintre modalități. Din punct de vedere psihologic, s-a observat și o scădere a inițiativei bărbaților, asociată cu o submisivitate și cedare a autorității”, a completat specialistul.

Ce părere au femeile despre feminizarea bărbaților?

“Există cupluri în care, la restaurant, ea își comandă o friptură în sânge, iar el, o salată cu calorii puține. Odată cu efeminarea bărbaților, apare si masculinizarea femeilor. S-a constatat că femeile cu funcții de conducere, autoritate mare sau tendințe native de dominare, au mai mult testosteron, ceea ce tinde să le masculinizeze. Au umerii mai lați uneori, vocea mai groasă și mai impunătoare, părul tinde să le crească mai pregnant pe corp. Cu alte cuvinte, devin mai… bărbați. Deși, la prima vedere, acest lucru pare un câștig, femeile despre care vorbim nu sunt fericite. Fie sunt mereu singure (exact cum se întâmplă, culmea, în cazul femeilor foarte frumoase), fie se raportează la bărbații ginosexuali ca la niște copii mari, pe care trebuie să îi îngrijească veșnic. E un sentiment dezamăgitor pentru femeile cu autoritate să simtă că nu pot fi dominate nici intelectual, nici social, nici sexual de bărbații lor. Cu cât ești mai efeminat ca bărbat, cu atât accepți cu mai mare ușurință să fii condus de o femeie cu autoritate”, a încheiat psihologul.

Psiholog Cezar Laurențiu Cioc, specialistul Libertatea


VIDEO/Nicu Covaci: ”Din Phoenix nu se mai poate trăi. Băieții din trupă se uită la mine ca niște lupi flămânzi”

 
 

Urmărește-ne pe Google News